actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 12:13
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down 'Kerk wil slachtoffers niet monddood maken'

De bisschoppen komen de afspraken met betrekking tot de arbitragecommissie seksueel misbruik in een pastorale relatie wel degelijk na. Zo reageert woordvoerder Tommy Scholtes van de bisschoppenconferentie op de beschuldigingen van Renaat Landuyt (SP.A).
'Er is geen sprake van het monddood maken van slachtoffers, die op de commissie een beroep doen om een schadevergoeding te krijgen', zegt Scholtes aan Kerknet.be.

Landuyt, die lid is van de opvolgingscommissie seksueel misbruik in de Kamer, had in De Standaard gezegd dat bisschoppen de slachtoffers die een schadevergoeding ontvangen, laten beloven geen verdere gerechtelijke stappen meer te zetten op basis van schuldig verzuim.

Onterecht

'De beschuldigingen aan het adres van de bisschoppen zijn zwaar én ze zijn onterecht!', zegt Scholtes. Hij wijst op de onafhankelijkheid van de arbitragecommissie, die door de bisschoppen en de bijzondere parlementaire commissie samen hebben opgericht.

Er zijn al heel wat verzoeningen bereikt, zegt Scholtes. Het zijn onafhankelijke arbiters die met de verzoenende partijen een proces-verbaal opstellen van het bereikte akkoord en over de inhoud een akkoord overeenkomen.

'De bisschoppen mengen zich op geen enkele manier in de werkzaamheden van het centrum en respecteren de scheiding der machten. Ik begrijp dan ook niet dat iemand nu die scheiding van de machten zomaar naast zich neerlegt om onterechte beschuldigingen aan het adres van de bisschoppen de wereld in te sturen.'

Schuldig verzuim

Scholtes weerlegt ook het verwijt dat het de slachtoffers erg moeilijk gemaakt wordt nog te procederen op basis van schuldig verzuim. 'Juristen die ik daarover consulteerde zegden me dat de in de schikking gebruikte formule een proces wegens schuldig verzuim theoretisch niet uitsluit. Maar daarover kan desgevallend alleen een strafrechter oordelen.'

'De arbitrage gaat, laat dat duidelijk zijn, over de feiten van schuldig misbruik door de dader en dus niet over mogelijk schuldig verzuim', zegt scholtes nog.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121008_073
De Standaard

Mening:
Ik vind dat er de laatste dagen heel wat tegenstrijdige verklaringen zijn afgelegd rond deze kwestie. Wie moeten we nu geloven? Want tenslotte spreken Landuyt en Tommy Scholtes elkaar volledig tegen. Misschien had Landuyt beter moeten nadenken over zijn woorden, want we weten allemaal dat de media snel dingen kan verdraaien. Dit onderwerp is dan ook een hot topic in de wereld, en er zullen dus nog meer van deze berichten verschijnen. Anderzijds vind ik dat de daders echt bestraft moeten worden, en niet zomaar met een simpele vergoeding. Tenslotte zijn de slachtoffers geketend voor hun leven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.