actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2011, 21:02
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
'Prijsstijging olie is op lange termijn goed nieuws'

  • Datum: 9 maart 2011

Econoom Paul De Grauwe heeft gemengde gevoelens bij de prijsstijging van de olieproducten. Hij begrijpt dat de stijging pijn doet in de portemonnee, maar op lange termijn is de prijsstijging wel goed nieuws, vindt hij. Automobilistenvereniging Touring reageert furieus.

De Grauwe deed zijn uitspraken in een interview op Radio1. 'Ik begrijp mensen als ze zeggen dat de prijsstijging in hun budget snijdt. Maar aan de andere kant: de hoge prijs van olie is noodzakelijk.' Op de lange termijn zullen de prijzen immers blijven stijgen, en gezinnen kunnen daar best zo snel mogelijk aan wennen. Overheidsmaatregelen om de prijs kunstmatig laag te houden, wijst De Grauwe af.

Transport op basis van olieproducten is nu eigenlijk te goedkoop, aldus de econoom. Er zijn te veel nadelen aan verbonden, zoals voor het milieu, dat er absoluut iets aan gedaan moet worden. 'De beste manier om dat te doen blijft nog altijd een prijsstijging.'

De Grauwe is dan ook niet gewonnen voor een accijnsverlaging. '"Zo wekt de overheid alleen maar illusies voor de burgers.' Want ook als de rust in het Midden-Oosten teruggekeerd is, zullen de prijzen weer gaan stijgen.

'De overheid moet natuurlijk aan een goed alternatief werken. De stijgende inkomsten die de overheid uit de stijgende energieprijzen haalt, moeten dan worden gebruikt om aan een beter openbaar vervoer te werken'

Ook op het vlak van goederentransport ziet De Grauwe aberraties. Hij geeft als voorbeeld boontjes die vanuit Kenia naar ons land worden gebracht.

Voor een olieschok als in de jaren zeventig moeten we toch niet vrezen. 'De crisissituatie was toen veel intenser dan vandaag', merkt De Grauwe op; 'We hebben toen een verviervoudiging van de prijs gekend. We waren toen ook meer afhankelijk van ruwe olie. Dat heeft economisch een veel grotere schok met zich meegebracht.'

'Gebrek aan alternatieven'

Automobilistenvereniging Touring wijst de argumenten van De Grauwe in een reactie volledig af. 'Vroegere hoge benzineprijzen hebben niet geleid tot minder autoverkeer', klinkt het. 'Er werd minder op restaurant gegaan en er werd minder kwaliteitsvoeding gekocht. Ook nu zal dat het geval zijn, indien de regering niet dringend de accijnzen verlaagt. '

De organisatie zegt dat er geen goede alternatieven zijn voor de wagen. Het openbaar vervoer is overvol, niet stipt en onveilig. 'Hoe kan men dan de automobilist motiveren om over te stappen op openbaar vervoer?'

Mijn mening:
Dit artikel gaat over dat wat onze inwoners de laatste maanden erg bezighoudt. Alles wordt duurder en vooral de prijzen van olie- en brandstoffen schieten de hoogte in. Volgens econoom Paul De Grauwe zal de situatie er echter niet op vooruitgaan. Hij beschouwt de hoge olieprijzen als noodzakelijk. Dit zou betekenen dat de prijzen niet meer zouden dalen. De Grauwe vindt dat onze bevolking hier beter maar aan wendt. Met andere woorden: hoe sneller de overheid stopt maatregelen te nemen om de prijs laag te houden, hoe beter. De Grauwe wil met de hoge prijzen van olieproducten mensen afschrikken om de auto nog te gebruiken. Hij zou graag het openbaar vervoer meer in de kijker zetten. Ik deel deze mening niet net zoals de automobilistenvereniging Touring. De hoge olie- en brandstofprijzen gaan mensen niet afschrikken om met de auto te rijden. Automobilisten zullen er altijd zijn. Het openbaar vervoer is ook niet aantrekkelijk. De laatste tijd zijn er veel stakingen, bussen en treinen arriveren steeds te laat, er is steeds weinig plaats op de bus, enz. Dit kan mensen niet motiveren om het openbaar vervoer te gebruiken. Ik vind dat de overheid zo lang mogelijk moet proberen om de prijzen laag te houden. Ook al zullen we later constant hoge prijzen kennen, dan hebben we die lagere prijzen nu toch al gehad. Maar ik vind ook dat het openbaar vervoer meer goede reclame moet krijgen. Daarvoor zullen er wel eerst wat reorganisaties moeten doorgevoerd worden. Het openbaar vervoer moet eerst betrouwbaar worden.
Ik kon dit artikel ook plaatsen bij mobiliteit, omdat de aspecten ‘het openbaar vervoer’ en ‘met de auto rijden’ extra in de verf werden gezet. Maar ik heb toch voor het onderdeel economie gekozen omdat de prijsstijging centraal staat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2011, 11:42
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Volgens mij zit er wel enige waarheid in de uitleg van meneer De Grauwe. We kunnen er niet omheen, we zijn de fossiele brandstoffen van onze aarde aan het uitputten. Wanneer de econoom zegt dat we in de toekomst nog meer zullen moeten betalen, liegt hij volgens mij niet, dat is een simpele kwestie van vraag en aanbod; als het aanbod daalt, en de vraag niet, dan stijgt de prijs. Of het per se slecht is om de accijnzen te verlagen, daar durf ik mij niet over uitspreken, want heel wat mensen hebben momenteel op het einde van de maand, maand te veel en geld te weinig.
De oplossing zit, zoals de groenen zeggen, in duurzame energie. Als we geen olie meer nodig hebben om ons te kunnen verplaatsen, zal niemand ermee inzitten dat de prijzen aan de pomp stijgen. Maar dat is momenteel nog een beetje toekomstmuziek... of niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.