actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2013, 14:34
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Question Terecht dat vrouwen minder verdienen, ze zijn één week op vier ongesteld!

Terecht dat vrouwen minder verdienen, ze zijn één week op vier ongesteld’
Bioloog Midas Dekkers countert pleidooi tegen de loonkloof met ‘straffe’ stellingen

‘In een vergadering met vier vrouwen is het statistisch zeker dat er eentje niet helemaal in haar element is.’ Met die woorden verdedigde bioloog Midas Dekkers de loonkloof tussen mannen en vrouwen tijdens een debat met Vlaams minister Freya Van den Bossche. ‘Het was er zo ver over dat het moeilijk was om er een ernstig antwoord op te geven.’


De loonkloof tussen mannen en vrouwen is zo groot, dat vrouwen tot gisteren gratis hebben gewerkt: dat is de redenering achter Equal Pay Day. Vlaams minister Freya Van den Bossche (SP.A) mocht in Reyers Laat op Canvas een pleidooi houden voor ‘gelijk loon voor gelijk werk’, maar kreeg onverwachte tegenwind van een andere studiogast, de Nederlandse bioloog Midas Dekkers.

‘Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet gelijk’, stelt Dekkers. ‘Je moet verdienen naar wat voor werk je hebt geleverd, en er zijn nogal wat vakken waarin vrouwen minder goed werk leveren dan mannen. Dat komt omdat er tussen mannen en vrouwen verschillen bestaan. En wat is het belangrijkste verschil? De hormonen. We zijn het er altijd over eens dat mannen haantjesgedrag vertonen door hun testosteron, en we mogen daar ook grapjes over maken. Maar je kan ook zeggen dat mannen wél vier weken op vier gesteld zijn, en dat vrouwen dus eigenlijk maar driekwart van hun loon zouden mogen verdienen. Maar als je grapjes gaat maken over de hormonen van vrouwen, dan krijg je de wind van voren. Dus dat zeg ik niet.’

Maar hij zei het lekker tóch. En ging meteen nog een stap verder. ‘Als ik in een meeting zit met vier vrouwen, dan weet ik statistisch zeker dat één van die vier vrouwen niet helemaal in haar element is. Maar ik weet niet dewelke. Dat is toch een probleem?’

De ogen van Freya
Freya Van den Bossche trok grote ogen. ‘Ik ben onder de indruk van uw redenering, maar ik werk vier weken op de vier en tracht daar toch het beste van te maken’, zei ze lachend.

‘Het is járen geleden dat ik nog eens zoveel reacties kreeg na een tv-optreden’, zegt de minister een dag na de uitzending. ‘Ik wist op voorhand dat die man er een sport van maakt om met de nodige humor contraire meningen naar voren te brengen, om je uit je kot te lokken. Maar zijn stellingen waren echt van de pot gerukt. Ik kon er wel mee lachen, maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik het niet met hem eens was. Kinderen krijgen is voor mij niet vergelijkbaar met de keuze om een boot te kopen.’

Want Dekkers zei ook nog dat kinderen een vorm van vrijetijdsbesteding zijn, waaraan de maatschappij niet moet meebetalen. Midas Dekkers, die geen mobiele telefoon heeft, was gisteren de hele dag onderweg en daardoor onbereikbaar voor commentaar. ‘Als de camera’s niet draaien, is hij trouwens een heel aimabel man’, zegt Freya Van den Bossche.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130320_115

Mijn mening:
Bij de titel fronste ik mijn wenkbrauwen. Bij het lezen van het artikel werd ik ronduit kwaad. Voor mij wordt er weeral maar eens bevestigd dat mannen (sorry voor mijn veralgemening) niet weten waarover ze spreken. Een vrouw zou net dubbel betaald moeten worden, dat ze ondanks de pijn en de last kom werken. Daarbij komt nog eens dat sommige vrouwen net productiever zijn tijdens 'hun periode'. Met deze stelling ga ik natuurlijk weer naar het uiterste en ik wil niet beweren dat dat het beste is. MAAR TOCH! Het lijkt wel of we terug gaan naar de jaren 'Stillekes', waar de vrouw gediscrimineerd wordt en niet naar behoren geschat wordt. Een vrouw is hoegenaamd niet minderwaardig omdat ze één week op de vier helse pijnen moet doorstaan. Bovendien kiest ze hier zelf ook niet voor. Zijn we niet op een punt aanbeland dat vrouwen en mannen gelijk behandeld moeten worden en vooral gelijk behandeld kunnen worden.

