actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen...
...is discriminatie 40 67.80%
...is beter voor elke kind 10 16.95%
...moet wel om concentratiescholen te vermijden 9 15.25%
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #21  
Oud 11th October 2010, 14:09
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door Dimitri Nooytens
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.


Ik denk dat je hierbij het probleem een beetje verschuift, het gaat er niet over dat leerlingen niet kunnen volgen of dergelijke, het gaat erover dat autochtone leerlingen stilletjes aan deze school verlaten omdat deze school vooral allochtone leerlingen heeft. (ik bedoel dit niet racistisch)
Het zou inderdaad wel een goed idee kunnen zijn, maar dit is denk ik niet de oplossing voor het probleem dat zich hier op dit moment voordoet.
Ik maak hierbij ook de bedenking dat leerlingen die sterk zijn de 'zwakkere' leerlingen op bepaalde gebieden kunnen helpen. En volgens mij maak je het verschil ook groter door de 'sterke' leerlingen in een klas te zetten en de 'zwakke' leerlingen in een andere klas.
Hoe maak je dat onderscheid trouwens? Een leerling kan goed zijn in wiskunde, maar de grammatica van de talen absoluut niet begrijpen en nog een andere leerling kan dan weer goed zijn in talen maar dan weer niet in wiskunde. Volgens mij kunnen deze leerlingen elkaar wat helpen/aanvullen en daarom zou ik ze samen laten zitten, maar ik begrijp jullie standpunt.
Ik ben zoals jullie ook van mening dat men er niet vanuit mag gaan dat allochtone leerlingen automatisch minder slim zouden zijn, want dat is soms absoluut niet waar.
Om terug te komen op het eigenlijke probleem, ik denk dat dit voorstel van 'sterke' en 'zwakke' leerlingen te scheiden niet geschikt is voor dit probleem, maar wel effectief kan zijn bij andere problemen.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden om in de klas van de 'zwakke' leerlingen te zitten.
Wel, kan je jullie voorstel volgens mij goed gebruiken om kleine klasjes te maken die eventueel samen kunnen komen na school om het vak wiskunde of frans,... nog eens goed te bekijken en de moeilijkheden van de baan te krijgen.
Dus ik vind jullie voorstel absoluut niet slecht, maar voor dit geval, denk ik dat er meer geschikte oplossingen zijn.
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 15th October 2010, 13:33
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
School in Lokeren zet autochtone kinderen apart

Onderwijs is belangrijk, dat is een feit, maar of we nu al jongeren gaan moeten opsplitsen op basis van hun competenties vind ik toch wel raar.
Als we allochtonen willen afsplitsen van ons, op gebied van spelling en taalgebruik moeten we ook de zwakkere autochtone mee in die groep rekenen. Ik vind het echt niet goed dat we allochtonen zo verafschuwen.
Het zijn tenslotte toch ook maar mensen zoals wij. Eigenlijk vind ik dat deze maatregel van deze school gaat naar een racistisch kantje. Er zijn immers ook goede, getalenteerde allochtonen. Het is eigenlijk een enorm vooroordeel van deze school. Als zij denken aan allochtonen denken zij aan niet goedgeschikten voor onderwijs, dat is wat ik hier uit concludeer. Er is al genoeg 'tam tam' rond racisme en als we nu ook al beginnen met zulke situaties wordt het echt desastreus. Waar gaat deze wereld naartoe!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.