actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2017, 11:34
sara.v*rheyden sara.v*rheyden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ranst
Posts: 32
De Block: ‘Zwangere vrouwen moeten langer aan het werk kunnen blijven’

De Block: ‘Zwangere vrouwen moeten langer aan het werk kunnen blijven’

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil dat zwangere vrouwen langer aan het werk kunnen blijven. Dat zei ze in een interview dat werd gepubliceerd in de kranten la Capitale en La Libre Belgique.

‘We willen meer vrouwen de mogelijkheid geven om langer aan de slag te blijven bij een zwangerschap. Er is een attitudeverandering nodig’, aldus de minister. ‘Zelfs bij beroepen waar geen gevaar is voor de ongeboren baby worden zwangere vrouwen soms te snel aan de kant geschoven.’

‘Al die tijd moeten vrouwen het stellen met een uitkering in plaats van hun normaal loon. Dat kost enerzijds handenvol geld aan de ziekteverzekering, maar anderzijds verdienen die vrouwen ook minder en mislopen ze misschien een promotie.’

‘Ze moeten daarom de keuze krijgen om ander werk uit te oefenen in het geval van een gezondheidsrisico, of hetzelfde werk voortzetten als dat wel mogelijk is’, aldus de minister die zegt dat er gesprekken lopen met het werkveld.

Verkort kraamverblijf wordt niet verplicht

Nog in het interview zegt De Block dat er geen plannen zijn om het verkort ziekenhuisverblijf van drie dagen aan iedereen op te leggen, na een succesvol proefproject. ‘We laten de keuze over aan de vrouwen. Als ze langer willen rusten in het ziekenhuis, dan mag dat. En als er complicaties waren bij de bevalling zal ook het ziekenhuispersoneel de moeders langer willen houden.’

Maar volgens de minister zullen we dus wel in de richting van een korter kraamverblijf evolueren. ‘Voorheen verbleven Belgische moeders gemiddeld 4,1 nachten in het ziekenhuis na een normale bevalling. Maar we willen niet onder drie dagen gaan, er zijn limieten’, garandeert de minister.

Bron: De Standaard 26/11 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171125_03207629

Mening: Er zijn vrouwen die meer rust nodig hebben tijdens of na de zwangerschap dan anderen. De vrouwen die minder rust nodig hebben/ snel herstellen moeten, volgens mij, ook de kans krijgen om vroeger terug te beginnen werken indien ze dit willen. Het is waar dat sommige vrouwen een promotie mislopen omdat ze op zwangerschapsverlof zijn. Ik vind dat we de keuze aan de vrouwen zelf moeten laten. Als hun werk geen risico's heeft voor de zwangerschap, dan vind ik dat ze zo lang mogen werken als ze zelf willen/ als mogelijk is. Ik denk dat vrouwen zelf kunnen inschatten hoeveel rust ze nodig hebben tijdens en na hun zwangerschap. Daarom vind ik het een goed idee om de keuze aan de vrouwen zelf te laten. Het is niet eerlijk dat vrouwen niet mogen gaan werken wanneer ze al volledig herstelt zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.