actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2022, 02:36
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Lightbulb De screening gescreend

De screening gescreend


Er is geen enkel bewijs dat we met de ‘stoelgangtest’ levens redden, schrijft Luc Bonneux. Laat mensen dus zelf beslissen of ze een dikkedarmkankerscreening willen. We kunnen dat, we zijn geen koeien.



Geen haar op mijn hoofd denkt er aan om me te laten screenen op dikkedarmkanker. Ik ben nochtans arts sinds 1979 en epidemioloog sinds 1988. Tijdens die opleiding epidemiologie viel ik van de ene verbazing in de andere. Over kankerscreening bleek een wereld van verschil te bestaan tussen de voorstelling van zaken en de feiten. Die kloof was zo groot, dat ik me bedrogen voelde. Ook 35 jaar later blijft de voorlichting over kankerscreening schandalig bevooroordeeld. De veronderstelde baten worden ondraaglijk rooskleurig voorgesteld, de schade verhuld.