actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2011, 12:51
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Vrouwen stoppen met strijken tot loonkloof is gedicht

Pendelaars keken gisteren raar op ter hoogte van het Noordstation in Brussel. Tussen 8u00 en 9u00 in de ochtend werd daar en strijkinitiatie voor mannen gehouden, een initiatief van het ACV en KAV.

Beide organisaties willen met deze ludieke actie de aandacht vestigen op de nog steeds bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen. Want ja, vrouwen verdienen nog altijd gemiddeld 21% minder dan mannen. Oorzaak: de moeilijke combinatie van werk en gezin blijkt veel vrouwen de das om te doen. Hierdoor werken ze vaker deeltijds en onderbreken ze vaker hun loopbaan.

ACV en KAV willen hier dus iets aan doen en roepen alle vrouwen op om te stoppen met strijken tot de loonkloof is gedicht. Daarom lanceren ze de website www.ikstopmetstrijken.be om mannen te leren strijken.


Vrouwen moeten dit jaar tot midden maart werken om evenveel te verdienen als hun mannelijke collega's in 2010. Daar zijn verschillende redenen voor. Vrouwen werken vaak in minder betaalde sectoren en oefenen beroepen uit die ondergewaardeerd zijn.

Voorts gaan vrouwen ook vaker deeltijds werken. In het Vlaams Gewest is meer dan 4 op 5 deeltijdwerkers een vrouw. De motivatie om minder te gaan werken is meestal de moeilijke combinatie werk vs. gezin. Mannen nemen immers nog steeds minder zorg- en huishoudelijke taken voor hun rekening. Zo presteren vrouwen 10 uur per week in het huishouden, mannen 4,5 uur, aldus recent onderzoek van de CM Midden-Vlaanderen bij 1.000 Vlamingen.

bron: standaard.be

Ik ben zeker voorstanden van gelijke kansen voor mannen en vrouwen.
Maar de natuur is wat het is. De vrouw is diegene die zwanger wordt. Daar horen al min.10 weken bevallingsverlof bij. Bijvoorbeeld in de verzorging moet je al stoppen met werken wanneer je 6maanden zwanger bent. Maar ook andere vrouwen moeten vaak eerder stoppen omdat hun werk te belastend is voor haar en/of het kindje.
Ik vind dat het daar niet stopt. Als je kiest voor kinderen moet je ook echt een ouder zijn. Even bekomen van de bevalling en dan zo snel mogelijk weer aan het werk, is in mijn ogen niet de juiste ingesteldheid. Uiteraard kan dan zowel de moeder als de vader de zorg op zich nemen.
Dat voornamelijk de moeder minder gaat werken om dit te doen, lijkt mij een logisch gevolg van het rollenpatroon dat toch nog steeds ingeburgerd is.
Ik betwijfel zelfs of we dat er ooit volledig uitkrijgen. Maar is dat nodig? Zolang er maar ruimte is voor ieder gezin om zelf te bepalen hoe zij hun rol als ouder invullen, zie ik geen probleem. Ik ken gezinnen waar de vader deeltijds werkt. Ik ken ook gezinnen waar de vader er steeds voor zorgt dat men 's avonds van een lekkere maaltijd kan genieten. Maar ik ken zeker meer stereotiepe gezinnen. Daarnaast heb je nog de nieuw samengestelde gezinnen, de éénoudergezinnen, ... Volgens mij moet iedere ouder de vrijheid hebben om zijn/haar rol als ouder en werknemer te bepalen met dezelfde mogelijkheden.
Maar dat de vrouw meer doet in het huishouden is in mijn ogen iets wat binnen het gezin besproken hoort te worden. Mijn mening is dat zolang je als werkende partner inziet dat je partner die minder werkt voor een loon maar wel het huishouden recht houdt minstens even hard werkt als jou, is er geen probleem. Daarom lijkt het mij wel een goed idee om beide eens te bekijken wat het inhoudt om deeltijds te werken en de "vrije" uren te besteden aan huishoudelijke taken.
Dat vrouwen vaak een job uitoefenen die minder betaald wordt, zorgt uiteraard ook voor de loonkloof. Maar uiteindelijk is het je eigen keuze wat je studeert en waar je gaat werken. Deze keuzes maak je aan de hand van heel wat factoren. Het zou goed zijn moesten meer werkgevers aanpassingen doen zodat de job beter te combineren is met een gezin. Maar volgens mij zijn er al heel wat mogelijkheden, alleen hebben deze vaak ook weer invloed op je loon.
Daarnaast zijn er ook heel wat tewerkstellingen die vooral door vrouwen uitgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld verzorgende, die ondergewardeerd zijn.
Het is een leuke actie die zeker de aandacht getrokken heeft. Maar ik weet niet of ze echt voor verandering gaat zorgen.
Mannen en vrouwen verdienen gelijke kansen maar volgens mij zijn we over het algemeen niet gelijk. Niet dat ik voorstander ben van het stereotiepe man/vrouw-beeld. Maar ik denk dat dit een beeld is dat voor veel mensen wel realistisch is.

Laatst aangepast door Sanne.Cocx : 17th March 2011 om 13:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2011, 21:39
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik ben zeker voor een gelijke verloning. Uiteindelijk kan een man voor dezelfde job/ werk als een vrouw enkele honderd euro meer betaald worden, en dit is niet juist. Maar of deze actie daar nu iets aan gaat veranderen betwijfel ik. Stoppen met strijken is een ludieke manier om dit probleem aan te brengen, maar het gaat de overheid niet ineens doen veranderen van mening. Ik denk net zoals Sanne dat het de rollenpatronen zijn die eerst minder hard de overhand moeten krijgen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als vrouwen en mannen evenveel worden verloond dat de vrouwen dan minder snel gaan thuis blijven. Want dan is er geen verschil in inkomsten, want zoals het nu is zou dat wel zijn. Als de man nu thuis blijft, komen er enkele honderd euro's minder in het laatje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.