actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2013, 20:18
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
N-VA eist totale Vlaamse autonomie in 2014

De N-VA moet in 2014 zo groot worden dat ze haar wil kan opleggen aan de Franstaligen. Zij zullen dan moeten aanvaarden dat Vlaanderen en Wallonië scheiden, zegt Vlaams viceminister- president Geert Bourgeois zaterdag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Bourgeois zet met zijn uitspraken scherp in op de verkiezingen van 2014: de volledige autonomie van Vlaanderen en Wallonië. Dat zou volgens hem betekenen dat de klassieke staatshervorming tot de geschiedenis behoort.

'Franstaligen moeten volgen'

De N-VA wil te allen prijze een herhaling van 2010 vermijden, toen de onderhandelingen 540 dagen duurden. "Nu moet het sneller," luidt het. Bourgeois hoopt dat de Franstaligen zullen beseffen 'dat ze zullen moeten volgen'. Zonder een akkoord over de confederatie stapt de N-VA namelijk niet in de regering. De N-VA zou dan wel moeten kunnen rekenen op de samenwerking met CD&V en Open VLD.

Incontournable

Als de N-VA na de verkiezingen incontournable wordt, kan de partij volgens Bourgeois haar wil opleggen: "Als de N-VA incontournable wordt, dan hebben we een democratische legitimiteit. Dan kunnen de Franstalige partijen niets anders dan met onze conclusies rekening te houden. In een huwelijk gaat dat net zo. Als de ene partner zegt: 'Ik wil dat', en de andere zegt: 'Neen', dan is het afgelopen".

Volgens de nummer één van N-VA in de Vlaamse regering moeten alle bevoegdheden naar Vlaanderen verhuizen: fiscaliteit, werk,sociale zekerheid. "Gewoon alles", klinkt het.

Brussel besturen

Toch blijven er nog enkele zaken over die Bourgeois samen met de Franstaligen wil volbrengen, zoals Brussel besturen. "Brussel als gemeenschappelijke hoofdstad laten we niet los", aldus de Vlaams viceminister-president.

Bourgeois zou bovendien graag Kris Peeters opvolgen als Vlaams minister-president.

Kris Peeters en Wouter Beke

De Vlaams minister-president is het alvast niet eens met Bourgeois wat de Vlaamse autonomie betreft. Peeters wil eerst en vooral de zesde staatshervorming uitvoeren 'zoals afgesproken'. "Geert Bourgeois kan zeggen wat hij denkt te moeten zeggen. Laat ons eerst die zesde staatshervorming verder uitwerken. Laten we naar de verkiezingen gaan om duidelijk te maken wat wij met die bijkomende bevoegdheden willen doen", zei Peeters in een reactie in het VRT-radionieuws.

Peeters zit daarmee op dezelfde lijn als CD&V-voorzitter Wouter Beke. Beke wijst zaterdag in een interview met La Libre Belgique de idee af dat er bij de verkiezingen van 2014 campagne zou gevoerd worden over een zevende staatshervorming. (Belga/BO)

De Knack zaterdag 16 maart 2013 om 08u09

De NV-A wil in 2014 zo groot worden dat ze kunnen afdwingen om Wallonië en Vlaanderen te splitsen en de Franstalige wel moeten gehoorzamen. Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom. We zijn tenslotte toch allemaal Belgen? Als we ons land nu nog eens gaan splitsen schiet er al helemaal niets meer over van België. Erger nog dan bestaat België gewoon niet meer, dat kan ik mij moeilijk voorstellen. Ook betwijfel ik of Vlaanderen hier zoveel baat bij gaat hebben. Volgens mij komt er dan alleen maar meer ruzie tussen Vlaanderen en Wallonië dan er nu al is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2013, 21:14
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Hoe kan je hier nu door verrast zijn? Zagen we dit dan niet met zijn allen al van kilometers ver aankomen? NVAls het N-VA lukt om volgende verkiezingen genoeg stemmen te halen om deze, naar mijn mening absurde, plannen keg ik de schuld bij de andere grote partijen. Door hun onbekwaamheid die de mensen beu waren kon de N-VA zo groot worden. Hopelijk slagen ze er nog in om het tij op tijd te keren maar dan zouden ze beter eens iets doen om het eigen imago terug op te trekken in plaats van verontwaardigt te reageren wanneer ze dit 'nieuws' horen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th March 2013, 18:50
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik ga akkoord met Jolien, dit is toch eigenlijk helemaal geen nieuws. De plannen van de N-VA waren ons toch al duidelijk gemaakt in 2010, misschien zelfs vroeger?
Dat terzijde, een klein land als België splitsen lijkt mij wel een drastische maatregel. Hoe kan een land zoals wij u zoveel problemen hebben in de politiek?
Ach, het buitenland zal weer goed kunnen lachen moest deze splitsing er ooit komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.