actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2015, 09:10
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Onbelast bijles geven, schilderen of kamers verhuren

Iedereen die als werknemer al bijdraagt – of als gepensioneerde bijgedragen heeft – tot de sociale zekerheid, zou volgens Open VLD onbelast en onbeperkt moeten kunnen bijverdienen. “We maken gewoon officieel wat nu al noodgedwongen in het zwart gebeurt”, zegt Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten.
“Kijk, we vragen nu van iedereen al een faire bijdrage voor de sociale zekerheid. Dat is terecht en belangrijk en iedereen doet zijn deel. Maar wie daarnaast nog wil bijklussen, moet de vrijheid krijgen om dat te doen én zou dat geld ook gewoon voor zichzelf moeten kunnen houden.” Volgens Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten zou iedereen in de toekomst onbelast en onbeperkt moeten kunnen bijverdienen. Momenteel valt wat een werknemer bijverdient immers in de hoogste belastingschijf. Daar willen de liberalen komaf mee maken, en het is meteen ook het meest opmerkelijke voorstel dat gisteren op het Open VLD-congres werd goedgekeurd.

Net als in horeca

Het uitgangspunt van de liberalen zijn de flexi-jobs in de horeca. Die willen ze nu op grote schaal toepassen. “Na de uren bijles geven, schilderen of kamers verhuren, dat zou allemaal gemakkelijker moeten worden”, zegt Rutten. “Het enige wat je moet doen is je bijverdienste officieel aangeven. Dan komt dat apart op uw belastingaangifte en blijft dat volledig onbelast. Alleen als een werkgever je tijdelijk in dienst wil nemen, betaalt die werkgever een forfait van 25 procent op je loon. Daarmee is iedereen meteen ook verlost van alle paperassen of regelneverij. Je spreek ook zelf af hoeveel je gaat verdienen. Er is wel een minimum, maar voor de rest onderhandel je het loon volledig zelf, zonder barema’s of anciënniteit.”

Bron: Andries, S. (13 december 2015). Onbelast bijles geven, schilderen of kamers verhuren. Gevonden op 13 december 2015 op het internet: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151212_02018422

Mening:
Ik vind het zeker positief dat je zou kunnen bijverdienen wanneer je dit zelf wilt zonder dat dit een belastingverhoging teweeg brengt. Als je nu een bijverdienste hebt, moet je vaak je bijverdiende loon bijna volledig terugbetalen door de hoge belastingen. Hierdoor heeft het eigenlijk dus geen nut dat je extra gaat werken want je moet het geld toch afgeven.
Door dit nieuwe voorstel zou je kunnen bijklussen zonder hier belastingen op moeten te betalen. Dit wordt nu ook al wel gedaan door in het zwart te werken. Het nadeel daarbij is dan weer dat je niet verzekerd bent en dat je bij controle hoge boetes kunt krijgen. Deze nadelen zouden wegvallen.
Het artikel vermeldt ook dat het loon zelf te bepalen is door de werkgeven en werknemer maar dat dit niet minder mag zijn als het minimumloon. Hierbij verwacht ik wel dat enkele werkgevers hier misbruik van zullen nemen.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 13th December 2015 om 09:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2015, 10:53
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Een cadeautje voor jezelf

Net zoals K*tleen ben ik er ook van overtuigd dat mensen die ervoor kiezen om buiten hun job nog een bijverdienste te hebben, hun inkomsten daaruit volledig mogen houden. Werknemers moeten immers al een flink deel van hun basisloon afgeven aan de sociale zekerheid. Als ze dan een extra inspanning willen leveren om naast hun vaste job elders extra werkuren te kloppen, moet dat in mijn ogen een cadeautje voor henzelf zijn.

Ik vind het zeer sterk van de Open VLD dat zij deze keuze maken. Gelukkig beseft de politieke partij dat het zonder deze versoepelde wetgeving toch gewoon zo zou blijven doorgaan, maar dan als zwartwerk. Net zoals Gwendolyn Rutten vind ik het dan ook beter om bijverdiensten niet te belasten zodat er een eerlijk overzicht behouden kan worden. Op dit moment worden de meeste bijverdiensten gewoon nergens genoteerd aangezien zwartwerk voor de werknemer in kwestie veel voordelig uitkomt.

Het is in mijn ogen wel een redelijke tegemoetkoming dat mensen met een bijverdienste die in de toekomst wel officieel moeten aangeven. Het loon dat uit de bijverdienste voortvloeit wordt dan niet belast, maar wordt wel opgenomen in de belastingaangifte.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2015, 00:32
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik ben het volledig eens met voorgaande meningen, het is inderdaad zo dat men al veel gaat afhouden van onze lonen aan belastingen en dergelijken. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we wanneer we onze vrije tijd besteden aan nuttige doelen hier dan ook niets meer van moeten afgeven en dit als extra mogen beschouwen. Als we op deze extra uren ook nog extra belastingen moeten betalen gaan we de mensen zeker niet aansporen en motiveren om meer van dit werk te doen, ergens gaat het ook een motivatie zijn voor werkgevers om mensen in het zwart aan te stellen terwijl de overheid dit afkeurt en zegt dat zij onze economie om zeep helpen. Dit voorstel zal een hulp zijn om werkgevers te overtuigen om minder zwartwerk te gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th December 2015, 08:45
c*rolien.vandenlangenbergh c*rolien.vandenlangenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2015
Locatie: Malle
Posts: 17
Ik was meteen geïntrigeerd toen ik de titel las. Het is natuurlijk heel wat om zomaar te mogen blijklussen zonder hierop belastingen te moeten betalen. Ook ik maak wel mijn bedenkingen bij dit hele voorstel. Ik ben voorstander, geloof me niet verkeerd, maar ik denk wel dat het heel wat problemen met zich zal meebrengen want waar trek je de grens? Ik denk dat ze daarom duidelijke criteria moeten stellen zodat het voor iedereen duidelijk is wanneer iets net bijklussen is of iets doen in 'bijberoep'. Daarnaast denk ik wel dat een maximumbedrag hierbij niet slecht zou zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.