actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2014, 14:54
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
"De keuze is simpel: gebruik Facebook, of gebruik het niet"

"De keuze is simpel: gebruik Facebook, of gebruik het niet"

De nieuwe privacyregels van Facebook, die binnen een maand worden ingevoerd, hebben al tot heel wat kritiek geleid. "Maar de keuze is simpel: gebruik Facebook of gebruik het niet", zegt Pieterjan Van Leemputten van Datanews in "De ochtend" op Radio 1.
lees ook
Hoe kan ik mijn privacygegevens op Facebook aanpassen?
Gisteren raakte bekend dat Facebook in het grootste geniep de invoering van zijn nieuwe privacybeleid met een maand uitstelt. De reden is vrij simpel, volgens Van Leemputten. "Je moet gebruikers over zo'n nieuwe voorwaarden dertig dagen op voorhand inlichten, wat ze blijkbaar niet voor iedereen hebben gedaan. Daarom stellen ze de invoering met een maand uit."

De afgelopen tijd kwam er al heel wat kritiek op de nieuwe instellingen. Heel wat gebruikers zijn ongerust en sommigen overwegen om hun profiel te verwijderen. Maar die ongerustheid is eigenlijk niet meteen nodig.

Opletten
"Je kan niet alles zelf bepalen, maar de meest drastische zaken kan je aanpassen", zegt Van Leemputten. Zo zal je ook in de toekomst kunnen bepalen wat voor wie zichtbaar is en kan je aangeven dat je niet wil dat Facebook je naam en foto gebruikt bij advertenties. Maar één ding moeten gebruikers wel weten, volgens de redacteur bij Datanews. "Als je niet wil dat Facebook rechten krijgt om je materiaal te hergebruiken, dan moet je het niet op Facebook zetten."

"Het is een beetje zoals bij hacking en virussen. Je moet er niet dag en nacht van wakker liggen, maar let er wel op wat Facebook doet", klinkt het. "De regels zullen in de toekomst nog veranderen. En als je onzeker bent, moet je het niet op Facebook zetten. Hou goed in het oog wie wat kan zien. Je moet niet gaan zeuren over je baas, als je baas kan meelezen."

En komt het ooit zover dat alles wat we op Facebook zetten openbaar wordt? "Ze moeten zich aan bepaalde regels houden, ze willen ook geen gebruikers verliezen", zegt Van Leemputten. "Zeggen dat ze alles (ook foto's en statussen die je enkel voor je vrienden toegankelijk maakt, nvdr.) openbaar gaan maken, kunnen ze zich niet permitteren."

Auteursrechten
Over de status die gebruikers dezer dagen massaal delen over hun auteursrechten, is Van Leemputten duidelijk. "Dat is een schitterend staaltje onzin", klinkt het. "Je gebruikt Facebook en je gaat dus akkoord met hun regels. Je bent niet verplicht om Facebook te gebruiken."

Bron: De Redactie
Datum: 31/12/2014

Eigen mening:
Ik ben het eens met wat er in het artikel gezegd wordt. Je kiest inderdaad zelf of je gebruik maakt van Facebook of niet. En wanneer je een profiel op Facebook hebt weet je eigenlijk zelf toch dat je informatie op het internet plaats en mensen deze zaken kunnen zien? Waarom zou je anders foto's en dergelijke plaatsen op Facebook? Ik denk niet dat het de bedoeling is om hier je familiealbum bij te houden. Wanneer je zaken op Facebook plaatst doe je dit zodat anderen dit kunnen zien. Wil je niet dat iedereen je informatie te zien krijgt, kan je de privacyinstellingen wijzigen. Maar dit betekent helemaal niet dat deze foto dan ECHT enkel door die mensen bekeken kan worden. Elke foto die je online plaatst zwerft ergens rond en kan dus ook ergens opduiken. Ik denk dat veel mensen geen idee hebben over wat er gebeurt met gegevens die je op het internet plaatst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th January 2015, 21:04
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Nieuwe privacyregelingen van Facebook

Net zoals J*rine ben ik het eens met wat er in het artikel vermeld wordt. Iedereen weet dat je moet opletten met wat je op internet plaatst, dus ook op Facebook en andere sociale media. Als je niet wilt dat iedereen een bepaalde foto ziet of een geheim te weten komt, moet je het voor jezelf houden. Statussen op Facebook kunnen makkelijk gekopieerd worden en verzonden worden naar derden die het op hun beurt weer kunnen kopiëren en doorsturen.
Ik let altijd op wat ik al dan niet op Facebook zet, dus voor mij zijn de nieuwe privacy-maatregelen niet rampzalig. Wel kan ik mij voorstellen dat het rampzalig kan zijn voor anderen die alles moeten delen met de wereld. Aan hen wil ik de goede raad geven om gewoonweg af te stappen van het gebruik van Facebook. Mensen die zich niet kunnen inhouden en alles op sociale media smijten wat ze denken en doen zullen hier vroeg of laat problemen mee krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th January 2015, 14:52
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik ga deels akkoord. Oké ja, je bepaalt zelf wat er op je profiel komt. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat ze zeggen over dat je niet verplicht bent om sociale media te gebruiken is onzin. Ikzelf doe het vak Engels en wij werden verplicht om Facebook en Twitter te gebruiken. Hier stonden punten op!
Ook voor schoolwerk is dit een verplichting 'tussen de lijnen door'. Alle groepswerken, afspraken, hulp met examens etc verschijnt op Facebook. Je kan kiezen om hier niet aan deel te nemen door geen profiel te nemen, maar dan mis je heel veel. Ik weet ook niet hoe hard je collega's je gaan steunen en of deze je altijd willen inlichten ivm wat er gezegd wordt op Facebook.
Het is tegenwoordig héél kort door de bocht om te zeggen dat je geen facebook meer nodig hebt. Vroeger zeiden ze dat je geen internet nodig hebt, dat is ook al niet waar meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.