actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th January 2007, 21:00
Evelyne Wouters Evelyne Wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Deurne (Antwerpen)
Posts: 43
Ambulanciers beven voor hoge boetes

Chauffeurs van prioritaire voertuigen riskeren zware boetes bij te snel rijden en door het rood licht rijden. Dat is het gevolg van nieuwe richtlijnen van het college van procureurs-generaal. Heel wat chauffeurs moesten al honderden euro's ophoesten.

De boetes kunnen hoog oplopen: een chauffeur die tijdens een prioritaire rit met meer dan 30 km/u door het rood licht rijdt, krijgt gegarandeerd een boete, net als zijn collega die, met zwaailicht en sirene, meer dan 20 km per uur sneller rijdt dan officieel toegelaten.

"Die mensen mogen door het rood rijden, maar moeten wel eerst stoppen om te zien of alles veilig is. Worden ze aan meer dan 30 per uur geflitst, gaan we ervan uit dat ze niet gestopt zijn", zegt woordvoerster Dominique Reyniers van het Antwerps parket.

De instructies zijn er gekomen omdat er teveel cowboys bij zijn, luidt het. Volgens de parketwoordvoerster worden er "in principe geen minnelijke schikkingen aangeboden".

Bij de ziekenwagendienst Ambuce uit Borgerhout spreekt men van "minstens tien boetes" per dag.
"We moeten dan telkens contact opnemen met de dienst 100 om te bewijzen dat het om een prioritaire rit gaat", luidt het daar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th January 2007, 21:43
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik kan begrijpen dat ambulanciers goed moeten weten wat ze doen als ze door het rood rijden en dus best vertragen alvorens het kruispunt over te steken.
Toch stel ik me vragen bij zo'n regelgeving. Wat ik persoonlijk merk op de weg, is dat die prioritaire voertuigen de enige aspecten zijn in het verkeer waar iedereen respect voor heeft.
Er wordt gereclameerd op voorliggers, rijscholen, bumperklevers, rode lichten, files ... => Maar als we ergens een sirene horen dan kijken we in alle spiegels tegelijk (bij wijze van spreken) en gaan we hoffelijk aan de kant zodat het voertuig kan doorrijden.

In dat opzicht vind ik het veel belangrijker dat wij als gewone bestuurders aandachtig zijn en respect hebben voor die prioritaire voertuigen, dan dat deze mensen voorzichtig op hun snelheidsmeter zitten kijken.

(misschien dat het beter is om een regelgeving te voorzien waarin bestuurders verplicht worden om in staat te zijn de sirenes van prioritaire voertuigen te horen die zich in een straal van minstens 150 meter bevinden) (voor die enkelingen die wel respect hebben, maar vanwege hun luide boxen gewoon niet doorhebben dat er ergens een ambulance in de buurt is)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st January 2007, 22:44
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
Cuypers Carolien

Beste,

Het is nu wel heel toevallig maar mijn vriend werkt bij Ambuce. Na zijn werk vertelt hij dan aan wat voor boetes en regels een ambulancier zich allemaal wel niet moet houden. En inderdaad dat een ambulance maar 30km/uur mag rijden door een rood licht is één van de veelvoorkomende onderwerpen. Ook is het zo dat je als bestuurder van een ambulance je zelf verantwoordelijk bent voor de boetes en deze dan ook van je eigen geld zal moeten betalen.

Ik vind dat een prioritair voortuig door het rood mag rijden als hij nu 30, 40 of 50 zou rijden. Als men hierdoor een mensenleven kan redden vind ik dit niet meer dan normaal.

De ambulance mag tevens niet zomaar voor eender welke opdracht prioritair rijden, dus als dan de sirenes van zich laten horen zal dit wel degelijk nodig zijn.

