actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2014, 09:37
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Meisjes babbelen evenveel, maar de jongens worden gestraft

Meisjes babbelen evenveel, maar de jongens worden gestraft
Jongens en meisjes babbelen evenveel in de klas, maar toch is drie kwart van de terechtwijzingen voor de jongens. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van drie Belgische universiteiten. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

‘Leerkrachten discrimineren jongens, maar doen dat niet bewust’, zegt onderzoekster Els Consuegra. ‘De stereotypen van de stoute jongen en het brave meisje zijn hardnekkig. Dus wordt een jongen die babbelt in de klas harder aangepakt dan een meisje dat konkelfoest.’

De Vlaamse leerkrachten in het secundair onderwijs zijn ervan overtuigd dat ze jongens en meisjes op een gelijke manier behandelen. Maar in werkelijkheid hanteren ze twee maten en twee gewichten. Jongens worden veel vaker met de vinger gewezen, ook al zitten de meisjes in hun klas net zo vaak te fluisteren. Een meisje zal een hogere score krijgen op een toets, ook al heeft de jongen twee banken verder een identieke prestatie geleverd.

Tot die verrassende conclusie komt een studie van onderwijsdeskundige Els Consuegra van de Vrije Universiteit Brussel. Haar werk kadert in een grootschalig genderonderzoek, waarbij vorsers van de KU Leuven, de UGent en de VUB drie jaar lang meer dan 6.000 Vlaamse leerlingen volgen.

‘Ik schrik niet van de bevindingen van dit onderzoek’, zegt Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs. ‘Je kan moeilijk ontkennen dat die onbewuste mechanismen bij leerkrachten aanwezig zijn. Er zijn veel meer vrouwelijke leerkrachten. Die hebben het soms moeilijk met het drukke van jongens en bevoordelen het gedragspatroon van meisjes. Als is het niet de enige verklaring voor de mindere motivatie en resultaten van jongens.’

bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140227_011 (geraadpleegd op 27 februari 2014)

Mijn mening
Dit is inderdaad een verrassende conclusie. Ik was er altijd vanuit gegaan dat het juist andersom was. Dat meisjes toch meer babbelden en meer daar op aangesproken werden, maar blijkbaar is het omgekeerd.
Wat ook moeilijk is, is dat we het blijkbaar onbewust doen. Ik kan wel begrijpen dat de jongens hier een beetje op aangevallen voelen dan. We zouden ons hier meer bewust van moeten worden en jongens en meisjes gelijk behandelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th February 2014, 09:58
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Ik denk dat wij als toekomstige leerkrachten, over deze conclusies moeten nadenken. Misschien kunnen wij het tij keren, en objectiever omgaan met het verschil tussen jongens en meisjes. Volgens onderzoekers is het niet gemakkelijk, want stereotypen zijn ingeburgerd in ons. Toch vind ik dat wij iets moeten veranderen aan dit stereotypen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th February 2014, 13:50
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ook mijn eerste reactie bij het lezen van dit artikel was verbazing, maar wanneer ik er verder over begon na te denken moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet zo eerlijk ben tegenover jongens. Als meisjes babbelen en giechelen stoort het mij minder snel dan wanneer jongens dit doen en dan zal je dit gedrag ook eerder gaan bestraffen bij jongens. Eigenlijk wel gek, want in feite doen ze net hetzelfde. In het vervolg zal ik hier dan ook zeker op proberen te letten, want een leerkracht zou in de mate van het mogelijke toch alle leerlingen gelijk moeten behandelen. Hopelijk zijn er nog leerkrachten die hierover gaan nadenken en die hun gedrag eventueel gaan bijstellen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th February 2014, 19:48
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Eindelijk is het bewezen dat de jongens altijd de schuldigen zijn en de meisjes er te goed vanaf komen! In het middelbaar werden de jongens bij ons in de klas ook altijd terechtgewezen terwijl de meisjes zelfs harder babbelden. Als een jongen van ons klas dan zei dat de meisjes minstens even erg waren, ontkende de leerkracht dat zelfs. Meisjes hebben meestal ook een 'lief' imago terwijl de jongens eerder de indruk wekken niet geïnteresseerd te zijn. Meisjes zijn inderdaad veel subtieler dan jongens in het babbelen, maar ook zij moeten gestraft worden in de klas. Jongens vergeten en vergeven snel, meisjes absoluut niet. Als de leerkracht een jongen straf geeft, vergeet de gestrafte dat enkele weken later. Een meisje blijft zoiets onthouden en zou een veel lager welbevinden kunnen hebben voor een lange periode. Toch vind ik dat leerkrachten de leerlingen meer gelijkwaardig moeten behandelen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th February 2014, 17:13
l*sa.geuens l*sa.geuens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 11
Ik kan mij eigenlijk niet meer echt vinden in het stereotype van de stoute jongen en het brave meisje.
Als ik terugdenk aan de tijd dat ik nog op de schoolbanken van de middelbare school zat kan ik mij absoluut niet herinneren dat de meisjes bevoordeeld werden.

Ik denk ook dat zulke clichés de wereld uit moeten gestuurd worden. Onbewust zal een leerkracht altijd een voorkeur hebben voor een bepaalde leerlingen, wat ikzelf niet meer als normaal vind, toch vind ik dat het onderscheid tussen jongens en meisjes niet zo duidelijk mag zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.