actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2013, 09:32
T*on.Minnen T*on.Minnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 25
Telefoon en internet in elke cel?

Het aantal telefoontoestellen in een gevangenis is beperkt, waardoor er vaak lange wachtrijen ontstaan. Dat leidt tot frustraties en soms vechtpartijen. Nochtans is het aantal oproepen in vijf jaar tijd met 25 procent toegenomen, veel meer dan het aantal gedetineerden. Tijd voor modernisering, meent minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD).

Op termijn wil de minister in elke cel een telefoontoestel. De gedetineerde moet, net als vandaag, bij de directie een lijst met nummers indienen die hij wil contacteren. Na controle worden de nummers in het toestel geprogrammeerd. De belkosten blijven voor rekening van de gevangene.

Ook het internet moet voor elke gedetineerde vanuit zijn cel toegankelijk worden, weliswaar strikt gecontroleerd, onder meer via vingerafdrukken. Niet elke website zal consulteerbaar zijn. Minister Turtelboom denkt in de eerste plaats aan websites die de gedetineerde kunnen helpen bij zijn reďntegratie in de maatschappij, bijvoorbeeld om een job te vinden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131206_085

Verantwoording:
Dit kan niet vind ik. Gedetineerden kosten de Belgen ieder jaar al een hele hoop geld. En dit voor mensen die vele van hun rechten net verloren zijn door hun daden. Nu wil men in iedere cel nog een eigen computer met internet en een eigen telefoon... Plus men spreekt van strenge controle door voorgeprogrammeerde nummers, een beetje crimineel met connecties is toch wel slim genoeg om hier een achterpoortje voor te vinden. Als men binnen de gevangenis al aan drugs en wapens kan geraken zal dit ook wel geen probleem zijn.
Langs de andere kant mag je niet iedere gedetineerde hetzelfde bekijken. De ene heeft zware feiten gepleegd, bv. Dutroux, de andere zit er maar voor zijn zoveelste snelheidsovertreding. Hier moet ook wel een onderscheid in worden gemaakt vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2013, 15:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Luxe in de gevangenis

Het moet toch niet gekker meer worden. Ik ben het eens met de mening van Toon. Iemand die in de gevangenis zit, zit daar niet zomaar. Daar is altijd een grondige reden voor. Deze mensen hebben iets misdaan. Het zijn mensen die kleine misdaden begaan hebben, maar zeker ook mensen die zware misdaden begaan hebben. Denk maar aan seriemoordenaars. Ik vind persoonlijk dat deze mensen de luxe niet verdienen om telefoon EN internet in hun cel te hebben. De bedoeling van een gevangenisstraf is dat deze personen beseffen dat ze iets fout gedaan hebben en inzien dat ze dit best nooit meer doen. Ze moeten beseffen dat ze verkeerd bezig waren. Dit zal niet lukken wanneer er steeds meer en meer luxe voorzien wordt in cellen. Binnenkort moet elke cel nog uitgerust worden met een Playstation of WII. Volgens mij gaat dit net het tegenovergestelde teweeg brengen dat wat het eigenlijke doel is van een gevangenis. Denk maar eens aan arme mensen. Deze mensen hebben soms minder luxe binnen handbereik dan gevangenen. Het zou mij niet verbazen dat iemand binnenkort een moord pleegt en zichzelf gaat aangeven omdat hij/zij graag in de gevangenis terecht wil komen. In de gevangenis heb je een dak boven je hoofd, elke dag warm eten, een plaats voor ontspanning, tv,... . Tegenwoordig zouden mensen in de gevangenis ook een telefoon en internet nodig hebben. Zoiets kan in mijn ogen niet. De gevangenis begint meer en meer op een hotel te lijken dan op een gevangenis.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2013, 18:24
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Ik denk dat de grootste straf voor zij die in de gevangenis zitten, de sociale isolatie en eenzaamheid is. Ik vind het gevaarlijk om uitspraken te doen over de luxe die al dan niet aanwezig moet zijn in een gevangenis.

Ik vind het op zich een moeilijke morele kwestie om te zeggen wat iemand mag bezitten of gebruiken in de gevangenis en wat niet. Ik vind dat we wel humaan moeten blijven en niet te resoluut zaken afkeuren. Iemand die bij wijze van spreke meer dan 20 jaar in de gevangenis moet zitten, heeft naar mijn eigen mening wel recht op internet en een telefoon in zijn eigen cel. De luxe die hij toegewezen krijgt weegt denk ik niet op tegen de 20 jaar van isolatie.

Maar zoals er aangehaald werd, er moeten wel zekere nuanceringen gemaakt worden. Een deel van de luxe zou naar mijn mening moeten afhangen van het gedrag van de gevangene in de gevangenis zelf.
Moeilijke kwestie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2013, 19:40
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
agressief

Onderzoek in de V.S. heeft al aangetoond dat isolement leidt tot agressie, een gevangene die amper contact kan hebben, omdat hij in zijn cel zit. Of zijn geliefden amper kan spreken, wordt nu eenmaal agressief. Als we dan rekening houden met de verdere deerniswekkende feiten, zoals overbevolking in gevangenissen, of verouderde gevangenissen. Dan denk ik dat een telefoon in de gevangenis wel kan helpen om bepaalde agressie van gevangenen te vermijden.

Hoewel uiteraard onderscheid moet gemaakt worden, Dutroux bijvoorbeeld zal nooit in contact komen met andere gevangenen, dus hij zal nooit agressief kunnen zijn tegen hen. Maatregelen om agressie te voorkomen zijn bij hem dus overbodig.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2013, 15:05
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door Gertjan.s*els
Ik denk dat de grootste straf voor zij die in de gevangenis zitten, de sociale isolatie en eenzaamheid is. Ik vind het gevaarlijk om uitspraken te doen over de luxe die al dan niet aanwezig moet zijn in een gevangenis.

Ik vind het op zich een moeilijke morele kwestie om te zeggen wat iemand mag bezitten of gebruiken in de gevangenis en wat niet. Ik vind dat we wel humaan moeten blijven en niet te resoluut zaken afkeuren. Iemand die bij wijze van spreke meer dan 20 jaar in de gevangenis moet zitten, heeft naar mijn eigen mening wel recht op internet en een telefoon in zijn eigen cel. De luxe die hij toegewezen krijgt weegt denk ik niet op tegen de 20 jaar van isolatie.

Maar zoals er aangehaald werd, er moeten wel zekere nuanceringen gemaakt worden. Een deel van de luxe zou naar mijn mening moeten afhangen van het gedrag van de gevangene in de gevangenis zelf.
Moeilijke kwestie.


De bovenstaande reactie stoort mij toch wel. Gertjan, je spreekt over luxe en humaniteit alsof ze aan elkaar gelijk kunnen gesteld worden. Dit is zeker niet het geval. Elke normale mens kan perfect leven zonder luxegoederen, denk maar even 10-20 jaar terug, toen wij al onze hedendaagse luxegoederen nog niet eens kenden. Waarom zouden criminelen in de gevangenis dan luxegoederen moeten krijgen?
Ik had akkoord kunnen gaan wanneer je had gezegd dat gevangenen een zekere vorm van comfort verdienen, we zijn immers al lang geen barbaren meer die hun gevangen in kerkers gooien, maar tussen comfort en luxe is nog wel steeds een groot verschil.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.