actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2011, 08:55
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Controleurs De Lijn eisen steekwerende vesten

Controleurs De Lijn eisen steekwerende vesten

De 280 controleurs op de bussen van De Lijn eisen steekwerende vesten. Dat is het gevolg van een steekincident eind vorig jaar in Antwerpen. Een beslissing valt nog voor de zomer. De bedrijfstop overlegt momenteel met de vakbonden over de aanschaf van de vesten, zo berichten de Concentrakranten vandaag.

De Lijn heeft vorig jaar 3.333 incidenten (fysieke en verbale agressie, vandalisme, diefstal,...) geregistreerd op en rond haar voertuigen. Dat zijn er 804 meer (32 pct) dan in 2009. In 2008 werden 1.788 feiten genoteerd, aldus de Veiligheidsmonitor 2010 die vandaag in het Vlaams parlement wordt voorgesteld.

De opmerkelijke piek in de tweede jaarhelft van vorig jaar is toe te schrijven aan het feit dat vanaf dan de politiezones van Antwerpen en Oost-Vlaanderen hun pv's van feiten die te linken zijn aan De Lijn hebben doorgespeeld.

Bron: Gevonden op het internet op 3/3/2011 op: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...de-vesten.dhtml

Mijn mening: Bescherming voor deze mensen is een goed, maar vooral een noodzakelijk element. Maar het verontrust mij een beetje dat je als controleur moet gaan werken in steekwerende vesten. Waar gaat dat naartoe in de grootsteden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2011, 09:18
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Als ze dit voor de controleurs van De Lijn gaan doen, denk ik dat je dit moet gaan invoeren voor alle mensen die zich inzetten voor de diensten van het openbaar vervoer, en niet alleen daarvoor, maar ook voor de mensen die zich in het openbaar begeven, zoals bijvoorbeeld de stadswacht. Vandaag de dag hoor je steeds vaker over knok- en steekpartijen. Als je alleen de controleurs van De Lijn gaat voorzien van zo'n vest, zullen er volgens mij nog altijd vele andere incidenten plaatsvinden.
Maar het is goed dat De Lijn hier in wil investeren, en hopelijk volgt de rest ook, want het wordt inderdaad steeds gevaarlijker op straat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd March 2011, 10:05
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik heb toch mijn twijfels over het nut van die vesten. Natuurlijk is het logisch dat die controleurs zich veilig willen voelen, maar men mag niet vergeten dat agressie op de bus nog altijd niet de regel, maar wel de uitzondering is.
Bovendien geloof ik niet dat het onveiliger wordt op straat. Als ik bijvoorbeeld de verhalen hoor van oudere mensen in Vorselaar, was het vroeger echt veel erger. Volgens mij komt agressie gewoon meer in het nieuws. Hierdoor wordt een (vaak onterecht) gevoel van onveiligheid gecreëerd.
Trouwens: met de auto rijden is nog altijd veel gevaarlijker, dan controleur zijn op de bus. Toch komen er steeds meer auto's op de wegen. Misschien moet men eerst daaraan iets doen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd March 2011, 11:03
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Het zal bijdragen aan een 'veiliger' gevoel voor de controleurs van De Lijn. Maar, zulke vesten beschermen enkel buik, borst en rug. Het hoofd, nek, oksels en armen zijn niet beschermd. Dus wanneer er agressie is t.o.v. een controleur, simpelweg met de vuisten, dan zijn deze vesten al niet echt doeltreffend, evenals voor snijwonden in de arm, hals, enz.

Maar ik vind dat wanneer de controleurs zich dan veiliger voelen, we hen hier ook van moeten voorzien. Maar ik vrees dat wanneer bij een nieuw incident (bij iemand die een vest draagt) ernstige verwondingen worden geconstateerd, de paniek des te groter zal zijn.

Algemeen gezien is het eigenlijk erg dat deze mensen al zulke dingen moeten vragen, gewoon om zichzelf veilig te voelen bij het uitvoeren van hun job.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.