actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2011, 23:51
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Meer dan 2000 gezinnen kunnen waterfactuur niet betalen

Artikel:
Het aantal gezinnen dat de drinkwaterfactuur niet meer betaalt, is vorig jaar verdrievoudigd. Dat blijkt uit cijfers die minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) bezorgde aan Vlaams parlementslid Michèle Hostekint (SP.A). Die legt de oorzaak bij de sterk gestegen waterfactuur.

Vorig jaar sloten alle drinkwatermaatschappijen samen het water af bij 2.362 gezinnen van wie de facturen onbetaald bleven. Het jaar voordien bedroeg dat aantal 'slechts' 791.

Meer dan de helft van de afsluitingen deed zich voor in de provincie Antwerpen en dan vooral in en rond de stad Antwerpen. AWW, dat in 2009 nog geen wantebetalers zonder water zette, sloot in 2010 immers bij 1.281 gezinnen het water af. Bij Pidpa werd de hoofdkraan 338 keer dichtgedraaid, bijna een verdubbeling bij het jaar voordien.

Maar ook bij andere maatschappijen steeg het aantal afsluitingen fors. 'Er is een duidelijk verband met de gestegen waterprijs', zegt Hostekint. 'De waterprijs is de voorbije jaren, sinds de invoering van de integrale waterfactuur, spectaculair gestegen'. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM berekende onlangs dat de gemiddelde waterfactuur tussen 2005 en 2010 met meer dan de helft is gestegen.

Die prijsstijging ligt niet zozeer aan het duurder worden van het drinkwater zelf, maar aan de hoge saneringsbijdrages die de gemeenten aanrekenen.

SP.A-parlementslid Hostekint vraagt dat minister Schauvliege een plan van aanpak uitwerkt om te voorkomen dat duizenden gezinnen zonder water vallen.


Bron:
De Standaard 22/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110322_172


Eigen mening:
Ik vind het eigenlijk wel schandalig dat de waterprijs zo fors is gestegen de laatste jaren. De EU wil toch dat levensnoodzakelijke producten betaalbaar blijven? Bij mijn weten hoort water daar ook bij. Het is dan ook onlogisch dat de waterprijs de laatste jaren zo fors is gestegen. Ik vind ook niet dat Pidpa zomaar de waterkraan kan dichtdraaien. Ik kan best begrijpen dat er veel mensen in de schulden zitten door hun eigen stomiteiten. Maar ik vind niet dat je dan zomaar de waterkraan kan dichtdraaien. Ik vind dat water altijd beschikbaar moet zijn voor de burger! Er moet inderdaad zo snel mogelijk een plan uitgewerkt worden, zodat de waterfactuur voor iedereen betaalbaar blijft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2011, 12:14
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Volgens mij is het niet zo dat we effectief een verdrievoudigingd bedrag moeten betalen. Vroeger moesten we 2 bedragen betalen, op 2 verschillende tijdstippen: een waterrekening aan de watermaatschappij en de milieuheffing aan de Vlaamse Milieumaatschappij. Nu worden deze beide bedragen geïntegreerd in één factuur. De kostprijs blijft dus ongeveer gelijk, al kan er nu ook een extra gemeentelijke saneringsbijdage bij zitten (dit hoort vermeld te staan op de factuur). De prijsstijging is dus niet zo drastisch als dit artikel wilt laten blijken.
(Ook kan de prijsverhoging gezien worden als een stimulans om wat zuiniger om te springen met wat we gegeven hebben )
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.