actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2017, 17:43
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Inschrijving Nederlandstalig secundair onderwijs wordt loterij

De inschrijvingen voor Nederlandstalige middelbare scholen in Brussel zullen volgend jaar via loting verlopen, in plaats van om ter snelst. "Het nieuwe systeem bewijst vooral hoe krap het onderwijs zit", reageert het GO! weinig enthousiast.

Het inschrijvingssysteem voor het Brusselse Nederlandstalig secundair onderwijs verandert volgend jaar: het systeem met tijdsregistratie wordt vervangen door een loting. Nu komt het immers aan op snelheid: de eersten die zich online aanmelden, krijgen een plaats. Daardoor zitten de populairste scholen meteen vol.

"Het huidige systeem, met scholen die al na drie seconden volzet zijn, is eigenlijk ook een loterij", zegt Petrus Van den Cruyce, de voorzitter van het Brusselse Lokaal Overlegplatform (LOP) secundair. Het systeem is volgens hem ook onrechtvaardig, want wie een groot netwerk kan inzetten of een snellere computer kan gebruiken, heeft meer kans.

Het nieuwe systeem gaat in vanaf schooljaar 2018-2019. "De computer genereert voor elke leerling een getal. Die getallen worden vervolgens at random geordend", legt Van den Cruyce uit. Brussels sp.a-fractieleider Jef Van Damme, die het oude systeem een "wedstrijd muisklikken" noemt, is tevreden met de aanpassing. "Dit is veel transparanter en dus eerlijker."

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/binnenland/i...terij-bda11478/)

Mijn mening: Ik vind het goed dat men oog heeft voor de ongelijkheid in dit systeem. Er zijn nog steeds veel gezinnen in armoede, die minder snel toegang hebben tot een computer en/of internet. Voor hen wordt het op deze manier dus moeilijker om toegelaten te worden op hun voorkeursschool. De aanpassing van dit systeem geeft ook hen meer kansen om wel toegelaten te worden in de scholen. Toch kan ik me ook inbeelden dat het voor diegene die zich eerst ingeschreven hebben, zeer frustrerend moet zijn wanneer zij toch niet toegelaten worden. Het is volgens mij dan ook moeilijk om een systeem te ontwikkelen waarmee iedereen 100% tevreden is. Toch vind ik het goed dat ze deze ongelijkheid aanpakken zodat iedereen wel gelijke kansen krijgt.

Laatst aangepast door yanthe.w*ckenier : 16th March 2017 om 17:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.