actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2011, 13:00
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Kwart zoogdieren met uitsterven bedreigd

Wereldwijd worden in totaal 24.216 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd. Dat blijkt uit de nieuwe Rode Lijst van bedreigde soorten die werd opgesteld door de natuurorganisatie IUCN (International Union for Conservation of Nature).
.Van de 61.914 soorten die duizenden wetenschappers over de hele wereld hebben onderzocht, zijn er 801 soorten volledig uitgestorven. Vierenzestig soorten komen niet meer in het wild voor. Bij de vorige Rode Lijst van 2010 waren dat nog respectievelijk 791 en 63 soorten. Uit de cijfers blijkt dat het aantal soorten nog steeds achteruitgaat, aldus IUCN.

Op dit moment loopt volgens de organisatie ongeveer een kwart van alle zoogdieren het risico op uitsterven. De westelijke zwarte neushoorn, een ondersoort van de zwarte neushoorn, wordt dit jaar zelfs als uitgestorven verklaard. Neushoorns worden ernstig bedreigd door illegale jacht door een groeiend aantal stropers. Daarnaast lijden zij onder een steeds kleiner wordend leefgebied.

Overigens geldt voor nagenoeg alle soorten dat de bedreiging in grote mate een gevolg is van menselijk handelen. Zo is het verlies van leefgebied, bijvoorbeeld door de kap van regenwoud, een belangrijke oorzaak. Ook illegale jacht en handel, vervuiling en klimaatverandering vormen ernstige bedreigingen.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...MF20111110_015; 10/11/11; 07.48 uur.

Mening::
Wanneer ik zoiets lees schrik ik altijd. In het dagelijkse leven denken we er helemaal niet aan hoe ons handelen de natuur beďnvloed. We leven ons leven en staan nooit stil. Maar als er dan zo'n artikel komt moet ik toch altijd even slikken. Wij gewone mensen kunnen hier maar amper iet aan doen. Natuurlijk kunnen we bijdragen doen aan het WWF en andere natuurorganisaties en letten op hoe we leven, maar meer kunnen we amper doen. Dan vraag ik me af hoe ons leven op deze aarde verder kan gaan. Want als we op deze manier blijven leven denk ik niet dat het mogelijk is voor elk soort dier om te overleven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 11:30
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Men kan niet ontkennen dat de mens het "sterkste" zoogdier op aarde is, met de meeste kans op overleven. Dank zij zijn "onnatuurlijke" intelligentie probeert hij immers steeds meer te beheersen tot maximaal eigengewin. Hierbij worden andere zoogdieren ofwel gebruikt ofwel misbruikt met als verrechtvaardiging: de wet van de sterkste. Het doel heiligt vaak de middelen en een zeker egoďme drijft dit tot het maximale.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2011, 15:24
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik vind dat het hoog tijd wordt dat men eindelijk iets gaat doen tegen deze bedreiging. Helaas doen we dit enkel wanneer het te laat is. Men moet dringend stoppen met zowel de illegale als legale jacht op bedreigde diersoorten en andere praktijken zoals het omhakken van wouden. Want als we niets doen zullen uiteindelijk deze dieren uitsterven en dan is het te laat dan kunnen we er niets meer aan veranderen. Nu kan het nog wel!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2011, 21:19
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Dit is een zeer triestige zaak. Het erge hiervan is niet alleen het feit dat er steeds soorten verdwijnen, wat ook zeer erg is, maar dat we zo stilaan onszelf ook kapot aan het maken zijn. Wij maken namelijk allemaal deel uit van het ecosysteem 'Aarde'. Als we hieruit enkele schakels vernietigen, vernietigen we uiteindelijk het hele ecosysteem, inclusief onszelf. En zoals vaak is een grote oorzaak hiervan weeral geld. Een zeer spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th November 2011, 22:29
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Inderdaad, en ik zie er in de nabije toekomst geen verandering in. Iedereen is hier schuldig aan, en als iedereen een klein beetje doet kan er al een grote verandering plaatsvinden. De meeste mensen denken echter dat wanneer ze iets doen, dit helemaal geen nut heeft. En doen uiteindelijk dan niets. Het is een zeer jammerlijke zaak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.