actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th July 2020, 18:11
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
De parking

Amper besmettingen en toch een avondklok: ‘Waarom moet “de parking” boeten voor het lakse beleid in ’t stad?’

Het is moeilijk om aan mijn inwoners uit te leggen waarom wij, op “de parking”, mee moeten boeten voor het lakse beleid van de stad Antwerpen.’ Pittige woorden zijn het van Olens burgemeester Seppe Bouquillon (CD&V). Maar ze verwoorden wel het gevoel bij sommige burgemeesters en inwoners in de provincie. Zij moeten van de gouverneur strenge maatregelen volgen terwijl zij veel minder besmettingen tellen dan de stad.


De provincie Antwerpen is dinsdagochtend wakker geworden in een halve lockdown: er geldt een avondklok, telewerken is verplicht en zodra je buitenkomt, moet je een mondmasker op, ook als je gaat joggen. Voor veel burgemeesters is dat moeilijk te verdedigen. In de meestal stille Kempen begrijpen ze niet goed waarom ook zij onder de strengere maatregelen vallen. ‘We hebben het gevoel dat we slachtoffer zijn van laattijdig optreden in de stad zelf’, zegt Mien Van Olmen, burgemeester van Herentals (CD&V). ‘We hebben met lede ogen moeten aanzien hoe daar geen voldoende doortastende maatregelen werden genomen.’

Haar collega uit Olen, Seppe Bouquillon (CD&V), is ook streng: ‘Zo’n avondklok vind ik heel ver gaan. Het geeft burgers het gevoel dat we in een derde wereldoorlog beland zijn. Dat we bij wijze van spreken door een bezetter in een nieuw stramien gedrukt zijn. Ik snap dat het voor de politie makkelijker te controleren is, maar ik krijg er toch een vreemd gevoel bij.’

Koen Metsu (N-VA), de burgemeester van Edegem, vraagt gouverneur Cathy Berx zelfs de regels te herbekijken. ‘Ik betreur dat nu iedereen getroffen wordt omdat bepaalde groepen zich niet houden aan de regels’, zegt hij. ‘Ik begrijp dat er iets nodig was. Maar mijn voorstel was: hou je aan de regels die de Veiligheidsraad heeft afgesproken. En als er cafés, winkels of restaurants zijn die zich daar niet aan houden, treed dan meteen op en sluit de zaak.’ Zijn gemeente valt binnen een perimeter die nog strenger is en waar alle evenementen afgelast worden en fitnesscentra dicht moeten. ‘In Edegem zijn nochtans twee fitnesszalen die goed werk leveren. Onbegrijpelijk dat zij nu moeten sluiten.’

Toch zullen de burgemeesters de maatregelen verdedigen en afdwingen. ‘We beseffen ook heel goed dat de situatie snel kan keren’, zegt Van Olmen. ‘Van enkele recente besmettingen in Herentals weet ik dat ze vanuit Antwerpen komen. Veel mensen werken daar of hebben er een sociaal leven. In die zin bieden de maatregelen ook wat bescherming: een avondklok zorgt ervoor dat mensen vanuit de stad niet meer zullen afzakken naar onze gemeente om hier verder op café te gaan of te feesten. Maar dat dit op provinciaal gebied georganiseerd wordt, lijkt mij niet logisch. Ik kan me inbeelden dat ze in Beveren net zo goed hun hart vasthouden voor besmettingen uit Antwerpen.’

Bouquillon had dit soort maatregelen liever nationaal afgekondigd gezien. ‘Maar het is goed dat onze gouverneur haar verantwoordelijkheid genomen heeft. Ik kom net terug van een weekje aan de kust. Als ik zie wat daar allemaal nog gebeurt, dan hou ik mijn hart vast. Afstand houden is in de horeca nog altijd niet doorgedrongen.’

Burgemeester van Lier Frank Bogaerts (N-VA) maakt er zich niet druk in. ‘Ik neem aan dat dit beslist is door mensen die er heel veel van weten. Het klopt dat de horeca in mijn stad er niet blij mee is. Zij delen opnieuw in de klappen. Toch denk ik dat we dit moeten uitvoeren. Het is een zure appel waar we door moeten bijten voor hij rot wordt.’

Dat is ook de toon in Beerse, waar amper besmettingen zijn. ‘Wij gaan alle maatregelen loyaal uitvoeren. We hebben het tot hiertoe zeer goed gedaan, er waren weinig inbreuken en dus ook weinig besmettingen. En ik denk dat onze inwoners het goed zullen blijven doen. Het risico bestaat dat mensen afhaken en maatregelen niet meer opvolgen als ze niet goed begrijpen waarom ze nodig zijn. We gaan dus héél goed moeten communiceren de komende weken.’

Bron: De Standaard, 28 juli 2020
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...732285973B4D61D
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th July 2020, 19:46
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Citaat:
zodra je buitenkomt, moet je een mondmasker op, ook als je gaat joggen.


Toch geen mondmasker bij intensief sporten in Antwerpen


De inwoners van de provincie Antwerpen zullen dan toch geen mondmasker moeten dragen bij het sporten, zo maakte gouverneur Cathy Berx bekend.

‘Gelet op het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie dat intensief sporten met mondneusbedekking een gezondheidsrisico inhoudt, geldt deze verplichting evenmin tijdens het intensief sporten, voor zover en in de mate deze sport beoefend wordt in daartoe bestemde sportinfrastructuur en/of plaatsen en momenten waarop het risico op overdracht van het virus nagenoeg nihil is door de kortstondigheden van het eerder occasionele kruisen of passeren van een persoon’, staat in de provinciale verordening die Antwerps gouverneur Cathy Berx deze namiddag heeft toegelicht. Alleen gaan joggen in het bos kan dus zonder mondmasker, in peloton fietsen niet.

De verordening bevestigt de avondklok van 23.30 uur tot 6 uur. De horeca moet om 23 uur sluiten. In de horecazaken moet anderhalve meter afstand gehouden worden tussen de gezelschappen. Het gezelschap aan een tafel wordt er beperkt tot vier personen of tot een gezelschap dat bestaat uit personen die behoren tot eenzelfde huishouden.

Iedereen vanaf 12 jaar moet een mondmasker bij zich hebben en dragen op openbare plaatsen of waar de fysieke afstand van anderhalve meter niet gerespecteerd kan worden. Individuele registratie is verplicht. Aan één tafel mogen slechts vier personen of de leden van eenzelfde gezin.

Markten kunnen alleen individueel bezocht worden en voor maximum 30 minuten. Kermissen zijn verboden, de fitnesscentra moeten sluiten.

Telethuiswerk is verplicht, behalve als dit onmogelijk is.

Alleen contactloos sporten is toegestaan. Sportactiviteiten met meer dan tien meerderjarige deelnemers zijn verboden. Voor profvoetbal wordt géén uitzondering gemaakt, bevestigt gouverneur Cathy Berx aan Belga.

Feestzalen worden gesloten, behalve voor uitvaartceremonies. ‘Het is al hard genoeg om een dierbare te verliezen’, zegt gouverneur Cathy Berx.

De maatregelen gelden voor vier weken. Wie de regels overtreedt, riskeert een boete van 208 tot 1.600 euro en/of een celstraf van acht tot veertien dagen. