actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2013, 19:45
J*lle.Dekkers J*lle.Dekkers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 64
Miljarden jaren oud water ontdekt in Canadese mijn

Miljarden jaren oud water ontdekt in Canadese mijn


Wetenschappers hebben diep onder de grond in Canada een waterreservoir ontdekt dat al miljarden jaren oud is en al die tijd onaangeraakt is gebleven. Het water wemelt van de chemische stoffen die belangrijk zijn voor het bestaan van leven en bevat mogelijk zelfs leven.

De onderzoekers deden hun vondst in een Canadese mijn, zo’n 2,4 kilometer onder het oppervlak van Ontario. Het gesteente dat het water omringt, is zeker 2,7 miljard jaar oud. De onderzoekers zijn er zeker van dat het water in ieder geval 1,5 miljard jaar oud is, maar hoogstwaarschijnlijk is het aanzienlijk ouder.

Elementen
In het water zijn tal van stofjes aangetroffen, waaronder waterstof, methaan en verschillende isotopen van helium, neon, argon en xenon. De aangetroffen hoeveelheden waterstof en methaan zijn ontstaan door een interactie tussen het gesteente en het water. Mogelijk doen deze gassen – die in het water zijn opgelost – dienst als energiebronnen voor microben die in het water leven en dus al miljarden jaren niet aan zonlicht zijn blootgesteld.

Hoe ontstaat water in de ruimte eigenlijk?
Nederlandse onderzoekers zochten dat heel recent uit. Lees er hier alles over!
Stokoud water
De vondst is heel bijzonder. Het is niet voor het eerst dat water van deze leeftijd wordt teruggevonden. Eerder vonden wetenschappers water van deze leeftijd terug in kleine bubbels in gesteenten. Maar dat water bevatte geen leven. Het water dat in de Canadese mijn is aangetroffen, is een veel grotere hoeveelheid (het stroomt met ongeveer twee liter per minuut uit het gesteente) en wemelt van de chemische stoffen die leven mogelijk maken.

Mars
Het moge duidelijk zijn: dit is zo’n vondst die ons veel meer kan vertellen over het ontstaan van leven op aarde. Maar niet alleen dat. Wat de vondst ook zo bijzonder maakt, is dat het water is aangetroffen in gesteenten die sterk lijken op gesteenten die we eerder op Mars hebben gezien. Onderzoekers hopen op basis van deze vondst dan ook dat ze in de toekomst in vergelijkbare gesteenten op Mars vergelijkbaar water – dat leven kan bevatten – aantreffen.

Op dit moment is nog onduidelijk of het stokoude water leven bevat. “Onze Canadese collega’s proberen nu uit te vinden of het water leven bevat,” vertelt onderzoeker Greg Holland. “Wat we wel zeker weten, is dat we een manier hebben gevonden waarop planeten een vriendelijke omgeving voor microben kunnen creëren en deze miljarden jaren kunnen behouden, ongeacht hoe ongastvrij het oppervlak mag zijn. Mogelijk bevinden zich onder het oppervlak van Mars vergelijkbare omstandigheden.”

Bron: http://www.scientias.nl/miljarden-j...dese-mijn/86514 ,16/05/2013

Mening:
Het is een mooie ontdekking dat men heeft gedaan. Water is enorm oud en het bevindt zich in een soort van kringloop. Meteorieten hebben er voor gezorgd dat wij hier water op aarde hebben, dit is denk ik ook het geval voor de maan. De meteorieten vervoerde diverse elementen met zich mee ( waterstof, stikstof en koolstof,...).
Het gaat hier over water dat een enorm lange tijd onaangeraakt is geweest.
Zulke vondst is dus echt merkwaardig, zeker omdat ze denken leven te hebben gevonden. Dus ik ben benieuwd wat men uit deze vondst kan leren over de aarde en misschien over Mars.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2013, 11:08
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik ben het eens met de vorige mening. Het gaat hier inderdaad over water dat een enorm lange tijd onaangeraakt is geweest. Dit is écht speciaal aangezien er misschien leven in het water zit. Misschien weten ze zo nog meer over het ontstaan van de mens, het leven op aarde. Het is wel cool dat men zo oud water heeft teruggevonden en het kan ons inderdaad meer leren over onze geschiedenis. Ook dat hetzelfde water is teruggevonden op mars kan toch wel belangrijk zijn voor het eventuele leven op mars. Ik ben eens benieuwd wat er uit dit onderzoek komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.