actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2017, 13:44
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Termont: ‘Krakers aanpakken is federale zaak’

De Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) wijst erop dat het aan de federale regering is om de aanpak van problemen met krakers beter te kunnen aanpakken. ‘Dit is geen gemeentelijke aangelegenheid’.

De discussie over kraken is opnieuw losgebarsten naar aanleiding van een geval in Gent, waarbij een groep mensen is ingetrokken in het huis van een koppel dat voor enkele maanden in Vietnam verblijft.

Termont liet gisteren al weten dat hij het ‘onaanvaardbaar’ vindt dat hij niet strenger kan optreden. De politie kan namelijk niet ingrijpen zolang er geen bevel van de vrederechter is. Dat moet veranderen, vindt Termont.

Tegengestemd

N-VA gemeenteraadslid en Kamervoorzitter Siegfried Bracke herinnerde er op Twitter aan dat het krakersprobleem in Gent twee jaar geleden al ter sprake op de gemeenteraad. Raadslid Isabelle De Clercq (N-VA) legde toen een motie voor om de regering aan te zetten om kraken strafbaar te maken.

De volledige Gentse meerderheid stemde toen echter tegen, op advies van Termont. Hij riep wel de Gentse politici die in het federale parlement actief zijn toen op om er daar werk van te maken, blijkt uit de notulen van die vergadering.

‘Federaal initiatief’

Termont blijft vandaag achter die redenering staan. ‘Dat is geen gemeentelijke aangelegenheid. Kraken valt onder de federale wetgeving, en moet dan ook federaal worden aangepakt’, zegt hij. ‘Wij hebben de Kamervoorzitter in onze gemeenteraad. We hebben nog een aantal andere parlementairen. Ook schepen Matthias Declercq (Open VLD) is voorstander, en parlementair. Het is op het federaal vlak dat het initiatief genomen moet worden’.

Strafbaar stellen

In een mededeling liet N-VA alvast weten dat van plan te zijn. ‘. Onze partij wil het kraken van een woning strafbaar stellen. Dit kon tot nog toe niet’, klinkt het. ‘Open VLD en onze N-VA zitten op één lijn en willen kraken zo snel mogelijk strafbaar stellen zoals het Regeerakkoord vermeldt. We roepen justitieminister Geens op tot samenwerking.’

De Gentse CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel herinnert eraan dat ook hij al langer ijvert om kraken strafbaar te stellen. In geval van kraken moet er een vereenvoudigde en versnelde toegang komen tot de vrederechter, vindt hij. Het is de vrederechter die het eigendomsrecht en eventuele rechten van krakers moet nagaan.

Geen begrip

Termont herhaalt dat hij geen begrip heeft voor wie eigenlijk inbreekt in een huis. Hij geeft naast het geval van het jonge koppel ook het voorbeeld van een vrouw die na een ziekenhuisopname krakers aantrof bij haar thuis, of studenten die na een vakantie andere bewoners aantroffen in hun appartement. Voor daklozen die tijdens de winter een leegstaande woning kraken toont hij wel begrip.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170311_02775281

Eigen mening: Toen ik over deze zaak hoorde, verschoot ik ervan dat men in eerste instantie niets kon doen. De krakers zijn binnengedrongen in het huis van een koppel van Gent. Voor mij lijkt dit inbraak. Toch blijkt het allemaal ingewikkelder te zijn dat dat. Ik vind niet dat de krakers in dit huis kunnen blijven wonen. Wel moet er naar een eventuele andere oplossing gezocht worden. Ik kan ook begrip tonen voor mensen die willen vluchten voor de koude, maar het kraken van een bewoond huis vind ik toch niet kunnen. Het leven op een straat is vaak onmenselijk en verdient dan ook meer aandacht in deze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2017, 16:30
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Net als Yanthe vind ik dat een woning kraken niet ongestraft kan blijven. Het is niet dat je een langere tijd wegblijft, er zomaar vreemde personen in jouw woning kan verblijven en ook nog eens gebruikt kan maken van de voorzieningen zoals water en gas waar jij dan voor moet betalen. Het kraken van woningen moet harder aangepakt worden, ik vind dat het echt niet door de beugel kan als mensen een woning zonder er recht op te hebben gaan toe-eigenen. Als we eens beginnen met het aantal dakloze personen te verminderen, denk ik dat we dit probleem al hard kunnen verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.