actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 09:58
V*ncent.Grieten V*ncent.Grieten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 25
Schokkende foto's van man die op sporen werd geduwd in metro van New York

Gisteren meldden we al dat een man door een dolgedraaide voorbijganger voor een metrotrein werd geduwd. De New York Post, eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, heeft nu schokkende foto's van het zware incident gepubliceerd op zijn voorpagina en oogst daarvoor felle kritiek. Op een van de foto's is het slachtoffer te zien, vechtend voor zijn leven, een fractie van een seconde voordat hij door het naderende metrotreinstel wordt geraakt. Verder zijn er ook heel wat verontwaardigde reacties waarom niemand de gewonde man in nood hielp, toen hij op de sporen was geduwd en vruchteloos probeerde weer op het perron te kruipen. Seconden later was het slachtoffer dood. Vooral de fotograaf wordt daarbij met de vinger gewezen. Er zijn ook beelden opgedoken van de dader van de gruwelijke moord (zie video onderaan). Op basis van die beelden heeft de politie al een verdachte, meer dan waarschijnlijk de dader, kunnen inrekenen.

De dolgedraaide dader maakte eerst ruzie met de man voor hij hem op de sporen duwde.

De 58-jarige Ki-Suck Han probeerde nog tevergeefs weer op het perron te klimmen, maar niemand hielp hem.

Deze grote tragedie treft ons allemaal heel diep. En als je er iets zou kunnen aan doen om het te stoppen, dan zou je dat ook doen. Het goede nieuws is dat zulke tragedies gelukkig maar heel zelden gebeuren.
Michael Bloomberg

Het slachtoffer was de 58-jarige Ki-Suck Han, een man van Zuid-Koreaanse origine. Even voor de tragedie was aan nog aan het bekvechten met een dolgedraaide man. Hij proberen de man te bedaren omdat hij andere metrogebruikers had lastiggevallen en hen beledigingen naar het hoofd had geslingerd. Han bekocht zijn poging om de dolleman te kalmeren met zijn leven, want hij werd even later op de sporen geduwd.

Geen hulp
Het slachtoffer probeerde nog op het perron te klimmen, maar dat lukte niet en niemand kwam hem helpen. Rouwende familieleden en vrienden zijn er niet over te spreken dat niemand Han hielp. "Vooral die fotograaf dan. Ik zou voor mijn gsm op de sporen springen. Dus dan zou ik dat zeker doen om een man te redden. Ik vraag me af of iemand mij zou helpen als ik op de sporen wordt geduwd."

Dokter
Dokter Laura Kaplan probeerde de aangereden man nog te redden, maar dat lukte niet. "Ik hoorde heel wat mensen schreeuwen toen het gebeurde, maar plots rende iedereen de andere kant op. Ik ben de man meteen gaan helpen. Ik dacht eerst dat ik nog een hartslag kon horen, maar helaas ademde de man niet meer. Ik kon zelfs geen hartmassage meer uitvoeren. Het was te laat."

Freelance fotograaf
De foto's in het metrostation op Manhattan werden gemaakt door R. Umar Abbasi, een freelance fotograaf. Veel mensen vragen zich af waarom hij het slachtoffer niet probeerde te helpen in plaats van een foto te maken. Hij had dat wel degelijk geprobeerd, maar was naar eigen zeggen fysiek niet in staat om de man van de sporen te trekken. Volgens Abbasi maakte hij de foto terwijl hij naar de plaats van het ongeval rende. Hij hoopte dat het flitslicht van zijn camera zou fungeren als waarschuwingssignaal voor de naderende metrobestuurder, meldt de New York Post. Heel wat omstanders probeerden de chauffeur ook nog te doen stoppen, maar niemand hielp het slachtoffer vreemd genoeg toen hij weer op het perron probeerde te klimmen.

Op de foto die de voorpagina haalde, staat de kop: "Deze man, op het metrospoor geduwd, zal dadelijk sterven". Daaronder staat met hoofdletters: "Gedoemd". Verderop in de krant staan nog twee foto's die Abbasi over het ongeluk maakte. Zijn verdediging komt ter sprake in een video die de krant bij het onderwerp maakte. "Ik kreeg de man echt niet op het perron getrokken en hoopte dat de chauffeur zou stoppen door de flash van mijn camera."

Dilemma
Kenny Irby, deskundig op het gebied van de ethische kant van visuele journalistiek, zegt tegen persbureau AP dat de handelwijze van Abbasi "niet per se onethisch" was. Hij zegt dat fotografen wel vaker worden geconfronteerd met het dilemma van "vastleggen of assisteren" en concludeert aan de hand van Abbasi's verdediging dat de fotograaf kennelijk wel een poging deed om erger te voorkomen. Irby vindt dat de New York Post de volle verantwoordelijkheid draagt omdat de krant besloot het beeld te publiceren. De hoofdredactie heeft tot nu toe niet willen reageren op de kwestie. De krant wil evenmin de contactgegevens van de fotograaf openbaar maken.

Reactie Bloomberg
Daarnaast is er ook een video van de dader opgedoken. De politie heeft intussen een verdachte aangehouden in de zaak. De man wordt verhoord. De schokkende tragedie laat niemand koud in New York en ver daarbuiten. Burgemeester Michael Bloomberg heeft ook al gereageerd. "Dit is een van die grote tragedies. Het treft ons allemaal heel diep. En als je er iets zou kunnen aan doen om het te stoppen, dan zou je dat ook doen. Het goede nieuws is dat zulke tragedies gelukkig maar heel zelden gebeuren."

BRON: HLN 5/12
MENING:
Nadat dit nieuws gisteren bekend geraakte, zijn de foto's van de man nu ook gepubliceerd op de voorpagina van The New York Post. Het ergste van alles was dan nog de schokkende titel erbij: "De man die u hier op de spoorwegen ziet, gaat zo dadelijk sterven". Dit was ver buiten het boekje van de krant, ze hadden dit niet op deze manier in hun journalen mogen zetten. Een sensatie gerichte titel is geen drama, een titel over een man die gaat sterven met bijhorende foto is dat wel.

Een tweede punt waar redelijk veel kritiek op komt, is het feit dat de freelancejournalist enkel de foto trok, en de man in kwestie niet hielp. Een vriend van het slachtoffer getuigde: "Ik zou voor mijn gsm op de sporen springen. Dus dan zou ik dat zeker doen om een man te redden". Ik denk (hoop) dat velen onder ons er zo ook over denken, in tegenstelling tot de journalist, die enkel er aan kon denken om deze foto aan een krant te verkopen.
De journalist heeft nog wel een excuus. Hij probeerde namelijk de aankomende metro te waarschuwen met de flits van zijn camera. Zeer slim van de man, wel jammer dat de foto naar de spoorwegen is gericht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.