actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2018, 13:50
Michiel.O* de Beeck Michiel.O* de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Geel
Posts: 30
Felle reacties op Islam-partij: ‘Ik walg hiervan’

De scheiding van mannen en vrouwen op het openbaar vervoer: het is een opmerkelijk voorstel van de partij Islam, die komende verkiezingen al in zeker 28 gemeenten naar de kiezer trekt. Vanuit Vlaamse hoek klinkt er alvast kritiek op het idee.

Wat de partij Islam wil, is eenvoudig: een staat die voor honderd procent islamitisch is. ‘Toch willen we daarbij niet raken aan de Belgische Grondwet. Het gaat ons om de waarden van onze religie’, zegt het Anderlechtse gemeenteraadslid Redouane Ahrouch. ‘Met de sharia, die we willen invoeren, bedoelen we de weg van de profeet en van onze religie. Niet dat we handen zullen afhakken of vrouwen zullen verplichten om een hoofddoek te dragen. We willen ook niemand verplichten om halal te eten.’

Een controversieel voorstel is de scheiding van mannen en vrouwen op het openbaar vervoer. Het leverde de partij de voorbije dagen niet alleen de nodige publiciteit op, maar ook heel wat kritiek.

‘De islamisten rukken op. Hun einddoel? De sharia invoeren in België. Ze doen aan taqiyya, veinzing. Ze willen een voor honderd procent islamistische staat, en toch zijn ze zogezegd voor de Belgische Grondwet. Wel, dat kan niet. Dat zijn grote leugens’, klinkt het in een reactie bij staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). ‘De sharia is tegen de mensenrechten. Shariapartijen zijn antidemocratisch. In hun wereld hebben vrouwen geen rechten. En het begint bij apart openbaar vervoer. Ik walg van deze partij. Dit is waarom Darya Safai en duizenden andere vrouwen uit Iran moesten vluchten. Dit is niet Europa, dit is spuwen op Europa. Weg ermee.’

Bij N-VA-voorzitter Bart De Wever klinkt het korter: ‘Geen enkele toegeving op de waarden van de verlichting. Wie anders wil, kan beter elders gaan.'

Ook CD&V-voorzitter Wouter Beke heeft zijn bedenkingen bij het opmerkelijke standpunt van Islam. ‘Gescheiden busvervoer voor vrouwen en mannen? Dat is gewoon flagrant in strijd met de Grondwet en EVRM. Kan het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen dit onderzoeken en een klacht indienen?’, klinkt het op Twitter.

Geldstromen achter partij

‘Iedereen die onze vrijheid aanvalt, zal ons tegenkomen. Elke dag opnieuw. En we zijn met heel veel. Vrouwen en mannen werken, feesten, zwemmen en leven hier samen. En dat zal zo blijven. Dat heeft niets met politiek te maken’, aldus Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten.

‘Gevaarlijk en wereldvreemd’, noemt Groen-voorzitter Meyrem Almaci het voorstel van Islam. ‘De scheiding man-vrouw in het openbaar vervoer? Geen sprake van. Gelijkheid man-vrouw is fundamenteel. Geen enkele partij kan of mag daaraan tornen.

Vlaams Belang komt tot slot met een opmerkelijk voorstel. ‘Men zou een onderzoek moeten voeren naar de geldstromen achter de partij Islam. Het is een publiek geheim dat er bijvoorbeeld vanuit Saudi-Arabië veel geld vloeit naar België om hier het salafisme te promoten. Anderzijds moet men vooral stoppen met allerhande toegevingen te doen aan de radicale islam en zich focussen op het bestrijden van de verspreiding ervan in onze wijken’, klinkt het bij Bob De Brabandere van Vlaams Belang Brussel-19.

'Past niet in huidige samenleving'

Annelies D’Espaillies, de Vlaamse Ombudsvrouw, heeft voorlopig nog geen weet van klachten tegen de partij. 'Maar we vinden natuurlijk dat zoiets niet kan in onze huidige samenleving. Vandaag is het niet meer de gewoonte om dingen te scheiden van man en vrouw. Dat is alleen nog gerechtvaardigd in uitzonderlijke omstandigheden. Je moet daar zelfs niet bij nadenken. Het is dus volstrekt in strijd met alles waar onze samenleving voor staat. We zullen er dus alles aan doen om dit te voorkomen.'

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180406_03449228
Website: www.standaard.be
Geraadpleegd: 06/04/2018 13:41

Eigen Mening: Over dit onderwerp heb ik in mijn leven al heel veel verschillende soorten meningen en gevoelens gehoord. Hebben immigranten een plaats in onze maatschappij? Hoe moeten we ermee omgaan? Wie moet zich aanpassen? Het aantal vragen is eindeloos, en ik heb persoonlijk geen probleem met een divers België. Wanneer ik echter hoor hoe sommige allochtonen zich niet willen aanpassen, zelf eisen beginnen op te stellen en geen respect hebben voor onze cultuur en samenleving, dan kan ik niet anders dan akkoord gaan met het feit dat de laatste stelling van de Islam-partij één van de belachelijkste voorstellen is die ik ooit in mijn leven heb gehoord. Zelfs als we de Islam hierbuiten laten is het scheiden van mannen en vrouwen toch absoluut niet meer van deze tijd? Als dit voorstel wordt goedgekeurd, wat waarschijnlijk en hopelijk niet zo zal zijn, dan katapulteren we ons in één klap eeuwen terug in de tijd. Het wordt dringend tijd dat alle conservatieve inwoners hier van een andere origine zich erbij neerleggen dat dit niet hun plek is om zelf de wetten en regels te veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.