actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2013, 14:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Eén op tien hoogleraren zakt voor test Engels

Een op de tien hoogleraren zakt voor test Engels

Tien tot twintig procent van de hoogleraren aan universiteiten en hogescholen in ons land die het afgelopen jaar een taaltest Engels hebben afgelegd, is daarop gezakt. Dat schrijft De Standaard.
Het gaat om docenten die een vak in het Engels geven. Die worden door de Vlaamse overheid verplicht de taaltest af te nemen. Zakken ze, mogen ze in principe het vak niet langer doceren.
Ruim 3.000 hoogleraren namen de test af. Bij de Universiteit Antwerpen scoorde 13 procent van de docenten een onvoldoende, aan de UGent 14 procent. Bij de Universiteit Hasselt gaat het om 15 tot 20 procent en rode lantaarn de VUB bengelt achteraan met 20 procent gebuisde docenten.
Veel docenten zijn misnoegd door de uitslagen. In enkele gevallen gaat het om gerespecteerde academici die ook in het buitenland lesgeven en tot dusver geen klachten ontvingen over hun kennis van het Engels. De woordvoerders van de verschillende onderwijsinstellingen geven ook toe dat er "enige ijdelheid" mee gemoeid is.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenlan...est-engels.aspx
Datum: 23/09/2013 om 10:31 uur


Mening

Dit artikel heb ik gekozen omdat het toch enigszins schokkerend is. De titel zelf zegt al veel. Ongeveer 10% van de docenten die een vak in het Engels geven zakt op een taaltest Engels. Dit vind ik niet kunnen. Studenten krijgen les in het Engels. Er wordt verwacht dat de grammatica en woordenschat correct is. De studenten nemen dit over. Als een docent fouten maakt, nemen de studenten deze fouten over. Dit proces gebeurt onbewust.

Ik vind wel dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen docenten die het vak ‘Engels’ als dusdanig geven en docenten die bijvoorbeeld een vak zoals ‘Natuurwetenschappen’ in het Engels geven. Bij Natuurwetenschappen hecht men vooral veel waarde aan het correct gebruik van de vaktermen. Grammatica en andere woordenschat is hier ook van belang, maar minder dan bij het vak ‘Engels’.

Het is in mijn ogen een zeer goede zaak om deze docenten regelmatig te onderwerpen aan testen. Zo kan de kennis van het Engels toch enigszins bijgehouden worden. Docenten met minder goede resultaten kunnen zich dan eventueel bijwerken. Zonder deze testen zouden de docenten dit niet weten en gewoon verder blijven doen zoals ze bezig zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd September 2013, 19:24
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Ik ben het volledig eens met de mening van Sofie. Als leerkracht/ prof heb je een voorbeeldfunctie. Wanneer je fouten op bord zet of fouten maakt tegen de uitspraak, zullen de studenten deze foute ook overnemen. Misschien zijn er zelfs studenten die dit opmerken en daardoor de prof/ leerkracht in twijfel trekken. De kennis van het Engels is zeer belangrijk wanneer je onderwijst in deze taal

Ik wil echter nog aan dit artikel toevoegen dat er ook op het nieuws werd vermeld dat de kennis van het Frans van de studenten zelf, sterk aan het dalen is. Het gemiddelde is 36 op 100. De proffen zeggen dat het probleem ligt bij het secundair onderwijs. Zij geven meer aandacht aan de Engelse taal. Ik ben het hier toch niet mee eens. De leerlingen krijgen nog een grote kennis van het Frans mee, maar de meeste kennis wordt snel vergeten. Dit gebeurt vaak omdat de leerlingen Frans niet zo leuk vinden. Engels vinden ze vaak leuker en dan blijft de leerstof ook langer hangen. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen een basiskennis hebben van allebei. Wanneer je echter wil verder studeren en je wil verdiepen in 1 van deze talen (of beide talen) is het wel van belang dat je meer kennis hebt dan alleen de basiskennis. Wat blijkt nu uit de resultaten? Dat het gemiddelde zelfs onder de 50% ligt .... Ik vind dit echt schokkend. Zeker wij, als toekomstige leerkrachten Frans, is het nu zeker belangrijk om ervoor te zorgen dat de leerlingen de klas buitengaan met het gevoel dat ze wel degelijk iets geleerd hebben en hopelijk blijft dit dan ook langer hangen. Je kan al veel bereiken met de juiste aanpak van de leerstof .....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.