actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2008, 10:56
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Benzineprijs daalt zienderogen

Benzineprijs daalt zienderogen

BRUSSEL - Voor een liter benzine betaalt u opnieuw evenveel als eind 2004. Stookolie en diesel zijn nog wel ietsje duurder dan toen. Na vier jaar van prijsstijgingen is de periode van dure diesel, benzine en stookolie zo goed als voorbij.

Benzine en diesel zijn de afgelopen zes maanden 32 tot 36 procent goedkoper geworden, stookolie zelfs 55 procent. Dat is volledig te danken aan de instorting van de olieprijs. Die is in dezelfde periode met niet minder dan 76 procent gedaald.

Dat we niet ten volle profiteren van de spectaculaire prijsdaling van de ruwe olie heeft alles te maken met de vele accijnzen die de overheid in de prijzen van de autobrandstoffen verrekent. Dat bedrag is relatief stabiel. Het tempert de schommelingen van de olieprijs.

Terwijl de Belgische olieverbruikers al profiteren van de veel lagere olieprijzen, is dat nog niet het geval voor wie zich met aardgas verwarmt. De gasprijzen zijn nog altijd aan het stijgen. Dat komt omdat de prijs van aardgas met zes maanden vertraging de evolutie van de olieprijs volgt.

De Creg, de federale energieregulator, meldde onlangs dat de gasprijs pas in februari voor het eerst zal dalen. De verwachting is dat er dan 6,5 euro per megawattuur afgaat. Of de verbruikers veel zullen merken van die prijsdaling, is de vraag.

De prijs van het aardgas wordt in ons land niet enkel bepaald door de prijs van het product zelf, maar ook door de vergoedingen die de energie-intercommunales aanrekenen voor het vervoer van dat gas via hun netten. De verwachting is dat die tarieven de komende maanden tot 15 procent zullen stijgen. Dat hebben de intercommunales de voorbije weken al duidelijk gemaakt.

Dat de prijs van superbenzine al op het peil van vier jaar geleden zit en stookolie en diesel nog niet, heeft veel te maken met de structurele inkrimping wereldwijd van de vraag naar super ten voordele van diesel.

Dat heeft alles te maken met de verdieseling van het autopark, maar ook met de sterke vraag vanuit groeilanden zoals China en India die de voorbije jaren massaal diesel zijn beginnen opkopen voor hun fabrieken. Dat beďnvloedt ook de stookolieprijs omdat beide olieproducten qua samenstelling vrij identiek zijn.

Het ziet er overigens naar uit dat de brandstoffenprijzen in ons land nog goedkoper kunnen worden. Door de zware economische crisis is het olieverbruik sinds augustus zwaar aan het dalen. En dat duwt de prijs almaar lager. De Opec heeft al wel enkele keren geprobeerd om via drastische productieverlagingen de prijsval te stoppen. Tot nog toe zonder succes. Woensdag ging de olieprijs nog maar een keer veel lager. Zowel op de oliemarkten in New York als in Londen zakte de olieprijs met bijna tien procent tot 35 ŕ 36 dollar per vat. (pse)

Bron: De standaard

De economische crisis brengt vele problemen met zich mee. Doordat mensen minder olie gaan verbruiken dalen ook de prijzen. In deze tijd van crisis is het positief voor de consumenten dat ze minder moeten betalen. Maar ik vind het vooral heel goed dat er minder wordt verbruikt. Dit is zeker goed voor het milieu.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2008, 15:06
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Het werd stilaan tijd dat de prijzen terug zakken. Ik voelde het tamelijk snel in mijn portemonnee dat ik sinds september elke dag met de wagen naar Vorselaar moet. Ik ben dan ook weekendwerk gaan doen om mijn portemonnee te blijven spijzen zodat ik met de wagen kan blijven rijden. Als het goedkoper kan, waarom niet he ?!

Maar erg hard hoor je mij niet klagen hoor. Ik ben heel blij dat ik een wagen ter beschikking heb en dat ik niet elke dag 2 uur met de bus of trein onderweg ben om toch maar op tijd in de les te geraken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2008, 10:37
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Van mij mogen de prijzen nog dalen. Ik denk niet dat er iemand zal klagen. In de vakanties moet ik mijn benzine zelf betalen, en dat voel je goed op je bankrekening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.