Ik maak me wel een bedenking bij datgene dat hij wil poneren. De meeste vrouwen die al kinderen hebben, hebben de keuze om 'hun ongemakjes' te laten verdwijnen. De meeste vrouwen kiezen hier ook voor.

Over zijn laatste stelling dat kinderen vrijetijdsbesteding zijn, wil ik zelfs geen woorden aan vuil maken. Ik denk dat iedereen wel met me eens is dat dat gewoon DE GROOTSTE ONZIN is.

Mijn mening is kort samengevat: NIET GOED BEZIG MENEER DEKKERS!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2013, 00:40
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Het vrouw zijn wordt zwaar onderschat en raar genoeg altijd door de mannen!

Deze absurde woorden komen van een onwijs man, dat is zeker.

Ja, wij vrouwen zijn één op de vier weken ongesteld. Dat is nu eenmaal onze natuur en geloof me we kiezen daar niet zelf voor. Maar wilt dat daarom zeggen dat wij ons werk minder beter zouden doen.
Tijdens onze “periode” werken wij even hard als anders ondanks alle hoofdpijn, krampen, last en soms misselijkheid. Maar heb jij ooit al een man weten werken wanneer hij deze symptomen heeft. Nee, mannen melden zich dan ziek en kermen dat ze dood gaan. Wij vrouwen verbijten deze ongemakkelijkheid en gaan gewoon stug verder.
Daarnaast blinken wij ook uit in beroepen. Niet voor niet staan er nog zoveel vrouwen in de zorgsector en de sociale sector, waar zijn alle mannen daar toch?

Het vrouw zijn wordt zwaar onderschat en raar genoeg altijd door de mannen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2013, 19:30
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
De redenering dat vrouwen hun werk niet goed doen als ze ongesteld zijn vanwege hun hormonen, is een vrij achterlijke redenering. Als dat waar was, zou het werk van de mannen om de 7 seconden worden beïnvloed , als je begrijpt wat ik bedoel.

De loonkloof en discriminering van vrouwen is nog altijd een pijnlijk realiteit die vele vrouwen het moeilijk maakt. Het lijkt mij dan ook beter om er iets aan te doen in plaats van stomme, provocerende 'grapjes' te maken om een belachelijke stelling kracht bij te zetten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2013, 13:49
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het is inderdaad absurd dat Dhr. Dekkers zulke uitspraken durft te doen. Ik veronderstel dat hij zelf geen vrouw heeft, daar hij ons toch maar enkel kan bekladden. Het is wel zo dat wij 1 week op de 4 ongesteld zijn en dat wij dan inderdaad nog ons werk doen ondanks de helse pijnen die we soms moeten doorstaan. Maar bij ons vrouwen is daar niet alleen ons buitenhuiswerk maar ook ons huishouden komt daar nogmaals bij. Want hier trekken de meeste mannen hun niets van aan. Dus wij vrouwen zouden eigenlijk meer moeten verdienen dan de mannen want wij doen 2 jobs. En inderdaad wij gaan maar door ondanks ongemakken die we mogen ondervinden, maar de meeste mannen zijn nog erger dan kleine kinderen wanneer ze een beetje pijn voelen en melden zich dan ziek op het werk en thuis verrichten ze dan helemaal niets, als ze dat voordien wel al zouden doen. Wat hij zegt over kinderen dat dat een vrijetijdsbesteding is, vind ik erover. Het zijn wel die kinderen die ervoor zorgen dat hij later nog pensioen krijgt en zij zorgen ook voor het voortbestaan van de mens. Dus meneer Dekkers denk eerst eens twee keer na voor je zulke uitspraken doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.