actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2017, 10:28
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Kerk betaalt slachtoffers van seksueel misbruik 3 miljoen euro

Slachtoffers van pedofiele priesters kregen samen zo’n 3 miljoen euro aan schadevergoedingen uitgekeerd, ‘ook al was een financiële vergoeding voor velen niet het belangrijkste’.

De slachtoffers die zich hadden gemeld, waren vooral mannen uit Vlaanderen, die op jonge leeftijd op school met hun dader in contact kwamen. Dat blijkt uit het eindrapport van het Arbitragecentrum, dat slachtoffers moest bijstaan van wie de feiten verjaard waren, en die niet meer bij justitie terechtkonden.

Het centrum werd in 2012 opgericht na de Bijzondere parlementaire onderzoekscommissie Misbruik binnen de Kerk. Die kwam er na de affaire-Van*gheluwe, de Brugse bisschop die in 2010 ontslag nam omdat hij een minderjarige had misbruikt.

In de helft van de gevallen keerde de Kerk een schadevergoeding categorie drie uit, tot 10.000 euro, van toepassing bij een verkrachting. De meerderheid van de slachtoffers was op het moment van de feiten nog geen vijftien jaar oud.


‘In het begin verliepen de gesprekken tussen de experts, de slachtoffers en de vertegenwoordigers van de Kerk veeleer stroef’, zegt Rik Devillé van de werkgroep Mensenrechten in de Kerk. ‘Dat hebben we meteen laten weten. Heel snel zijn die gesprekken veel menselijker geworden.’

Dat blijkt ook uit verscheidene geanonimiseerde getuigenissen in het eindrapport: ‘Wilt u ook de vertegenwoordiger van de Kerk bedanken’, schreef een van de ontvangen slachtoffers nadien in een bedankbrief. ‘Wat een rotjob heeft die man wel niet, en toch heeft hij dit zeer sereen gedaan.’

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 13/04/2017 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170412_02832205)

Mijn mening: Ik ben blij te lezen dat de slachtoffers van het misbruik toch een vergoeding krijgen. De schade die men opgelopen heeft met de verkrachting, kan uiteraard niet geheeld worden met een som geld. Het is echter wel het teken dat de Kerk moeite probeert te doen om zichzelf te verontschuldigen tegenover deze mensen. Toen deze praktijken aan het licht kwamen, was er een zeer grote ophef rond. En terecht. Dit staat recht tegenover de waarden en normen van de Kerk zelf. Het zou recht tegenover de waarden en normen van iedere persoon moeten staan. Ik geloof echter dat de Kerk zulke praktijken meer had kunnen voorkomen. Wanneer het celibaat afgeschaft zou zijn, zouden er volgens mij minder kinderen verkracht zijn door priesters. Ik keur de daad van de priesters absoluut niet goed, maar ik denk wel dat de Kerk zelf hier meer had op kunnen inspelen. De Kerk moet dringend gemoderniseerd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2017, 17:54
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik denk dat het inderdaad goed is dat er nu gesprekken plaatsvinden tussen de vertegenwoordigers van de Kerk en de slachtoffers van het seksueel misbruik. Dit had al veel eerder moeten gebeuren en de Kerk had voor deze handelingen al veel sneller moeten uitkomen. Natuurlijk was het ten tijde van de misbruiken vaak nog het geval dat slachtoffers bang waren om te vertellen wat ze meegemaakt hadden, aangezien de Kerk toen nog redelijk veel aanzien en populariteit had. Nochtans had dit vanuit de Kerk zelf veel strenger gecontroleerd moeten worden, zodat dit nergens en in het algemeen gewoon nooit had kunnen plaatsvinden. Verder ben ik het ook eens met Yanthe dat de afschaffing van het celibaat een belangrijk element had kunnen zijn om zulke praktijken te verminderen. We leven in 2017, dus ik denk dat hier eindelijk wel eens werk van mag worden gemaakt. Ik vind wel dat priesters het celibaat nog altijd moeten kunnen naleven indien zij dit uitdrukkelijk wensen, maar niet dat dit nog moet worden opgelegd door de Heilige Stoel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.