actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2013, 17:22
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Open VLD wil pesten misdrijf maken

Pesten wordt een misdrijf, dat staat in een wetsvoorstel van Carina Van Cauter (Open VLD). Straks wordt dat voorstel door de Kamer in overweging genomen. Dat meldt Het Belang van Limburg.
Op het breken van die nieuwe wet zou een boete van 36.000 euro en drie jaar cel. Op dit moment gelden die straffen alleen voor pesten op het werk. Op dit moment is er geen aparte categorie voor pesterijen, meestal wordt men dan vervolg voor ‘belaging' of ‘onopzettelijke slagen en verwondingen'. Maar pesters glippen door de mazen van het net. Daarom wil Van Cauter een apart misdrijf voor alle pesterijen. Volgens het voorstel kan het misdrijf alleen op klacht van het slachtoffer vervolgd worden. Als het slachtoffer zelfmoord pleegde, kunnen ook de nabestaanden klacht indienen. Dat laatste zal dan ook gelden voor pesten op het werk, dat is nu nog niet het geval.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...130207_00460923

Mening :
Ik vind dit persoonlijk een goed wetsvoorstel van de open VLD. Tegenwoordig wordt er meer en meer gepest, maar niemand ziet het of wil het zien. Het pesten kan zelfs de slachtoffers drijven tot zelfmoord. De oorzaak is dan wel gekend, maar er is niemand dat iets doet tegen de pesters, laat staan dat ze gestraft worden. Dus wat houdt de pesters behalve hun medeleven eigenlijk nog tegen om niet te pesten?
Nu zal daar hopelijk verandering in komen, want zo kan het niet verder. Er zijn steeds meer slachtoffers, niet alleen volwassenen maar ook kinderen en jongeren zijn er de dupe van. Je ziet er tegenwoordig ook veel meer van in de media. Zo zijn er vele filmpjes beschikbaar denk maar aan het autistisch meisje dat werd gepest aan de bushalte, maar er zijn ook meer en meer films die duidelijk maken dat pesten zware gevolgen kan hebben. Maar dit helpt niet altijd, daarom hoop ik persoonlijk dat dit wetsvoorstel zal goedgekeurd worden, zodat pesters eens gesanctioneerd zullen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2013, 13:16
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Op zich geen slecht idee maar waar trekken we de grens? Als we zo doorgaan en voor alles straffen en wetten opstellen lijkt het wel of we in een politiestaat leven waarin we al kunnen opgepakt worden om iemand scheef te bekijken. Pesten los je niet op door te dreigen met straffen maar door de gedachtegang van mensen te veranderen. Ik denk dan ook dat men beter kan investeren andere programma's om pesterijen van de baan te helpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2013, 17:46
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Exclamation

Ik vind dit absoluut geen slecht idee! Pesten heeft ontzettend zware gevolgen voor de slachtoffers, dan moeten de daders daar dan ook maar de gevolgen van dragen. Daarnaast vind ik het ook fijn dat nabestaanden alsook een klacht kunnen indienen, ook al is het slachtoffer er niet meer. We hopen natuurlijk allemaal dat dit wetsvoorstel het aantal pesterijen zal doen minderen, maar net zoals Jonas zegt: "Pesten los je niet op door te dreigen met straffen maar door de gedachtegang van mensen te veranderen". Daarom acht ik het nog altijd belangrijk dat men in scholen en op het werk mensen bewust maakt van de straffen die volgen, maar ook wat pesten voor het slachtoffer inhoudt! Ik denk persoonlijk niet dat pesten ooit helemaal zal verdwijnen, maar daarom moeten we ook niet stoppen met sensibiliseren.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th February 2013, 19:45
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik vind het wél de moeite om hier een wet rond te maken. Pesters moeten gestraft worden en het is erg dat pesters vaak wegkomen met hun daden omdat er tot hiertoe nog geen goede wet bestaat.
Het is inderdaad niet de enige oplossing om pesten aan te pakken. Als leerkrachten moeten we hier al tijdens de schooltijd van kinderen serieus mee omspringen en er moet met leerlingen gepraat worden over pesten en de gevaren en gevolgen ervan, zodat leerlingen als volwassenen twee keer nadenken voor ze pesten (pesten is ook helemaal geen volwassen gedrag!)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.