actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2017, 07:37
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Nieuwe hoop voor migrainelijders

Na twintig jaar stilte verschijnen tegelijk twee veelbelovende *onderzoeken met migrainemiddelen van een nieuwe generatie. Geen van beide stoffen is echter al goedgekeurd.

Het absolute topblad in de geneeskunde, het New England Journal of Medicine, brengt twee rapporten tegelijk over twee verschillende stoffen die allebei werken tegen migraine – hoewel ze geen van beide de aanvallen echt uitschakelen, alleen verminderen. Beide stoffen, ere*numab (van Amgen en Novartis) en fremanezumab (van Teva), zijn van hetzelfde type: stoffen die heel precies en gericht één duidelijk doel aanvallen, zonder veel nevenschade.

Jammer genoeg zijn zulke ‘monoklonale antistoffen’ doorgaans ook heel duur. Ook als ze door de gezondheidsautoriteiten worden goedgekeurd, zal er dus nog een heel gevecht volgen over prijs en eventuele terugbetaling.

Met de helft gedaald

Erenumab werd in het nu gepubliceerde onderzoek getest bij net geen duizend mensen die gemiddeld acht dagen per maand aan migraine leden. Bij de helft van hen daalde het aantal aanvallen, gemeten over een halfjaar, met de helft. Dat was beter dan bij de controlegroep mensen die een placebo kregen. Bij hen daalde het aantal gevallen – puur door het effect van hoop – met een kwart. De groep die het ‘echte’ middel kreeg, nam in die periode ook beduidend minder pijnstillers of andere symptoom*bestrijdende middelen. Het middel moet een keer per maand worden ingespoten.

Fremanezumab, het andere middel, werd getest bij iets meer dan duizend mensen, eveneens ‘erge’ gevallen. Vier patiënten op tien zagen hun aantal hoofdpijndagen met de helft dalen. In de placebogroep waren dat er twee op tien. Ook dit middel moet maandelijks ingespoten worden.

Licht en geluid

Hoe het zit met de veiligheid en werkzaamheid op lange termijn, is voorlopig voor geen van beide stoffen bekend. Allebei vallen ze een receptor in de hersenen aan, die betrokken is bij pijnsignalen en bij gevoeligheid voor licht en geluid.

Die gevoeligheid voor licht en geluid is een van de typerende kenmerken van migraine. Migraine is een aparte ziekte, en niet zomaar een ‘zware hoofdpijn’. Het is een pulserende pijn, vaak aan één kant van het hoofd, waarbij je geen licht of geluid kunt verdragen, en geregeld zo erg dat je er misselijk van wordt, tot en met overgeven. Bij sommige patiënten treedt er ook een ‘aura’ op: ze zien zigzaglijnen, lichtflitsen, flikkeringen. Veel patiënten voelen hun aanval aankomen. Zo’n aanval wordt vaak door iets uitgelokt. Die uitlokkende factoren variëren van mens tot mens: de geur van chocolade, spanning, of net het wegvallen van spanning, een weersverandering.

Een aanval kan uren tot dagen duren. Heel die tijd ben je nergens toe in staat. Bij mensen die geregeld aanvallen hebben, kan dat zwaar ingrijpen in hun leven.

Het is niet duidelijk wanneer de stoffen op de markt kunnen komen. Novartis meldt dat zowel het Amerikaanse erkenningsagentschap FDA als de Europese evenknie MDA aanvaard hebben om het dossier te onderzoeken. Nog minstens twee andere bedrijven werken aan stoffen met een vergelijkbare werking.

Bron: De Standaard, 30/11/2017
Eigen mening: Je kan je misschien moeilijk voorstellen dat iemand meerdere dagen zou moeten thuisblijven omwille van migraine. Toch gebeurt in ons hoofd alles. Als het daar dan niet oké voelt, kan je niet goed functioneren. Het is dan ook goed dat er nieuwe medicatie komt tegen migraine. Toch ben ik zelf geen fan van te veel medicatie nemen, maar als het moet dan moet het natuurlijk. Daarom is het belangrijk dat de medicatie niet al te veel neveneffecten heeft, het gaat natuurlijk over onze hersenen.

Wat jammer is, is dat het heel duur is. Ik geloof dat er best wel een groot aantal onder de Belgische bevolking aan migraine lijdt. Daarom baart mij dit toch wel wat zorgen, omdat er dan voor veel mensen geen oplossing/ verbetering zal zijn voor hun probleem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2017, 22:06
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Ik ga volledig akkoord met Kato. Langs de ene kant vind ik het heel goed dat er een medicijn is gevonden, maar langs de andere kant is het natuurlijk bijzonder jammer dat het zo duur is. Ik denk dat zo nog maar eens wordt bevestigd hoe moeilijk het is om een betaalbare remedie te vinden die voor alle migrainepatiënten een oplossing kan bieden.

Hoewel er in de media, en dan vooral tijdens de week van de migraine, vaak artikels verschijnen over deze aandoening, denk ik dat er nog veel onduidelijkheden over bestaan. Niet alleen wordt de term 'migraineaanval' te pas en te onpas gebruikt (lees: misbruikt) door mensen die gewoon hevige hoofdpijn hebben, maar ik denk ook dat de symptomen vaak onderschat worden. Ik kan er namelijk zelf over meespreken. In deze laatste week heb ik 3 aanvallen gehad. Net zoals het ook in het artikel vermeld staat als symptoom, treedt er bij mij een 'aura' op in de vorm van flikkerende vlekken. Vervolgens wordt mijn arm gevoelloos, krijg ik enorme nekpijn, word ik overgevoelig aan licht, geur en geluid, moet ik braken en krijg ik een stekende pijn in mijn slaap. Dit alles samen zorgt ervoor dat ik niet meer kan functioneren, hoe graag ik het ook zou willen. Ik lijd aan migraine en migraine leidt mij. Voor mensen die dit nog nooit hebben meegemaakt, valt dit moeilijk te begrijpen. Net zoals Evy Gruyaert eens vermeldde in een interview, is een migraineaanval voor anderen niet zichtbaar, waardoor het niet geassocieerd wordt met hevige pijn. Dit is dan weer wel zo als je iemand ziet met een gebroken been.

Het belangrijkste en ergste nadeel van deze aandoening, heeft te maken met de medicatie. Pijnstillers helpen niet. Het is dan ook enorm belangrijk dat men onderzoek blijft voeren en op zoek gaat naar een betaalbare remedie die voor iedereen een uitweg kan bieden. Daarnaast zouden een beetje erkenning en begrip al veel migrainelijders geruststellen.

Laatst aangepast door Ellen.B*smans : 1st December 2017 om 22:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.