actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 22:10
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
KU Leuven schorst psychiater die relaties had met patiëntes

KU Leuven schorst psychiater die relaties had met patiëntes.

Walter Vandereycken, hoogleraar aan de KU Leuven, psychiater en seksuoloog met een internationale reputatie, bekent dat hij twintig jaar lang ongeoorloofde seksuele relaties met patiëntes heeft gehad. Na het bekendworden van misbruik in de Kerk, sneuvelt nog een van de grote taboes: dat van seksueel misbruik door een therapeut. Het VRT-programma 'Terzake' had een gesprek met de man. De Leuvense rector Mark Waer heeft na het bekijken van de beelden beslist om de man onmiddellijk preventief te schorsen.


Ik heb een mooie carrière achter de rug, maar daarin is er wel een donkere bladzijde, waar ik moreel mee in de knoei lig

Walter Vandereycken

Vandereycken behandelt vooral mensen met anorexia en heeft daarmee heel wat respect binnen de academische wereld verworven. Naast hoogleraar aan de KU Leuven is hij ook verbonden aan het psychiatrisch centrum in Tienen. Al jarenlang waren er geruchten over ongepaste relaties, maar nu bekent Vandereycken dat hij te ver is gegaan met een aantal patiënten. Het gaat om volwassen vrouwen met een psychiatrisch probleem.

"Moreel in de knoei"
"Ik heb een mooie carrière achter de rug, maar daarin is er wel een donkere bladzijde, waar ik moreel mee in de knoei lig", aldus Vandereycken. "Ik heb brokstukken gemaakt die ik niet meer kan lijmen. Ik heb fouten begaan maar kan de klok niet terugzetten. Het begon twintig jaar geleden toen ik in een privékliniek verliefd werd op een patiënte. Ik heb toen de therapie stopgezet en een kortstondige relatie gehad. Daarna heeft dat zich herhaald en ben ik nog verliefd geworden op patiëntes. Er stelde zich daarbij een belangrijk probleem: dat van de afhankelijkheid. In welke mate kan iemand ja of neen zeggen?", erkent Vandereycken.

Een ex-patiënte getuigt in 'Terzake' dat de psychiater met de grenzen speelde van wat kan en niet kan. "Zo moest ik hem aanspreken met Walter, moest het licht uit tijdens de therapie en kwam hij naast me zitten. Ik voelde me zeer oncomfortabel, zeer onveilig. Ik was bang." De psychiater heeft zich intussen zelf psychiatrisch laten behandelen. "Je kan niet tegelijk een relatie aangaan en in therapie zijn, zelfs bij vriendschap gaat dat niet", geeft hij toe. Geruchten over verkrachting ontkent hij echter.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...patientes.dhtml

Mening: Weeral wordt na zoveel jaar zo iets maar weer eens bekend gemaakt. Te laat natuurlijk want de slachtoffers zitten er hun hele leven mee en nooit is hier iets van aan het licht gekomen. De relatie leerkracht - leerling moet duidelijke grenzen hebben. Wij, leerkrachten in spe, zouden dit zeker al moeten weten. Ik vind dit een grote schande! Zulk schandaal voegt een negatieve bijklank toe aan ons toekomstig beroep. Ik vind het wel vreemd dat net een man die psychiater is zulke feiten pleegt. Ik begrijp niet hoe je zoiets als leraar ( psychiater en seksuoloog) zoiets kan doen maar, dat begrijpt niemand. Ik vind het goed dat de man nu zelf psychiatrische hulp krijgt maar wat met de slachtoffers ? Zij zullen de feiten nooit vergeten ....
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2012, 01:28
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
wat een schande!

Ik volg de mening van Charlotte volledig betreffende dit artikel. Mensen gaan naar een psychiater voor mentale bijstand, voor (beschadigd) vertrouwen, omdat ze depressief zijn, noem maar op. Net al deze punten worden verknoeit door de man die de patiënten eigenlijk mentaal uit de put moet helpen. Hij moet hun terug leren vertrouwen opbouwen, maar in de plaats daarvan vertrouwen de slachtoffers nu zelden of nooit nog een psychiater! Persoonlijk denk ik dat deze man zelf mentale problemen heeft en ik hoop dat hij zijn beroep nooit meer mag uitoefenen. Om inderdaad nog maar te zwijgen van hoezeer dit een slecht voorbeeld is voor alle leerkrachten in spe.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2012, 06:54
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Dit is iets wat zeker niet door de beugel kan, maar anderzijds denk ik dat we misschien niet te zeer van slachtoffers mogen spreken.
Er is slechts één persoon die klacht heeft neergelegd en ik ben eventjes zo vrij om er vanuit te gaan dat dit dezelfde persoon is die in Ter Zake ook heeft getuigd. Er wordt bovendien nergens gesproken van verkrachtingen + wanneer hij een relatie had met de patiënte zette hij de therapie stop zegt hij zelf.

Hiermee wil ik echter de feiten niet goed praten. Hij heeft misbruik gemaakt van zijn positie en de kwetsbaarheid van zijn patiënten. Als psychiater en als leerkracht moet je je plaats kennen en moet je weten wat kan en niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.