actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 08:51
Ninke.D*iesen Ninke.D*iesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 21
Meer manoeuvres en rijden met de gps tijdens rijexamen

Extra manoeuvres op het praktisch rijexamen en een zwaardere bestraffing voor overtredingen van een hogere graad op het theoretisch examen. Dat zijn de krijtlijnen van de hervorming van het rijexamen in Vlaanderen, waarover de kranten van Mediahuis berichten. Ook de autokeuring en de rijopleiding staat een update te wachten.
"Op korte termijn zal de gevraagde kennis en kunde voor het rijexamen worden opgekrikt", belooft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in zijn nieuwe beleidsbrief.

In het praktische luik voorziet de minister de invoering van extra manoeuvres. Daarnaast wil hij vaardigheden als risicoperceptie en rijden met de gps aan bod laten komen. En de focus op automechaniek wordt afgebouwd.

Bij het theoretische examen zullen overtredingen van een hogere graad zwaarder doorwegen in de eindscore. Door meer variatie in de (volgorde) van de vragen, wil men ook bedrijfjes afstoppen die stoomcursussen aan anderstaligen geven met tips en trucs om makkelijk te slagen, luidt het in de Gazet van Antwerpen.

Voor de rijopleiding wordt er gedacht aan een "terugkomdag", al moet dat nog praktisch uitgewerkt worden.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...rijexamen.dhtml

eigen mening : IK vind het wel goed dat men het examen een beetje wil aanpassen ,zeker het deel met gps .Ten slotte rijden weinig mensen nog zonder gps. Wat ik ook wel goed vind is dat er meer manoeuvres op het rij examen moeten komen. Dat helpt wel dat je in elke situatie zonder stress kan manoeuvreren. Wat ik wel minder vind is dat het theoretisch examen ook nog strenger wordt. Want zo gaat het aantal mensen die slagen vanaf de eerste keer veel minder. En dat is jammer want het kost allemaal wel een heleboel geld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2015, 09:55
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Meer manoeuvres en rijden met de gps tijdens rijexamen

Het kost inderdaad wel een heleboel geld, maar toch vind ik dat er bepaalde zaken veranderd mogen worden. Het voorstel voor extra manoeuvres en rijden met gps is zeker een stap in de goede richting. Tijdens je examen moet je een keer omkeren en een keer parkeren. Daaraan kan je toch niet zien of iemand het kan of niet? Ik ben het parkeren zelf na een aantal jaar al een beetje verleerd. Rijden met een gps is ook iets wat zeker aan bod mag komen. Velen vinden dit vanzelfsprekend, maar als je dit nog nooit hebt gedaan is het even wennen.

Als je het examen wil veranderen, moet er ook iets veranderen aan de rijopleiding. Er zijn een aantal dingen die ik toch niet logisch vind aan de rijopleiding in België. Zo mag je deelnemen aan het examen zonder dat je rijschool hebt gevolgd. Rijlessen kosten heel veel geld, maar soms is iemand met expertise nu eenmaal nodig. Misschien moeten ze eens nadenken over initiatieven voor een prijsverlaging in bepaalde gevallen. Je mag na 20 uren met de rijschool ook alleen de baan op. Dat vind ik heel onlogisch, want je hebt je rijbewijs eigenlijk nog niet. Als je dan examen doet en je bent niet geslaagd, dan wil dit eigenlijk zeggen dat je niet 'capabel' bent om alleen rond te rijden.

Ik denk dat we ook moeten onthouden dat we door het examen moeilijker te maken, niet per se betere chauffeurs krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.