actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2013, 11:27
Wouter.M*eeusen Wouter.M*eeusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 20
Geens vindt 3,25 miljard "vrij goede prijs" voor BNP Paribas Fortis

09:32 ECONOMIE Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) denkt dat de federale overheid met 3,25 miljard euro een "vrij goede prijs" heeft gekregen voor het resterende pakket aandelen van BNP Paribas Fortis. Hij voelt zich daarin gesterkt door de 'fairness opinion' van zakenbank Morgan Stanley.
Lees ook: Fortis Bank volledig in Franse handen

"Ik denk dat elke prijs boven 3 miljard als goede prijs beschouwd kon worden", zei hij donderdagochtend op de VRT-radio. "Het kan altijd beter, zonder twijfel. Maar ik heb tijdens de onderhandelingen ondervonden dat het vooral ook veel slechter kon", reageerde Geens op enkele kritische mediaberichten. "Het lijkt me dat we voor een participatie die vrij illiquide was, toch een vrij goede prijs kregen."

Kroonjuweel

De onderhandelingen verliepen in een goede sfeer, maar waren niet makkelijk, aldus de financieminister. De regering probeerde daarbij "niet onhandig te zijn" en zich bijvoorbeeld niet te laten vastpinnen op een deadline, ook al moest de staatsschuld van Europa omlaag.

Dat België het oude Fortis nu helemaal uit handen ziet glippen, nuanceerde Geens. "Verankering is een moeilijk begrip. Vandaag zeggen mensen: 'we moeten daar weg', morgen klinkt het dat we een kroonjuweel kwijt zijn", argumenteerde hij. Bovendien is BNP Paribas in zijn ogen "een heel goede partner, een beetje de Generale Bank die terug is". Harde garanties voor de toekomst zijn er niet, maar Geens ziet toch "een duidelijke middelenverbintenis" van BNP Paribas. "En ik geloof dat ze tot nu toe hun engagementen zijn nagekomen."

Tot slot herhaalde Geens dat het nooit de bedoeling was om als staat bankier te spelen. Ook Belfius zal ze op termijn dus van de hand doen. "Maar we moeten eerst zorgen dat Belfius helemaal weer de oude is, om een meerwaarde te boeken en met hetzelfde gerust hart te kunnen verkopen."

Belga, Archieffoto PN

Bron: http://www.gva.be/nieuws/economie/a...bas-fortis.aspx

Eigen mening: Ik denk persoonlijk ook dat elke prijs boven 3 miljard genoeg is omdat de Belgische staat er toch winst op maakt, en dan kunnen ze dat geld gebruiken voor iets anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.