actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 15:05
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
‘Voorleessoftware nadelig voor leerlingen met dyslexie’

Voorleessoftware kan nadelige effecten hebben voor leerlingen met dyslexie. Dat blijkt uit een recente publicatie van doctorandus Eva Staels en ontwikkelingspsycholoog Wim Van den Broeck van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Learning Disabilities.

In het onderzoek werd bij 65 zwakke lezers uit het vierde of vijfde leerjaar in Vlaanderen nagegaan hoe ze nieuwe woorden leren. De helft van de leerlingen moest de nieuwe woorden, verwerkt in een aantal eenvoudige teksten, leren met ondersteuning van voorleessoftware. De andere leerlingen kregen geen ondersteuning bij het lezen van de teksten. Een aantal dagen later bleek dat de nieuwe woorden beter geleerd werden door de leerlingen die de voorleessoftware niet hadden gebruikt.

De onderzoekers denken dat het laten horen van nieuwe woorden door middel van de software een negatief effect heeft op het onthouden van nieuwe woorden, omdat de lezer de woorden dan niet zelf actief moet decoderen. Uit ander wetenschappelijk onderzoek is al gebleken dat letter voor letter een woord verklanken cruciaal is voor het memoriseren van het letterbeeld waaruit een woord is opgebouwd.

De onderzoekers stellen nu voor om die software enkel te gebruiken nadat de leesontwikkeling bij het kind in grote mate voltooid is. Ze raden af om zwakke lezers al gebruik te laten maken van voorleessoftware in de basisschool. Het is volgens hen enorm belangrijk dat die lezers zoveel mogelijk actief bezig zijn met lezen om hun leesvaardigheden te verbeteren.

bron : destandaard.be

mening : Ik heb een jaartje psychologie gestudeerd en ik put ook uit mijn algemene kennis en ervaringen wanneer ik zeg dat ik volledig akkoord ga met dit artikel. Een woord of beeld kunnen leerlingen veel beter onthouden en gebruiken als taalmateriaal wanneer ze deze zelfstandig kunnen verwerken. Ezelsbruggetjes, klappen bij elke lettergreep, het woord opsplitsen, het zijn allemaal trucjes die kunnen helpen om bepaalde nieuwe leerstof (woorden in dit geval) te kunnen memoriseren. Een voorleessoftware is gesofisticeerd en gaat volledige mee met de technologie van vandaag de dag maar verhoogt daarentegen wel de kans op een selectieve werking van de hersenen. De leerlingen horen enkel de woorden maar zijn er zelf niet actief mee bezig waardoor het veel gemakkelijker wordt om het woord te vergeten. Ik ben van mening dat we niet alles moeten digitaliseren. Laat de leerlingen vooral veel zelf doen, hieruit zullen ze het meeste leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.