actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 20:26
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Berlusconi gaat aftreden

De Italiaanse premier Silvio Berlusconi neemt ontslag zodra het besparingspakket door het parlement is goedgekeurd. Dat zegt president Giorgio Napolitano.


Het Italiaanse parlement had dinsdag de overheidsuitgaven voor 2010 nochtans goedgekeurd. Toch betekende dit geen overwinning voor premier Berlusconi, want zijn coalitie heeft niet langer een absolute meerderheid in het parlement.

Van de 630 parlementariërs stemden 308 voor: dat is acht minder dan de absolute meerderheid. De goedkeuring is te danken aan het feit dat 321 parlementsleden -waaronder de voltallige oppositie- het bij een onthouding hielden.

Dat het begrotingsplan werd goedgekeurd is echter een verrassing voor de financiële markten en de waarnemers. Zij leken er van uit te gaan dat het plan er niet zou doorkomen en Berlusconi zou aftreden. De oppositie en enkele leden van zijn regering blijven nog steeds roepen om zijn ontslag.

Napolitano
Berlusconi had dinsdagavond een ontmoeting met president Giorgio Napolitano. Volgens het Italiaanse agentschap Ansa was dat enkel met de intentie om crisisoverleg te voeren na de stemming eerder op de dag en de implicaties van die motie van wantrouwen te bespreken.

Napolitano liet achteraf echter verstaan dat Berlusconi beloofd heeft af te treden. De premier wil het pakket economische hervormingen nog laten goedkeuren door het parlement om daarna te vertrekken.

Het pakket maatregelen, opgelegd door de EU, is nodig om Italië niet nog dieper in de financiële problemen te duwen. De hervormingswet wordt voor 15 november behandeld in de Senaat.

Rente
De Italiaanse rente is dinsdagavond, na de stemming in het Italiaanse parlement, fors de hoogte ingegaan. De langetermijnrente steeg tot een nieuw record van 6,77 procent. Analisten wijzen erop dat dit niveau onhoudbaar is. Italië kampt met een overheidsschuld van 1.900 miljard euro.

De Italiaanse rente staat al enkele weken onder druk, omdat beleggers vrezen dat het land er niet in zal slagen om de nodige besparingen te realiseren en zo zijn overheidsfinanciën op orde te krijgen.

Het wantrouwen van de markten in Italië heeft op zijn beurt een positief effect voor de "goede" eurolanden, zoals Duitsland. Dat land betaalde dinsdag een historisch lage rente van 0,08 procent op schuldpapier met een looptijd van zes maanden.

bron: De Gazet Van Antwerpen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 20:30
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Het werd tijd de Hij aftrad, de man is door en door corrupt en verdiend het niet om premier te zijn. Het verbaasd mij dat hij nu pas gaat aftreden, na 18 jaar politiek carriere. Zien de Italianen echt niet in wat voor man hij is? Of heeft Berlusconi, zo kennen we hem wel, gefoeterd hebben met de stemmen? Hoe dan ook, dit is goed nieuws. Maar zoals voor elk goed nieuws geld: eerst zien dan geloven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2011, 20:54
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Wauw, dit vind ik erg onverwacht. Van een -als ik het zo mag noemen- 'machtsgeile mediamagnaat' had ik niet verwacht dat hij een stap opzij zou zetten. Zijn haantjesgedrag spreekt zo'n daad ook tegen. Voor het Italiaanse volk ben ik echter blij dat ze verlost zijn van Berlusconi en zijn corrupte machtsbehoud.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2011, 23:17
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Komt er dan toch een einde aan Berlusconi's alleenheerschappij?
Eerst zien en dan geloven.
Als er het toch van komt kan het nog interresant worden want dan verliest hij zijn onschendbaarheid die hij als premier heeft en kan hij eindelijk vervolgd worden, het Italiaanse gerecht gaat drukke tijden tegemoet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th November 2011, 19:05
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Ik moest het bericht ook een twee keer beluisteren voordat ik het pas geloofde, 'een type Berlusconi die een stap opzij zet', ik vergeleek het dan met alsof Piet Huysentruyt van de tv-schermen zou verdwijnen.

