actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2015, 12:59
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Vijf procent bestuurders onder invloed tijdens Verkeersveilige Nachten

Tijdens verscherpte politiecontroles in het kader van de Verkeersveilige Nachten in West-Vlaanderen reed 5,1 procent van de bijna 3.000 gecontroleerde bestuurders onder invloed. Dat cijfers ligt 0,3 procentpunt hoger dan vorig jaar. Ook het aantal snelheidsovertreders ging opnieuw de lucht in. De cijfers werden zondagochtend bekend gemaakt.

Met de Verkeersveilige Nachten geeft West-Vlaanderen op initiatief van provinciegouverneur Carl Decaluwé de aftrap van de BOB-campagne. Het is al de negentiende keer dat er een Verkeersveilige Nacht werd georganiseerd. Sinds vorig jaar is deze actie uitgebreid naar twee nachten.

De resultaten ogen niet rooskleurig. Van de 2.998 gecontroleerde bestuurders hadden er 154, of 5,1 procent, te veel gedronken en werden 38 rijbewijzen ingetrokken. Die cijfers liggen hoger dan vorig jaar toen het percentage op 4,8 procent lag en er amper 24 rijbewijzen werden ingetrokken. “De verhoopte trendbreuk bleef ook dit jaar uit ondanks de vele inspanningen van de West-Vlaamse politiediensten. De laatste vijf jaar zijn de cijfers constant. Er is dan ook blijvende nood aan sensibilisering en handhaving om de hardleerse bestuurders te laten inzien dat drinken en sturen niet samengaan”, aldus Decaluwé die twee nachten lang mee de baan op ging.

In de streek van Roeselare had zelfs 17 procent van de bestuurders teveel op.

Ook het aantal snelheidsinbreuken stijgt opnieuw, van 8,9 procent in 2014 tot 13,95 procent dit jaar en ook het aantal personen die rijden onder invloed van drugs blijft nagenoeg hetzelfde. 22 personen moesten een speekseltest afleggen, 36 procent testte positief.

Dit jaar werkten opnieuw alle negentien politiezones mee, goed voor een inzet van 225 politiemensen. Ook de scheepvaartpolitie werd voor de eerste keer ingezet.

Met de actie is de BOB-campagne nu volledig ingezet in de provincie West-Vlaanderen. Die loopt nog tot 25 januari.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151206_02006901
(geraadpleegd op 06/12/2015)

Mijn mening:
Ik ben blij te lezen dat er nog steeds veel acties ondernomen worden om alcoholgebruik en rijden tegen te gaan. Maar er gebeuren nog steeds enorm veel ongelukken op deze manier. Er zijn ook veel sensibiliseringscampagnes, zoals reclame op tv of borden langs de wegen, maar toch blijkt dit niet genoeg te zijn. Hoe komt het dat mensen toch alcohol blijven drinken en rijden tegelijk, terwijl ze wel weten wat voor gevolgen dit kan hebben? Zitten ze met gedachten zoals 'Mij overkomt dit niet.'? Dit zou niet mogen. Het kan iedereen overkomen wanneer men drinkt en rijdt. Beter voorkomen dan genezen lijkt mij nog steeds een betere gedachten. Het is dus drinken of rijden, niet drinken en rijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2015, 16:54
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Ik begrijp niet dat mensen rijden onder invloed. Ergens moet er toch een belletje rinkelen dat deze twee niet samen horen? Wanneer je geen vervoer hebt, regel je dit best op voorhand met familie of vrienden. Zo geraakt iedereen veilig thuis. Als we kijken naar jongeren en het alcoholgebruik, lijkt het me een goed idee dat leerkrachten op school meerdere informatiedagen geven. Er kan gewerkt worden met filmpjes, foto's, getuigenissen en/of wat alcohol doet met het lichaam.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 7th December 2015 om 17:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.