actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2018, 14:16
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Buschauffeur staat terecht voor slagen en verwondingen, maar advocaat wil hem vrij om

Een MIVB-chauffeur kan volgens zijn advocaat niet verantwoordelijk zijn voor een ongeval met een fietser. De reden? Het slachtoffer was op het moment van de feiten illegaal in ons land en hoorde op dat moment dus niet op die plaats te zijn. Zowel de MIVB als de advocaat van de tegenpartij reageren verbijsterd op die uitspraak.

Het ongeval vond op 10 juli 2015 plaats op de Anspachlaan in Brussel. Toen een bestuurder van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB naar links wou afslaan, kwam er uit de tegenovergestelde richting plots een fietser aangereden. Die kon de bus niet meer ontwijken en knalde tegen de voorruit. Het Brusselse parket besloot om de buschauffeur te vervolgen wegens slagen en verwondingen.

De zaak werd vorige week donderdag gepleit voor de politierechtbank in Brussel. Daar haalde de advocaat van de MIVB-chauffeur aan dat zijn cliënt niet in fout was. Maar tijdens zijn vurig pleidooi ging de man nog een stap verder. “De fietser was op het moment van de feiten illegaal in ons land. Hij was dus ook ten onrechte op de plaats van het ongeval. Indien hij niet in ons land zou zijn geweest, dan zou het ongeval nooit hebben plaatsgevonden. Het slachtoffer is dus deels verantwoordelijk voor de schade”, klonk het tegenover de politierechter.

“Ethisch onaanvaardbaar”

Een straffe uitspraak die men bij de MIVB ten zeerste betreurt. “Het is normaal dat een bedrijf zijn medewerkers verdedigt. Maar dit deel van het pleidooi vinden we totaal ongepast en hadden we nooit mogen accepteren”, zegt woordvoerder An Van hamme aan Nieuwsblad.be. “Het gaat om uitspraken van een externe advocaat die de MIVB heeft ingehuurd. Laat het duidelijk zijn dat we op z’n minst een gesprek moeten hebben met het advocatenkantoor.”

Ook meester Dimitri Béco, advocaat van de fietser, trok grote ogen tijdens het pleidooi van zijn collega. “Die man geeft een argument dat voor mij zowel juridisch als ethisch onaanvaardbaar is. Al is het natuurlijk de rechtbank die een eindoordeel moet vellen. Ik wacht dus op het vonnis, dat eind deze maand volgt”, reageert hij. Zijn cliënt woont overigens momenteel nog steeds in België. “Zijn regularisatieperiode is nog aan de gang”, aldus nog Béco.

Ondanks verschillende pogingen was Philipppe Galand, de advocaat van de MIVB-chauffeur, niet bereikbaar voor verdere commentaar.

Eigen mening: Of het echt klopt dat de bestuurder van de bus niet aansprakelijk kan worden gesteld, omdat het slachtoffer illegaal in het land was op de dag van het ongeval. Dat weet ik niet, maar ergens snap ik de reactie van zijn advocaat wel. De fietsen was illegaal in het land en heeft dus ook zeker nooit een opleiding in het verkeer gevolgd in ons land. Kan je dit vergelijke met een ongeval tussen twee wagens waarbij de ene bestuurder (slachtoffer) geen rijbewijs heeft? Volgens mij is het antwoord hierop ja en nee. Maar het feit dat het slachtoffer anders behandeld zou worden, omdat het illegaal in ons land is vind ik waanzin. Er zou meer gekeken moeten worden naar de feiten en wie er nu juist in de fout gaat. In dit artikel staat dus te weinig informatie om een kant van het verhaal te kiezen volgens mij.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180509_03505827
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.