actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2006, 15:56
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smossen met miljoenen...

Snelverkoop overheidsgebouwen

De Belgische schatkist moet dringend nog 565 miljoen euro vinden. Dat bedrag staat ingeschreven op de begroting van dit jaar, jaar dat op zijn laatste benen loopt. Ten laatste op vrijdag 29 december moeten de centjes op de rekening staan. Gebeurt dat niet dat komt de regeling in financiële problemen.

Eigenlijk was er geen probleem geweest indien de Raad van State in augustus niet was gaan steigeren. In augustus was alles rond om 80 overheidgebouwen in te brengen in een nieuw op te richten vastgoedbevak. Deze bevak zou dan aangeboden worden aan beleggers. Bij later stijgende prijzen voor vastgoed zouden de beleggers dan winst maken. De ingebrachte gebouwen zouden in elk geval dan verhuurd worden. De Raad van State zag het allemaal anders en de operatie ging niet door.

Omdat er dus dringend geld moet komen om de op komst zijnde put te vullen is er nu een drukte van jewelste op de markt voor immobiliën. De Staat slaat aan het verkopen. Een logisch gevolg wanneer er dringend moet verkocht worden is dat kopers daarvan profiteren door minder uit te geven.

Indien de vastgoedbevak in augustus van dit jaar was gerealiseerd, dan was de opbrengst toen 593 miljoen euro geweest. Nu zal het voor de Schatkist een hele prestatie worden om tegen eind van het jaar de noodzakelijke 565 miljoen bijeen te krijgen.


SixMinutes 8(2006) n.44
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2006, 09:48
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Thumbs down Regering verhofstadt weer gebuist

Waar is onze regering mee bezig gebouwen verkopen om later terug te huren. Volgens mij zijn er betere manieren zorg er bevoordeeld voor dat je je budgetten goed beheerd zodat je in geen geval gebouwen moet verkopen om een begroting rond te krijgen of achteraf wanneer de raad van state dit afkeurt dan toch nog achteraf gebouwen moet gaan verkopen om een gat in de begroting op te vullen. Ik noem dit wanbeheer en ben er niet over te spreken. En waarom hoor ik zo weinig van de oppositie dit is aantekaarten wanbeleid ik verwacht protest. Dat de regering desnoods het jaar maar eens afsluit met een begrotingstekort in plaats van weer maar eens haar trukendoos boventehalen. Of voer een crisisbelasting of een nieuwe besparing in maar ondermijn onze slagkracht voor de komende generaties toch niet, dit is echt populistisch denken wat onze regering nu doet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2006, 12:01
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik begrijp ook niet goed waarom iedereen dit zo lijkt te slikken. Zelfs mijn kleine teen weet dat iets verkopen en het daarna terug huren op termijn een enorme kost betekent!

Dat begrotingstekort kunnen ze waarschijnlijk niet veroorloven omdat deze regering 'de regering van de begroting in evenwicht' is. Ook vanuit Europa zijn daar regels rond, maar dit is wat ik er van denk: Wie niet wil luisteren, die moet maar voelen! Als je er niet in slaagt uw begroting fatsoenlijk te maken, dan moet je achteraf maar op de blaren zitten met een begrotingstekort. (precies of België was daar vroeger vies van!)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2006, 14:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Verkoop bijgebouw museum Tervuren onwettig?

Verkoop bijgebouw museum Tervuren strijdig met wil Leopold II


Dirk Thys van den Audenaerde, de eredirecteur van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren, is van oordeel dat de geplande verkoop door de federale overheid van een bijgebouw van het museum in strijd is met de wilsbeschikking van Leopold II. Dat schrijft hij dinsdag in een lezersbrief aan De Standaard.


Het bewuste bijgebouw is het Capa-paviljoen. Het werd in de jaren vijftig opgetrokken en heeft geen publieke functie. Het museum heeft er de bibliotheek en twee departementen in ondergebracht.

"Het gebouw werd gebouwd op gronden van Koninklijke Schenking, een schenking gedaan door Leopold II met onder meer als voorwaarde dat die gronden nooit mochten verkaveld of verkocht worden en steeds een publiekgerichte bestemming moesten krijgen", schrijft van den Audenaerde.

"De verkoop van een gebouw met publiekgerichte museumbestemming en gebouwd met toelating van en op gronden van de Koninklijke Schenking aan een privéfirma die gewoon winstbejag uit huurinkomsten zal nastreven lijkt mij alleszins niet in overeenstemming met de testamentaire beschikkingen van Koning Leopold II", aldus van den Audenaerde.

Hij is van mening dat staatseigendommen niet vervreemd kunnen worden zonder de wettelijke toestemming van het parlement.
Enkele dagen geleden uitte ook de Heemkundige Kring Sint-Hubertus van Tervuren kritiek op de geplande verkoop. (belga/dm)


Blog DM, 12/12/2006 12u04
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.