actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2017, 11:29
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Gent lanceert grootschalige diversiteitscampagne: "Dit is geen steekvlam"

Morgen lanceert Gent een grootschalige campagne om 'respectvol samenleven in een diverse stad' te promoten. Iedereen anders, allemaal Gent zal de komende weken overal in het straatbeeld prijken. "Maar wat met de Roma's, horen zij er ook bij?"

'Vuile homo, vertrek!': in het Rabot, een Gentse volkswijk, vonden in 2015 in korte tijd twee incidenten van homohaat plaats. En dat waren niet de enige. De voorbije jaren deden er zich in Gent nog een aantal incidenten van homofobie, seksisme en racisme voor. "Dat kan niet, vonden veel Gentenaars. En dat is ook de mening van het stadsbestuur", zegt Resul Tapmaz (sp.a), schepen van Gelijke Kansen. "Niemand mag discriminatie vrezen."

Daarom komt de stad nu met de Iedereen anders, allemaal Gent-campagne. De komende weken zijn de campagneaffiches overal in het Gentse straatbeeld te zien en op de promosite stad.gent/diversestad getuigen Gentenaars hoe ze diversiteit beleven. Tapmaz: "Diversiteit is een verrijking voor onze 259.000 inwoners, dat is de boodschap. We zien diversiteit breed: ouderen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond, holebi’s en transgenders. Elke Gentenaar verdient respect."

In maart 2015 lanceerde Gent een meerjarenplan tegen racisme en discriminatie met 58 acties, waaronder praktijktesten op de private huurmarkt. Ook sensibiliseren is een onderdeel van het plan en daar komt Iedereen anders, allemaal Gent aan tegemoet.

"Een goede campagne", vindt Pascal Debruyne, stadsonderzoeker verbonden aan de UGent. "De stad wil de diverse samenleving tonen zoals ze is, maar vraag is of ze alle diversiteit wil weergeven? Wat met Roma-burgers bijvoorbeeld, horen zij er ook bij?"

De laatste tijd komt Gent geregeld in het nieuws met gekraakte woningen door Roma's en dat creëert ergernis bij een deel van de burgers. Tapmaz benadrukt dat Bulgaren, Slowaken en Roma wel degelijk ook deel uitmaken van de campagne. "Samenleven is niet altijd even gemakkelijk", zegt hij. "Punt is dat we wederzijds respect vragen om het een kans te geven. Het spreekt voor zich dat wie de wet overtreedt moet worden berispt. Maar je mag mensen of leden van een groep niet allemaal over dezelfde kam scheren."

'Aangezien achter de campagne ook een meerjarenplan schuilgaat, zou het effect weleens heel sterk kunnen zijn'

Dan rest nog de vraag: is zo'n campagne wel effectief? Vorig jaar kwam Antwerpen met een 'in your face'-campagne tegen seksuele intimidatie op straat onder de slogan: Mag iemand jouw moeder een hoer noemen?. In dat opzicht klinkt Iedereen anders, allemaal Gent wat knullig.

Niet noodzakelijk, reageert Fons Van Dyck van communicatiebureau BBDO Belgium. Met zijn recente Impact!-campagne die jongeren uit probleemsteden wil inspireren weet Van Dyck waarover hij het heeft: "Het is duidelijk dat acties als die van Antwerpen op korte termijn veel spraakmakender zijn, nadeel is dat ze dikwijls steekvlammen zijn. Morgen zijn mensen die weer vergeten. Met een campagnesite met getuigenissen van inwoners zet Gent meer in op de diepte en bijgevolg de lange termijn. Aangezien achter de campagne ook een meerjarenplan schuilgaat, zou het effect weleens heel sterk kunnen zijn."

Bron: De Standaard, 15-11-17, https://www.demorgen.be/binnenland/...kvlam-b1e61120/

Eigen mening: Ik ben persoonlijk wel fan van zo'n campagne maar de vraag of een campagne effectief is, vind ik onterecht. Een campagne heeft als doel om van zichzelf te laten horen en een statement te verspreiden en of er nu iets verandert in de samenleving na de campagne is een ander verhaal. Natuurlijk zou het wel leuk en positief zijn moest het vruchten afwerpen, dat begrijp ik ook wel. Ik vind het goed dat ze diversiteit willen aanbrengen want ik denk dat men dit nog altijd een 'luchtig' onderwerp vindt. Ook al is diversiteit in de samenleving zeer belangrijk en in een stad zoals Gent kan je daar natuurlijk niet omheen. Wat de Roma-burgers betreft, vind ik het een andere zaak. Ik ben van mening dat diversiteit zeker moet kunnen, zolang iedereen zich kan houden aan de wet en onze samenleving. Zolang men zich goed gedraagt, heb ik hier geen problemen mee maar de Roma-burgers vind ik dan wel een uitzondering. Hoewel hier nog geen concrete wetten voor opgesteld zijn, denk ik dat iedereen het er mee eens is dat deze mensen zich niet voegen aan onze maatschappij. Natuurlijk vind ik niet dat we iedereen over dezelfde kam moeten scheren maar ze blijven wel wetten overtreden. Daarom heb ik het moeilijk als de campagne ook voor hen zou gelden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.