actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2017, 20:15
Alexander.V*rstraten Alexander.V*rstraten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: MOL
Posts: 21
Samusocial krijgt gift van tienduizend euro voor dekens

Na een reportage over een gebrek aan dekens voor daklozen, besloten tientallen lezers van De Standaard om Samusocial te hulp te schieten. ‘Verschillende mensen hebben pakketten dekens aangeboden. Eén man beloofde een gift van tienduizend euro’, vertelt woordvoerster Marie-Anne Robberecht. ‘Daarmee kunnen we duizend extra dekens aankopen.’

Vorige week trok De Standaard twee dagen de straat op met de Brusselse daklozenorganisatie Samusocial. Na het verschijnen van de reportage (DS 6 november) kreeg Samusocial tientallen aanbiedingen van mensen die graag wilden helpen. Eén man beloofde tienduizend euro om dekens te kopen.

‘We zijn hem ongelofelijk dankbaar. Door hem kunnen we in één keer duizend extra dekens aanschaffen. Dat helpt ons al een heel eind vooruit om de winter door te komen’, vertelt Marie-Anne Robberecht, de woordvoerster van Samusocial. ‘Maar er waren ook veel kleine giften waarvoor we dankbaar zijn. Het artikel werd opgepikt door verschillende andere media en al snel kreeg ik berichten van mensen die dekens in de aanbieding hadden.’

Kringloopwinkel

‘Iemand in Antwerpen vroeg ons om één deken te komen ophalen. Dat moesten we helaas weigeren omdat het niet efficiënt is om voor één deken heen en weer te rijden’, zegt Robberecht. ‘Maar verschillende mensen gaven pakketten van 20 tot 30 dekens.’ Ook de Kringloopwinkel in Laken doneerde tientallen dekens die ze in voorraad hadden.

Samusocial moest dekens rantsoeneren en dreigde in de problemen te komen deze winter door een sterke daling van het aantal giften de laatste maanden. Sinds het schandaal losbarstte rond de zitpenningen van ex-directrice Pascal Peraïta en oud-burgemeester van Brussel Yvan Mayeur (PS), beschikt de organisatie over minder middelen. Vorig jaar kreeg de organisatie maandelijks 33.000 euro aan bijdragen binnen, nu is dat nog 21.000 euro. Mensen schonken ook minder vaak kleren en dekens. Kamers die vroeger uitpuilden met dozen vol textiel, zijn nu bijna leeg.

‘We willen de bladzijde omdraaien’, vertelt Robberecht. ‘We zijn heel dankbaar dat de mensen de daklozen niet vergeten, en besluiten om te helpen.’

Bron: De Standaard 8/11/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03176322

Eigen mening: Naar mijn mening moeten acties zoals deze meer in de media verschijnen. Weggestoken meldingen op posters of brieven werken niet. Er zijn volgens mij wel meer mensen die open staan om dingen te doneren maar gewoonweg er niet aan denken. Door middel van de moderne media kunnen deze mensen gestimuleerd worden om te helpen. Het blijkt ook feitelijk te werken, door één reportage krijgt Samusocial er meteen duizend dekens bij. Het is voor mij persoon een vreemd gegeven dat in de hoofdstad van België zoveel daklozen zijn. Laat staan zoveel daklozen waarvoor er zo weinig gedaan wordt. Het lijkt me geen overbodige luxe voor deze daklozen dat ze van de rijkere inwoners al minstens een deken krijgen om zich warm te houden tijdens de winter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.