actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th January 2013, 09:00
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
‘Waarom in godsnaam een bosmaaier?'

DENDERMONDE - ‘Ik wilde hem alleen bang maken', zegt de 35-jarige Tim D.B. die in november in Sint-Niklaas Philip De Groof aanviel met zijn bosmaaier. Maar die uitleg vond de rechter bij de start van zijn proces weinig geloofwaardig.
Ze zitten naast elkaar in de correctionele rechtbank van Dendermonde, enkel gescheiden door de middengang. Twee mannen die naar de grond kijken.

Tim D.B. (35), arbeider, een kleine man met donkere haren en snor uit Sint-Niklaas moet zich verantwoorden voor opzettelijke slagen en verwondingen op Philip De Groof (31).

De docent automechanica en vader van twee kleine kinderen uit Bornem verloor zijn linkeronderbeen na de aanval met een bosmaaier eind vorig jaar. Hij loopt op krukken en wordt bij de start van het proces geflankeerd door zijn vriendin.

Het is de eerste keer dat beide mannen elkaar terugzien sinds die achtste november. Die dag ontstond er op een rotonde bij de afrit Sint-Niklaas een discussie tussen Philip De Groof en de bestuurder van een bestelwagen over een manoeuvre op de snelweg. Tim D.B., passagier van de bestelwagen, ging het slachtoffer daarbij te lijf met een bosmaaier.

Dikke bomen

‘Ik wilde hem alleen bang maken', zegt Tim D.B. daarover.

‘Waarom in godsnaam met een bosmaaier', vraagt de rechter. ‘U werkt ermee. U weet toch wat u ermee kunt aanrichten?'

‘Bomen maaien', antwoordt Tim D.B. ‘Maar geen dikke bomen. Dat gaat niet.'

Volgens Frederic Thibaut, advocaat van Philip De Groof, is dat klinkklare nonsens. ‘Dit is geen apparaat voor hobbytuiniers, maar een moordmachine met messen van twintig centimeter', zegt hij.

‘Als mijn cliënt bloedend op de grond ligt, steekt deze man een sigaretje op. Zegt dat niet genoeg?', vervolgt Thibaut die een herkwalificatie van de feiten vraagt naar poging tot moord.

Het openbaar ministerie is daar niet mee akkoord. ‘Nergens blijkt dat de beklaagde het slachtoffer probeerde te raken op een vitale plaats', aldus aanklager Tom Van den Hende.

Maximumstraf gevorderd

Philip De Groof houdt zich sterk tijdens de zitting. ‘Maar hij is een gebroken man', zegt zijn advocaat. ‘Mijn cliënt is 15 kilo vermagerd. Hij was een motorrijder en een actieve papa. Zwemmen of in de sneeuw spelen met zijn kinderen, is voor hem niet meer mogelijk.'

Door de ernst van de feiten, de zware gevolgen voor het slachtoffer en zijn crimineel verleden – zes verkeersmisdrijven en een correctionele veroordeling voor partnergeweld – vraagt het openbaar ministerie vijf jaar opsluiting voor Tim D.B. Dat is de maximumstraf.

Volgens zijn advocaat Thierry Goffart heeft Tim D.B. psychiatrische behandeling nodig. ‘De media schilderen mijn cliënt af als een dolgedraaide gek. Maar dat is hij niet. Tim betreurt de feiten enorm. Hij heeft de situatie verkeerd ingeschat.Het is een gevoelige persoon met een klein hartje die in zijn leven weinig geluk heeft gehad.'

Op het einde van de zitting biedt Tim D.B. het slachtoffer zijn excuses aan. ‘Ik zal zoveel mogelijk proberen te vergoeden', zegt hij. ‘Meer kan ik niet doen.'

Aan de arm van zijn vriendin verlaat Philip De Groof geëmotioneerd de zaal. De uitspraak volgt op 11 februari.

De Standaard dinsdag 29 januari 2013, 03u00 Auteur: Eline Bergmans


Iedereen herinnert zich het ongeval met de bosmaaier nog wel. Het proces is eindelijk tegen de man begonnen. We weten nu al dat die waarschijnlijk niet meer als 5 jaar gaat krijgen, terwijl hij iemands leven voor goed verandert heeft. Ik vind het persoonlijk schandalig dat de man niet meer als 5 jaar krijgt omdat het niet de eerste keer is dat hij agressief reageert. Hij is dan ook geen onbekende voor het gerecht. Hij pleegde al 6 verkeersmisdrijven en werd ook nog een keer veroordeeld tot partner geweld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th January 2013, 11:50
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Hij werd veroordeeld voor partnergeweld, niet tot!

Inderdaad een moeilijke zaak. Van wat ik in de media heb opgevangen (en dus misschien met een korreltje zout moet nemen), gaat het hier inderdaad wel om zware feiten.
Verkeersagressie die uitdraait op iemand die zijn been kwijt is, dat vind ik een hallucinate reactie op iemand die 'niet met de auto rijdt zoals jij dat wilt'.
Ongeacht het misschien ongelukkige verleden (althans, dat haalt de verdediging aan) van deze man, denk ik dat hij inderdaad wel een serieuze straf mag krijgen.
Maar, ik denk dat hij ook vooral psychiatrische hulp nodig heeft. Iemand die zo reageert, mag zeker niet zonder begeleiding terug op straat komen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th January 2013, 19:44
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Van wat ik al gelezen en gehoord heb over deze man, moet hij inderdaad professionele hulp hebben. Ik heb niet het gevoel dat hij echt spijt heeft van zijn acties en aangezien zijn verleden lijkt het me zeker nodig om hem psychiatrische hulp in te schakelen alsook een gevangenisstraf. Ik hoop ten zeerste dat hij 5 jaar effectief krijgt, hij veranderde niet alleen het leven van het slachtoffer, maar ook het leven van zijn gezin. De vriendin die meer ‘taken’ zal moeten uitvoeren, kinderen die bepaalde activiteiten niet meer kunnen doen met hun vader. Misschien is het ook beter dat hij niet meer zo’n ‘gevaarlijke’ apparaten mag besturen, hij weet duidelijk waartoe ze in staat zijn maar lijkt niet te weten waarvoor ze niet dienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.