Ik woon in Ekeren hier zitten we eigenlijk midden tussen de ziekenhuizen dus er komen geregeld ambulances voorbij. Het is inderdaad zo dat vanaf de moment je een sirene hoort luiden je onmiddellijk in je spiegels kijkt en een veilig plaatsje zoekt aan de kant om dit prioritair voortuig door te laten.

Tevens is het zo dat je als ambulancier enkel een medische test moet afleggen om hiervoor je rijbewijs te kunnen halen. Eigenlijk wordt je hier enkel op je ogen getest. Misschien is het beter dat ze ook wel degelijk een rijexamen in de praktijk moeten afleggen om hun reactiesnelheid te testen. Wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is om in praktijk uit te voeren, maar misschien is het is iets om over na te denken.

Carolien Cuypers
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st February 2007, 18:35
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Ik vind dat Carolien helemaal gelijk heeft, het maakt eigenlijk toch niet uit met welke snelheid een ambulance door een rood licht rijdt.
Natuurlijk niet met een snelheid van 80-90-100 km/u maar 30 km/u vind ik nu toch wel weinig. Dan kan je al evengoed stoppen, je ondervindt dat zelf toch ook als je met de auto rijdt, 30 km/u is heel weinig hoor!!

Ook vind ik het eigenlijk niet kunnen dat de ambulanciers deze boetes zelf moeten betalen...
Langs de ene kant is het wel logisch dat de ambulancier daar zelf voor verantwoordelijk is maar zelf betalen vind ik wel wat ver gaan...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st February 2007, 18:44
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Oei... Als de ambulanciers zelfs al niet door het rood mogen rijden... Wie dan wel? Hoe gaan we de gewone burger dan straffen die door het rood rijdt? Nee, de ambulanciers moeten goed uitkijken wat ze doen, maar ze mogen van mij 'verantwoordelijk' hard rijden! Als ze maar levens redden!
Soms begrijp ik echt niet goed wie er hier in België zulke beslissingen neemt
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th February 2007, 15:36
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Thumbs down Schande...

Mogen ambulaciers niet meer door het rood licht rijden zonder eerst gestopt te hebben??? Dat vind ik er toch wel wat over eigenlijk. Als mijn moeder in levensgevaar ergens ligt en een ambulancier moet telkens aan een rood licht eerst stoppen voor hij door kan rijden kan dat het leven van mijn moeder bepalen, want elke seconde kan belangrijk zijn!!
en ik vind het ook helemaal niet kunnen dat ambulanciers niet sneller mogen rijden dan ons (slechts 20 km/h meer)! Ook deze seconde die ze hierdoor verliezen kunnen van levensbelang zijn! ONBEGRIJPELIJK!
Ik vind dat ambulanciers zo snel mogen rijden dat ze maar willen, maar enkel als ze kunnen aantonen dat het om een dringende oproep ging! Opgelost staat netjes...
Groetjes Bas
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th February 2007, 18:34
Hanne Van Ginneken Hanne Van Ginneken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Brecht
Posts: 76
Ik kan me in deze regelgeving wel vinden. Als je op een baan maar 30 km/uur mag rijden is dit erg traag, akkoord! Maar als je een kruispunt overmoet, moet je in alle richtingen kijken en er zeker van zijn dat ook de andere voertuigen jou hebben gezien! Als je met een snelheid van 'maar' 30 km/uur over het kruispunt rijdt, kan je er dan zeker van zijn dat men jou heeft zien aankomen? Hoeveel mensen rijden op een kruispunt goed door, om maar niet voor het oranje te staan? Gas geven om toch nog door te kunnen rijden? Als er dan een ambulande aankomt is een ongeluk heel snel gedaan.
Ik kan het ook niet goedkeuren dat een ambulance door een dorpskern rijdt tegen 90 km/uur. Hoeveel mensen zijn er daar niet aanwezig? Dat is echt wel om problemen vragen. Op sommige wegen zou het geen kwaad kunnen dat ze meer dan 20 km/uur te snel rijden, maar zeker niet in de bebouwde kom!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.