actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th June 2007, 17:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Delhaize schaft gratis plastic zakken af

Delhaize schaft gratis plastic zakken af


BRUSSEL - In het kader van de wereldmilieudag op 5 juni kondigt Delhaize België aan dat er vanaf 1 juli 2007 geen gratis plastic zakken meer worden verdeeld in Delhaize-winkels. De focus komt helemaal te liggen op herbruikbare alternatieven en nieuwe zakken gemaakt op basis van hernieuwbare grondstoffen.



'Deze beslissing past binnen het duurzaambeleid van Delhaize waarbij tal van milieuvriendelijke maatregelen worden genomen', stelt Delhaize in een persbericht. Delhaize wil volledig de kaart trekken van herbruikbare alternatieven, die ze ziet als de meest milieuvriendelijke oplossing.

Het assortiment herbruikbare alternatieven (herbruikbare tassen, smartbox, linnen tas, enz.) wordt verder uitgebreid en extra in de kijker gezet. Zo komt er een nieuwe herbruikbare pocketzak in nylon die heel klein kan worden opgevouwenen zo perfect in elke handtas past. Bovendien krijgen de klanten ook gratis plus-punten telkens ze herbruikbare tassen gebruiken voor hun boodschappen.

Voor wie zijn herbruikbare tas vergeten is, wordt er een noodoplossing voorzien in de vorm van composteerbare zakken op basis van hernieuwbare bronnen (maïs of aardappelen). Deze zakken zijn milieuvriendelijker dan de wegwerpzakjes en zullen te koop zijn aan de kassa voor 0,05 euro.

De omschakeling naar herbruikbare en composteerbare alternatieven moet de keten een jaarlijkse besparing van 720 ton plastic bezorgen.


Blog DS, 04-06-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th June 2007, 17:19
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Thumbs up En toch...

Dat vind ik een zeer goed idee, maar Colruyt was er toch als eerste! Die hebben het alternatief dat de dozen van producten die op zijn, gebruikt kunnen worden om de vergeetachtigen toch te voorzien van enig verzamelmiddel.

Toch heeft dit een nadeel, want waarvoor herbruikten de mensen die handige plasticwegwerpzakjes? Juist ja, voor pampers van de kleinsten onder ons in te doen (en zo enige afscherming te vormen van de openlucht) en om andere vuilere zaken in te verpakken.
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th June 2007, 18:04
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik ben het volledig met Delhaize eens. Alle supermarkten zouden dit moeten doen. Net zoals Aldi al lang doet.
In Engeland doen de grote warenhuizen dit al langer, daar vestigen ze de aandacht op herbruikbaren tassen en krijg je punten. Je kan daar nog wel plastic zakjes verkrijgen, deze kan je achteraf in de winkel terug binnenbrengen en deze worden gerecycleerd.

De meeste mensen gebruiken plastic zakjes voor in vuilbakjes enzo, je kan deze nog altijd kopen in de winkel indien nodig.
En pampers mogen tegenwoordig in de GFT bak en daar mag geen plastic in, dus daar is geen nood meer voor plastic zakjes.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th June 2007, 18:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ann Van der Flaas
Toch heeft dit een nadeel, want waarvoor herbruikten de mensen die handige plasticwegwerpzakjes? Juist ja, voor pampers van de kleinsten onder ons in te doen (en zo enige afscherming te vormen van de openlucht) en om andere vuilere zaken in te verpakken.

Hopelijk schakelen ze daardoor over op luiers. Want je wil niet weten wat een afvalberg er in al die jaren door al die pampers ontstaan is...
Maar je hebt wel een beetje gelijk. Wij gebruik die plastic zakjes voor in ons keukenvuilbakje. Maar daar vinden we wel iets op. Ik juich dit uiteraard erg toe!
In de plaatselijke supermarkt bij ons steken de kassiersters alles zelf in plastic zakken ook als je er eigenlijk helemaal geen nodig hebt. Ik hou me steeds klaar zodat ik op tijd kan zeggen - ze zijn ervaren en dus zeer snel - dat ik verdomme geen zakje nodig heb!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th June 2007, 16:21
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Huhm huhm... Overschakelen op luiers... heel leuk! Jij bent een man zeker die waarschijnlijk relatief weinig luiers zal moeten vervangen.
Weet je wat voor viezigheid dat dat is om dat uit te wassen, das zo als dat uitwasbaar maandverband, wie gebruikt dat nu? En ja, maandverband zal de afvalberg ook wel vergroten, maar ik ga het niet uitwassen hoor!

Wat ik wel goed vind (en wist ik niet) is dat luiers in de GFT bak mogen?
Bangelijk! Nu moet daar de vrouwelijke hygiëne nog in volgen ;-)
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th June 2007, 17:11
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ann Van der Flaas
Jij bent een man zeker die waarschijnlijk relatief weinig luiers zal moeten vervangen.
Weet je wat voor viezigheid dat dat is om dat uit te wassen

Ik heb er nog geen ervaring mee nee. Maar als bioloog kan ik dat wel vrij goed relativeren. Dat zijn tenslotte niet meer dan onverteerde voedselresten vermengd met wat verteringssappen
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th June 2007, 11:22
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Je hebt een punt,
maar ik weet zeker dat niet alle mannen biologen zijn en ik weet ook zeker dat er ook vrouwen zullen zijn die dat niet zien zitten, bijvoorbeeld ik...

Kijk naar de doorsnee mens, wie gaat zich daarmee bezighouden? Luiers uitwassen?
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 6th June 2007, 11:36
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ann Van der Flaas
Kijk naar de doorsnee mens, wie gaat zich daarmee bezighouden? Luiers uitwassen?

Dat is het probleem natuurlijk. Milieuvriendelijk leven is op sommige vlakken ietsje moeilijker dan milieuonvriendelijk leven. En sommige mensen kunnen die extra moeite inderdaad niet opbrengen.
Mijn ouders hebben dat als ik me niet vergis altijd gedaan (moet ik eens even navragen, maar ik dacht het wel) dus het is perfect mogelijk.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.