Hij zal tot de conclusie zijn gekomen dat hij het onder deze schrijnende druk niet meer kon trekken. Berlusconi is bijna nooit positief in de media voorgekomen, nu eigenlijk wel, omdat er zo een einde komt aan zijn corrupte machtsbehoud. Hopelijk krijgt de Italiaanse bevolking nu een beter leidersfiguur. Gelukkig voor Berlusconi zelf dat zijn ontslag niet gepaard gaat met zijn dood, een 'geluk' dat Khadafi minder had. Hoe dan ook wil ik de twee niet met elkaar vergelijken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th November 2011, 20:42
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Berlusconi gaat aftreden

Eerst zien en dan geloven, maar toch is er goede hoop wat betreft het einde van Berlusconi. In Italië zouden al veel vaker stappen moeten zijn ondernomen om deze premier te ontheffen van zijn functie. In elk geval is de aanzet tot de eigenlijke daad nu wel gegeven en is er weer hoop op volgende stappen. De man heeft eigenlijk niet echt positieve zaken verwezenlijkt in zijn leven, zoals corruptie om de macht te blijven behouden.
Iemand zei zelfs dat het een 'geluk' is dat hij nog niet is vermoord. Dat is natuurlijk een extreme uitdrukking, maar ik kan best wel begrijpen waarom dit word aangehaald. Hij werd ook vergeleken met Khadafi die zijn politieke carrière met de dood moest bekopen. Velen zijn er blij om, maar net zoals met Berlusconi zullen er wel een aantal mensen achter hem staan.
Als ik dan ook een vergelijking mag maken, wil ik dit doortrekken naar Sarkozy. Van mij mogen ze hem ook al wandelen sturen. Het belangrijkste vind ik, als leider, is dat je iedereen moet aanvaarden zoals die is. Dat laatste gebeurt bij hem niet echt, dat vind ik niet kunnen! Het zijn voor mij eigenlijk twee koppen die ik liever zie gaan dan komen! Wie volgt?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th November 2011, 20:51
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Berlusconi wijst opvolger aan

Berlusconi wijst opvolger aan
Update: woensdag 9 nov 2011, 10:52

Premier Berlusconi heeft in de krant La Stampa gezegd dat hij geen kandidaat meer is bij de volgende verkiezingen, die wat hem betreft in februari worden gehouden. Hij wijst voorzitter Alfano van zijn partij Volk van de Vrijheid als zijn opvolger aan. Alfano is ook oud-minister van Justitie.

Berlusconi bevestigt in de krant ook dat hij aftreedt als de begroting door het parlement is goedgekeurd. Gisteren bleek bij een begrotingsstemming dat Berlusconi zijn meerderheid kwijt is.

De premier ziet niets in de vorming van een regering van nationale eenheid, zoals voorgesteld door de oppositie.

Bron: http://nos.nl/tekst/311800-berlusco...OS+Teletekst%29

Steeds grotere stappen worden gezet. Nu is het afwachten tot de dag waarop Berlusconi in praktijk de fakkel doorgeeft. Het zal een bevrijding zijn voor vele, daarmee bedoel ik niet enkel Italië. Hopelijk zal zijn opvolger de zaken op een andere, liefst correcte, manier zijn taak uitvoeren!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th November 2011, 22:59
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik geloof het ook nog niet dat Berlusconi echt zal aftreden, gewoon omwille van zijn persoonlijkheid (of hoe die geportretteerd wordt in de media). Hij lijkt hij me echt geen persoon die zomaar 'opgeeft'.
Ook denk ik niet dat hij de juridische voordelen, die verbonden zijn aan zijn premier-status, kan/wil/durft opgeven. Hij wordt namelijk vaak genoemd in rechtzaken maar tot nu toe werd hij nog nergens voor vervolgd omwille van zijn 'speciale' status.

Ik had verwacht dat de beurzen in Italië positief zouden reageren op het bericht dat Berlusconi zou aftreden maar niets was minder waar. De beurzen deden het minder goed en sloten af met verliezen. Ook de rente op Italiaanse staatsobligaties is nu torenhoog! Het land staat op de rand van bankroet en dreigt zo de hele eurozone mee te sleuren in zijn ondergang.

