actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 20:10
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Tientallen Volkswagen-managers wisten van schandaal

Tientallen Volkswagen-managers wisten van schandaal

In het dieselschandaal bij de Duitse autobouwer Volkswagen zijn volgens de Duitse krant Der Spiegel tot 30 managers betrokken geweest bij de manipulatie van de emissietesten. Dat is meer dan de 'kleine groep' waar eerder van werd gesproken. Het VW-concern wees het bericht van de hand.

Volgens bronnen kan het aantal 'schuldigen' nog verder oplopen. De nieuwe topman van Volkswagen Matthias Müller zal het management donderdag bijpraten over de status van het interne onderzoek, de geplande aanpassingen aan auto’s en het mogelijke besparingsprogramma. Volkswagen zelf zegt dat het aantal schuldigen en medeplichtingen 'ongegrond' is.

Winfried Vahland, voormalige baas van VW-dochter Skoda, verlaat volgens Auto Bild het VW-bedrijf na 25 jaar en zal dus toch niet - zoals eind september was aangekondigd - de nieuwe marktdivisie Noord-Amerika leiden. Volgens de onderneming doet hij dat op eigen verzoek.

Naar verluidt zou hij verbolgen zijn over het feit dat hij is gepasseerd als opvolger van de onlangs vertrokken topman Martin Winterkorn.

Bron: Nieuwsblad, 14 oktober 2015
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151014_01918943


Mening: Ik sta ervan versteld dat deze managers er bijna tot niets aan deden om dit schandaal aan het licht te brengen. Dit kon niet geheim blijven, dat wisten ze volgens mij ook. Ik vraag mezelf af of er echt zoveel managers bij betrokken zijn, en waarom ze dit verzwegen hebben.
Zouden ze hier zelf profijt uit halen, of hebben ze het simpelweg verzwegen uit angst voor de gevolgen? Zelf zou ik het niet kunnen om zo een groot probleem te verzwijgen, wat zij hebben gedaan is enorm veel mensen opgelicht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 20:27
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Die heren mogen wat mij betreft allemaal buitengegooid worden (zonder afscheidspremie uiteraard), en eigenlijk zou een persoonlijke rechtszaak voor fraude/natuurvervuiling/oplichting ook niet misplaatst zijn.
Als manager binnen zo'n bedrijf haal je een mooi loon binnen, maar hiertegenover staat ook wel een grote verantwoordelijkheid. Wanneer je dan als manager te maken krijgt met zulke praktijken, zijn deze in mijn ogen jouw volledige verantwoordelijkheid. Als je er dan ook nog eens voor kiest om te zwijgen, word jij één van de hoofdverantwoordelijken in heel deze kwestie.
Het kan niet dat topmanagers als deze gigantische lonen opstrijken, en de dans uiteindelijk zouden ontspringen wanneer verschrikkelijke wanpraktijken binnen het bedrijf naar boven komen.
Ik begrijp ook wel dat het niet evident is om als klokkenluider naar voor te treden, maar anderzijds hoop ik dat deze problematiek gebruikt wordt om managers wereldwijd op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2015, 11:14
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Deze laatste weken zijn er tal al van schandalen met betrekking tot fraude of dergelijke aan het licht gekomen. Eigenlijk verbaast dit mij eigenaardig genoeg niet meer. Wij als gewone mens hebben namelijk te weinig grip op zulke zaken en bedrijven weten dat. Hierop spelen zij dan natuurlijk in en vervalsen dan dingen zoals energielabels, uitstoot, ... Toch beseffen die bedrijven dat het een bepaald risico (boete, proces, ontslag, ...) inhoudt indien ze betrapt worden, maar dit risico is volgens mij gewoon echter te klein. Moesten de gevolgen een pak hoger liggen, zouden er misschien meer bedrijven afgeschrikt worden.
In welke mate dat managers en andere hooggeplaatsten binnen zo'n bedrijf medeplichtig zijn is voor mij persoonlijk nogal moeilijk te zeggen, maar diegene die wel degelijk verantwoordelijk zijn zouden toch extreme consequenties moeten ondervinden of dergelijke schandalen gaan blijven gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.