actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2015, 09:40
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Ouders krijgen stem in hervorming onderwijs

Ouders krijgen stem in hervorming onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) laat ouders mee besllissen hoe de hervorming van het secundair onderwijs eruit zal zien. Vanaf vandaag zitten 24 ouders samen over wat leerlingen moeten kunnen en kennen. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws.

Vierentwintig ouders van verschillende achtergronden moeten Crevits helpen bij de modernisering van het middelbaar onderwijs, die vanaf september 2018 van start gaat. De Koning Boudewijnstichting heeft de ouders aangezocht om drie weekends lang intensief en diepgaand te overleggen.

‘Ze gaan zich concreet over twee vragen buigen’, zegt Crevits. ‘Ten eerste: welke vaardigheden, kennis en attitudes moeten jongeren hebben aan het einde van het middelbaar? En ten tweede: hoe zorgen we ervoor dat jongeren tijdens en aan het einde van het secundair onderwijs juiste keuzes maken?’

In januari volgt een rapport met aanbevelingen voor de onderwijsminister. Crevits engageert zich ertoe met de bevindingen van de ouderparen rekening te houden. ‘Maar het zijn uiteraard niet zij die de eindtermen zullen bepalen. Die beslissing ligt nog altijd bij de politiek.’

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151024_01936593
Eigen mening: Ik vind het goed dat ze ouders met verschillende achtergronden betrekken bij het beslissen van wat echt belangrijk is voor de leerlingen om te kennen/kunnen aan het einde van het middelbaar. Wel stel ik mij de vraag of dit niet tot vele discussies zal leiden. We hebben allemaal ongeveer dezelfde waarden en normen in eenzelfde cultuur maar als je ouders van andere culturen hierbij betrekt (die bijvoorbeeld meer waarden en normen vinden in hun religie) dan kan dit toch stof doen opwaaien. Uiteraard is het dan wel goed dat Crevits zegt dat de politiek uiteindelijk zelf nog de eindtermen bepaald, maar wel rekening zal houden met de voorstellen vanuit de ouders.

Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 24th October 2015 om 09:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2015, 09:55
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Citaat:
Orgineel gepost door T*ïssa.Vermeiren
Ouders krijgen stem in hervorming onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) laat ouders mee besllissen hoe de hervorming van het secundair onderwijs eruit zal zien. Vanaf vandaag zitten 24 ouders samen over wat leerlingen moeten kunnen en kennen. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws.

Vierentwintig ouders van verschillende achtergronden moeten Crevits helpen bij de modernisering van het middelbaar onderwijs, die vanaf september 2018 van start gaat. De Koning Boudewijnstichting heeft de ouders aangezocht om drie weekends lang intensief en diepgaand te overleggen.

‘Ze gaan zich concreet over twee vragen buigen’, zegt Crevits. ‘Ten eerste: welke vaardigheden, kennis en attitudes moeten jongeren hebben aan het einde van het middelbaar? En ten tweede: hoe zorgen we ervoor dat jongeren tijdens en aan het einde van het secundair onderwijs juiste keuzes maken?’

In januari volgt een rapport met aanbevelingen voor de onderwijsminister. Crevits engageert zich ertoe met de bevindingen van de ouderparen rekening te houden. ‘Maar het zijn uiteraard niet zij die de eindtermen zullen bepalen. Die beslissing ligt nog altijd bij de politiek.’

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151024_01936593
Eigen mening: Ik vind het goed dat ze ouders met verschillende achtergronden betrekken bij het beslissen van wat echt belangrijk is voor de leerlingen om te kennen/kunnen aan het einde van het middelbaar. Wel stel ik mij de vraag of dit niet tot vele discussies zal leiden. We hebben allemaal ongeveer dezelfde waarden en normen in eenzelfde cultuur maar als je ouders van andere culturen hierbij betrekt (die bijvoorbeeld meer waarden en normen vinden in hun religie) dan kan dit toch stof doen opwaaien. Uiteraard is het dan wel goed dat Crevits zegt dat de politiek uiteindelijk zelf nog de eindtermen bepaald, maar wel rekening zal houden met de voorstellen vanuit de ouders.


Ik denk net dat de discussies die er waarschijnlijk zullen ontstaan tussen de ouders van verschillende culturen goed zijn. Wanneer iedereen meteen akkoord is met een voorstel dat er gedaan wordt, dan wordt hier niet kritisch over nagedacht, wat wel nodig is wanneer je het onderwijs zo goed mogelijk wil maken.
Wel stel ik me de vraag of deze 24 ouders voldoende zijn om de stem van de ouders te laten horen. Ik vind dit persoonlijk maar een hele kleine groep mensen die een enorm grote groep moet vertegenwoordigen. Hoe werden ook deze 24 mensen gekozen? Misschien hebben 24 andere ouders wel heel andere meningen. Ik zou dan eerder opteren voor een extra enquête waaraan veel meer ouders zouden kunnen deelnemen, zodat ook deze mensen het idee hebben dat ze hun mening kunnen laten horen.
Ook denk ik dat het niet slecht zou zijn om ook jongeren te bevragen over wat zij mis(t)(s)en in hun onderwijs. Zij zijn uiteindelijk degenen die het meest direct in contact komen/gekomen zijn met eventuele problemen en mij lijkt het dan ook zinvol om hen erbij te betrekken. Hun input is in mijn ogen zinvoller dan die van de ouders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.