actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2011, 11:29
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Slachtoffers Pukkelpop getuigen: "Elke dag is een strijd"

Slachtoffers Pukkelpop getuigen: "Elke dag is een strijd"

Terwijl er uitgebreid gediscussieerd wordt over het al dan niet terugbetalen van tickets, zoemt 'Panorama' vanavond in op de slachtoffers van de Pukkelpop-storm. Zoals Dirk De Wilde, wiens dochter Marijke (21) stierf onder de omgevallen lichtmast op de camping. En David (30), die verlamd raakte nadat een boom door de Proximus-tent zakte. "En toch ga ik ooit terug naar Pukkelpop", zegt hij.


Een stralende hemel, muziek, uitgelaten jongeren, liters bier. En plots: de gifgroene lucht, de hevige rukwinden, de verwoestende hagelbollen. Lichtmasten vallen om, tenten zakken in, bomen breken doormidden. Paniek en chaos. En dan de ontnuchtering. Honderden gewonden, vijf doden. Panorama reconstrueert 18 augustus, de zwartste festivaldag ooit in ons land.

Verlamd
De hel barst los. "We stonden naar het optreden van Skunk Anansie te kijken", blikt David terug in de reportage. "De zangeres riep nog dat we ons niet moesten laten kisten door het weer. Het publiek ging daar natuurlijk in mee. Uiteindelijk hebben we toch besloten om naar de Proximus-tent te vluchten. We raakten er net nog in." Maar dan valt een boom op de tent. "Een lichtbalk had het begeven onder de druk van de boom en viel op mij. Ik was even buiten bewustzijn. Toen ik bijkwam, wist ik onmiddellijk waar ik aan toe was. Het enige wat ik nog kon bewegen, waren mijn hoofd en mijn linkeronderarm. Ik wilde vooral van de pijn af. Die was ondraaglijk."

Het ruggenmerg van David was verbrijzeld, waardoor hij bijna volledig verlamd raakte. "Het moeilijkste moment was de eerste dag in het revalidatiecentrum. Je wordt geconfronteerd met mensen met een serieuze beperking. Plots ben je één van hen. In mijn dromen kan ik terug sporten, gewoon gaan werken zoals vroeger. Elke ochtend als ik ontwaak, is er de ontnuchtering. Ik kan nog 80 procent van mijn lichaam bewegen.

Elke dag is een strijd. Maar ik blijf hopen op de kleinste verbetering."

"De lichtmast lag over onze tenten"
Ook de vader en de vrienden van Marijke De Wilde doen hun verhaal. "Na het onweer gingen we terug naar de camping waar Annelies en Marijke waren", vertellen enkele vrienden van de meisjes. "We lagen vlakbij de lichtmast. Maar de lichtmast stond er niet meer... Die lag over onze tenten. De security heeft ons afgezonderd van de rest. Ze vertelden dat er iemand uit de tent met een openbeenbreuk was afgevoerd. Dat bleek Annelies te zijn. Van Marijke was er geen spoor (stil)."

Woede
Drie maanden na de dood van hun dochter hebben de ouders het nog heel zwaar. "Je hebt zin om kwaad te zijn. Om je opgekropte woede te uiten. Maar dat kunnen we niet. Zeker niet op de organisatie, niet op de politie, niet op de hulpdiensten. Niemand heeft dit kunnen verhelpen."

Stilte na de storm - Het drama van Pukkelpop, 'Panorama' vanavond om 21.30 uur, op Canvas

Link
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...n-strijd-2.aspx

Mening
Na het lezen van dit artikel besef ik dat ik veel geluk heb gehad. Zelf besef je niet wat er allemaal gebeurt is tot je het nieuws zag. Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn voor de nabestaande van de slachtoffers, de ouders in dit geval. Ook had ik nog nooit zo'n verhaal gehoord als dat van David, het moet verschrikkelijk zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.