actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2011, 11:13
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Verplicht brossen in Leuven

LEUVEN - Eerstejaarsstudenten sociale wetenschappen aan de KU Leuven krijgen de boodschap dat ze beurtelings niet naar de les mogen en het college online moeten bekijken. Vanwege de overbevolking van de aula's.

Eerstejaarsstudenten communicatiewetenschappen en politieke en sociale wetenschappen mogen aan de KU Leuven de eerste weken van het academiejaar om beurt (niet) naar de les. Wie de ene week niet welkom is, kan het op video opgenomen college online bekijken. De week nadien worden de rollen omgedraaid.

Het is een drastische maatregel om iets te doen aan de overbevolking van de aula's, door de grote toevloed van studenten. Het gaat om vijf vakken ('opleidingsonderdelen'), die de communicatiewetenschappers en de pol & soc'ers samen volgen en waar ook studenten van andere faculteiten bij aanschuiven. De toegang tot de aula's wordt 'gereguleerd', het kan daar dringen worden.

Filip Cogghe uit Nijlen kon zijn oren niet geloven toen zijn dochter hem dit nieuws meldde, de eerste dag van haar universitaire loopbaan. 'Ze is heel gemotiveerd en dan mag ze niet eens naar de les. Dat is toch kras.' De bezorgde vader stuurde een mail naar de minister van Onderwijs, Pascal Smet.

De decaan van de faculteit sociale wetenschappen, Katlijn Malfliet, verdedigt de maatregel. 'De technologie is er, we moeten ze gebruiken. Ik begrijp dat dergelijke innovaties eerst tegenwind krijgen. De collega's van de UCL in Louvain-La-Neuve doen het al langer en hebben er goede ervaringen mee. Denk aan de voordelen: je kunt even op pauze drukken of terugspoelen. En wat de interactie met de prof betreft: in zo'n volle aula durven beginnende studenten toch geen vragen te stellen, daarvoor hebben we het monitoraat.'

Het zal hooguit enkele weken duren, nadien haken heel wat studenten af en komt er meer plaats in de aula, voorspelt Malfliet.

De faculteit besloot in augustus met deze weblectures te beginnen. Vorig jaar werden er nog colleges tweemaal gegeven, wat de werkdruk van de proffen verzwaarde.

De studentenvereniging Politika protesteert. 'Het kan niet dat het recht op onderwijs ontzegd wordt aan studenten die evenveel inschrijvingsgeld betaald hebben om lessen bij te wonen als studenten uit minder bevolkte richtingen of met grotere aula's', aldus Politika. De studenten beseffen dat de faculteit naar 'creatieve' oplossingen moet zoeken gelet op de chronische onderfinanciering van het hoger onderwijs, wat zich laat voelen in een nijpend proffentekort. De studentenvertegenwoordigers hadden maandag op de plechtige opening van het academiejaar nog gepleit voor nieuwe onderwijsvormen, op maat van de millenniumstudent. Maar deze ingreep zint hen niet. 'Eerstejaars hebben behoefte aan contacten met hun medestudenten en hun prof', zegt Inge Geerardyn, ondervoorzitster van de overkoepelende studentenorganisatie Loko. 'Zo'n weblecture mag een contactuur niet vervangen. Dit is een gemakkelijkheidsoplossing.'


Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=AA3G99H9

Mijn mening:
Ik vind de oplossing die de school heeft voor de overbevolking niet zo slecht.
Zelfs in het auditorium op onze hoge school merk ik dat de meeste mensen niet geďnteresseerd zijn in de uitleg die er gegeven wordt zodat ze anderen storen en niemand iets aan de les heeft.
Ik neem aan dat de opgenomen lessen op de site van de school blijven staan, dit is heel handig tijdens de examenperiode.
Voor eerstejaarsstudenten is dit misschien wel een grote verandering. Ze zijn in het begin van het jaar zeer gemotiveerd en door deze maatregel kan hun motivatie dalen.

Laatst aangepast door Eveline.Leysen : 28th September 2011 om 11:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2011, 20:11
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Toen ik vanmorgen met de auto naar school reed, hoorde ik op de radiozender MNM dit bericht. Ze hadden een meisje gecontacteerd dat zelf aan de KU Leuven les volgt. Ze zei dat het niet zo leuk is om op die manier de lessen te moeten volgen. Door een dergelijke methode van lesgeven mis je volgens haar een groot deel van het sociale aspect. Je ziet je vrienden niet meer tijdens de les en discussiëren over de behandelde onderwerpen is op deze manier ook niet meer mogelijk. Een ander minpunt volgens haar is dat de les die opgenomen wordt pas enkele uren nadien online staat. Als je dan nog met een internetpanne te kampen hebt, kan je het helemaal vergeten.
Ik kan me voorstellen dat het helemaal niet leuk is om zo les te volgen, maar als het echt niet anders kan zou deze leermethode wel een oplossing kunnen bieden. Al was het maar een tijdelijke oplossing. Op onze school kampen we met gelijkaardige problemen. Sommige lessen blijken zo’n succes te hebben dat niet alle studenten er een zitplaats vinden. Iedereen (of toch bijna iedereen) gaat dan een kwartier vroeger naar de les om zeker te zijn dat ze plaats hebben. Leuk is natuurlijk wel iets anders! Het is soms als het ware ‘knokken’ voor een zitplaats.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2011, 18:26
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Verplicht brossen in Leuven

Ik hoorde het gisterenochtend ook op MNM, persoonlijk vind ik dit echt schandalig. Er zijn veel studenten die willen studeren aan een universiteit om zo een Master opleiding te volgen. Groot gelijk hebben ze, met een diploma op zak heb je meestal meer kans op de arbeidsmarkt. Maar dat de universiteit dan een maximum zet op het aantal inschrijvingen. Studenten betalen nu massa's veel geld aan inschrijvingsgeld, cursussen, boeken en ander materiaal, maar hebben niet altijd het recht om de lessen te volgen. Dit vind echt jammer. Wel vind ik het een goed idee dat de universiteit de lessen filmen en ze achteraf op internet plaatsen. Op deze manier kunnen studenten de uitleg nog eens herbekijken en dit helpt misschien wanneer een student thuis zit voor zijn cursus en een bepaald deel niet begrijpt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.