actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2008, 10:46
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Obama's eerste televisie-interview

'Eerst de economie, dan het begrotingstekort'

WASHINGTON - De nieuw verkozen Amerikaanse president Barack Obama wil dat de overheid de economie meer stimulansen geeft om de economische crisis de baas te kunnen. Obama zei dat in het eerste televisie-interview sinds zijn verkiezing op 4 november.

'We moeten nu een dialoog opstarten tussen banken en kredietmaatschappijen, zodat mensen in hun huis kunnen blijven', zei Obama nog. 'Als er geen duidelijk plan is voor de huiseigenaars als ik in het Witte Huis trek (op 20 november, red.), is dat het eerste wat ik doe.'

Volgens de nieuw verkozen president moet de overheid niet ongerust zijn over een nog groter begrotingstekort. 'Het belangrijkste is dat we een diepere recessie vermijden', zei hij.

Obama verdedigde ook het steunplan van 700 miljard dollar voor de banken en de verzekeraars, dat eerder werd beslist. Hij voegde er wel aan toe dat dat niet was om de sector aan banden te leggen, maar om het evenwicht te herstellen.

'Guantanamo gaat dicht'

Obama heeft tijdens zijn campage verschillende beloofd om de Guantanamo-gevangenis op Cuba te zullen sluiten. 'En ik ga mij daar aan houden', verklaarde hij.

Guantanamo is een symbool geworden voor de buitensporigheid van de oorlog tegen het terrorisme. De Amerikanen houden er, tegen alle wettelijke principes van de VS in, gevangenen voor onbeperkte tijd en zonder inbeschuldigingstelling vast.

Obama heeft eveneens bevestigd dat hij een einde wil maken aan foltering als ondervragingstechniek van het Amerikaanse leger. 'Amerika foltert niet', aldus de president elect.

Blazoen oppoetsen

De sluiting van Guantanamo en het einde van foltering maken deel uit van de inspanningen om Amerika haar plaats op de morele ladder te doen terugvinden, aldus Obama.

Het sluiten van Guantanamo zal een zeer delicate taak zijn voor de nieuwe president. Hij zal een oplossing moeten vinden voor alle gevangenen die door de uittredende regering als 'terroristen' worden beschouwd.

Terugtrekking troepen

De verkozen president bevestigde ook dat hij de Amerikaanse troepen uit Irak wil terugtrekken na zijn intrek in het Witte Huis. ’Ik heb dit tijdens de campagne gezegd en ik ben gehouden aan mijn mening zodra ik mijn functie opneem. Ik zal de verantwoordelijken bijeenroepen en samen zullen we een plan voor de terugtrekking van de troepen voorstellen.’

Obama wil een einde maken aan de aanwezigheid van de Amerikanen in Irak, een conflict dat in maart 2003 is begonnen en waarbij meer dan 4.000 Amerikaanse soldaten en tienduizenden Irakezen zijn omgekomen.

Obama, die tegen de invasie stemde in 2003, wil dat de terugtrekking van de troepen afgerond is in 2010.

De Irakese regering heeft het veiligheidsakkoord met de Verenigde Staten bijna unaniem goedgekeurd. Dat plan voorziet een volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen tegen eind 2011.

Obama, die ook gevraagd werd naar de zoektocht naar Osama bin Laden, antwoordde: ’Ik denk dat het een hoge prioriteit is om Al-Qaeda te bestrijden, voor eens en altijd. Ik denk dat het gevangennemen of ombrengen van Osama bin Laden een cruciaal aspect is voor de onderdrukking van Al-Qaeda’.

Bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.