actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2016, 18:38
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
N-VA stelt scherp op migratieproblematiek

Een opiniestuk van Liesbeth Homans (N-VA) is de recentste toevoeging aan een reeks uitspraken waarmee de partij haar mening over ‘mislukte migratie’ recent extra in de verf probeert te zetten.

Vlaams minister van onder meer Inburgering, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding Liesbeth Homans is het beu ‘om elke dag te moeten aanhoren dat zo goed als elke Vlaming een racist is’. In een opiniestuk bij De Morgen verwijst ze naar de uitspraak die ze in 2013 in De Standaard deed dat ‘racisme een relatief begrip’ is. ‘Ruim twee jaar later heb ik nog steeds geen seconde spijt gehad van mijn uitspraak. Integendeel.’

‘Als we willen dat nieuwkomers alle kansen grijpen, dan moeten we hen die kansen geven. En dat doen we ook’, zegt Homans. ‘Mogen we als maatschappij dan alsjeblieft ook verwachten dat die kansen gegrepen worden? Mogen we nog enige verantwoordelijkheidszin verwachten van mensen van buitenlandse afkomst of zijn we dan opnieuw aan het discrimineren en stigmatiseren?’ Homans is daarmee de voorlopig laatste in een rijtje partijkopstukken dat recent een mening uitte over de problematische integratie van vreemdelingen.

Mislukte migratie

‘We zitten met een breed probleem’, liet N-VA-voorzitter Bart De Wever afgelopen weekend ook al optekenen in Het Nieuwsblad. ‘In de steden worden onze burgerlijke waarden van vrijheid en gelijkheid niet meer aanvaard. De migratie van de jongste veertig jaar is mislukt. De apartheid is per generatie nog groter geworden. De nieuwe generaties leven wel westers, maar in een andere wereld.’ De Wever ziet dat als een ‘strijd tussen zij die willen leven op basis van verlichte waarden en zij die dat niet doen’.

Eveneens dit weekend legde ook minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon de problematiek op tafel, in een interview met De Standaard. Een ‘significant deel van de moslimgemeenschap’ reageerde volgens hem al ‘dansend’ op de aanslagen van 22 maart, uitspraken waar ook hij na het weekend onverkort achter blijft staan en waar hij zich woensdag voor zal moeten verantwoorden in de Kamer. ‘Significant’ sloeg daarbij op het feit dat islamterrorisme over een ‘zeker draagvlak’ beschikt binnen de Belgische moslimgemeenschap. ‘Betekenisvol’, en dus voldoende belangrijk om er ‘aandacht aan te besteden’.

Maatschappelijke breuk

En ook Geert Bourgeois kaartte zondag in De zevende dag aan dat hij de ‘mensen die wegkijken een beetje beu’ was. Eerder was de minister-president al kwaad op de openbare omroep omdat die geen aandacht besteedde aan ‘flessengooiende moslims’ bij de arrestatie van Salah Abdeslam. Hij benadrukte dat Absdeslam hier was opgegroeid en op sympathisanten binnen de moslimgemeenschap kon rekenen. Het mocht dan best om een kleine minderheid zijn, de Vlaams-nationalist zag een maatschappelijke breuk.

Dat is ook Homans’ conclusie: een ‘wij-zij-gevoel’ dat volgens haar ‘inderdaad nog nooit zo groot’ geweest is. De viceminister-president vindt evenwel dat ‘figuren die verantwoordelijk zijn voor aanslagen en criminele feiten van welke aard ook zich buiten onze maatschappij [plaatsen]. En voor dat wij-zij-verhaal is niemand anders dan zij zelf verantwoordelijk. Ik kies voor een succesvol integratieverhaal, een echt wij-verhaal van rechten én plichten.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160419_02245757

Mening:

Ik heb een gemengd gevoel bij dit artikel. Ik vind niet dat elke Vlaming een racist is. Ik hou niet van veralgemenen. Het is volgens mij niet omdat één iemand uit een bepaalde groep iets zegt, dat heel deze groep het daar mee eens is. Zulke dingen vind ik jammer om te horen. Wat ik wel opmerk is dat je de laatste jaren niet anders ziet op facebook dan " het zijn weer de..." of " sluit de grenzen want ze komen enkel van ons profiteren". Jammer, want ik zou echt niet graag in de schoenen van deze mensen staan. Ik vind het eng om te horen dat mensen zo denken over andere. Ik probeer in elke mens het goede te zien en dit is niet altijd gemakkelijk met de aanslagen of criminaliteit. Toch vind ik dat we zoiets moeten blijven proberen.
Wat het migratiebeleid betreft, dit is verre van on point naar mijn mening. Maar ik kan me goed inbeelden dat zoiets niet gemakkelijk is en voor iedereen goed doen kan je vaak niet.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 19th April 2016 om 18:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.