Er moet dus dringend stabiliteit komen in Italië en hopelijk brengt 'het effectief aftreden van Berlusconi' wat rust op de markten.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th November 2011, 09:42
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Ook Wall Street krijgt klappen - Berlusconi vergelijkt zichzelf met Benito Mussolini

Ook Wall Street krijgt klappen

© epa

De vrees dat Italië wegzinkt in het schuldenmoeras heeft vandaag ook lelijk huisgehouden op de beurs van New York. De sterindex Dow Jones sloot liefst 3,2 procent lager op 11.780,94 punten, een verlies van bijna 400 punten. De technologie-index Nasdaq ging 3,88 procent lager tot 2.621,65 punten, terwijl de breder samengestelde Standard & Poor's 500 3,67 procent verloor tot 1.229,10 punten.
De opluchting van gisteren toen Italiaans premier Silvio Berlusconi had aangekondigd dat hij zou opstappen, maakte vandaag al snel weer plaats voor bezorgdheid over het land. De Italiaanse langetermijnrente steeg boven 7 procent.

Het forse verlies van Wall Street is logisch, zegt analiste Lindsey Piegza van FTN Financial. "De bezorgdheid over besmetting neemt toe. We hebben hetzelfde gezien met Griekenland in oktober, en nu is het de beurt aan Italië, de derde economie van de eurozone."

Het verlies op Wall Street lag hoger dan in Europa. De meeste Europese beurzen verloren ongeveer 2 procent. Op de Bel20 in Brussel bleef het verlies beperkt tot 1,2 procent. (belga/sg)

09/11/11 22u59

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...t-klappen.dhtml

Het goede nieuws moet al plaats maken voor ongerustheid wat betreft de economie en de beurzen van zowel Italië als in Amerika. Zolang de crisis niet is opgelost, zal Berlusconi niet echt zijn plan tot aftreden doorvoeren. Dat is een verwachte ontwikkeling die ik al mijlenver had zien aankomen. Maar dit spreekt zijn eigen visie wel enorm tegen, dat zegt onderstaand artikel.

Berlusconi vergelijkt zichzelf met Benito Mussolini

© epa

De flamboyante Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft zichzelf vergeleken met Benito Mussolini, de dictator die in de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de Nazi's. Die verklaring deed hij in de Italiaanse krant La Stampa.

Benito Mussolini © ap
"Ik ben momenteel een boek met brieven van Mussolini en zijn minnares aan het lezen. Op een bepaald moment zegt Mussolini dat hij voor niets dient, want hij kan geen beslissingen nemen, maar enkel suggesties geven. Wel, ik heb altijd hetzelfde gevoel gehad. Hoewel jullie het al veel geschreven hebben, ben ik natuurlijk geen dictator, maar er zijn veel gelijkenissen tussen ons."

Uitvoerende macht
Berlusconi heeft gisteren aangekondigd dat hij zal aftreden als premier, van zodra de economische hervormingen zijn goedgekeurd. Zelf zegt Berlusconi dat hij opgelucht is om zijn functie van eerste minister achter zich te laten. "Ik voel me vrijer als een gewone burger. De geestelijke vaders van onze grondwet hebben, uit vrees dat de geschiedenis zich zou herhalen, de uitvoerende macht van deze functie enorm verzwakt."

Vakantie
Het is trouwens niet de eerste keer dat 'Il Cavaliere' over Mussolini praat. Ook in september 2004 had hij een straffe uitspraak over de dictator klaar: "Mussolini heeft nooit iemand vermoord. Mussolini stuurde mensen gedwongen op vakantie". (sg)

09/11/11 21u52

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...Mussolini.dhtml

Hij vind zelf dat hij ook het gevoel krijgt dat hij enkel suggesties mag geven en dat hij eigenlijk niets concreet mag doen. Hij vind zijn macht beperkt, waarom zou je dan niet ineens de fakkel doorgeven? Op die manier hoef je je toch nergens meer zorgen om te maken, want alles wordt naar iemand anders doorgespeeld! Of denkt hij bij zichzelf dat hij de juiste man op de juiste plaats is die iets kan betekenen?

Laatst aangepast door Michael Van Deun : 10th November 2011 om 09:43. Reden: Schrijffout en aanpassing lay-out
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.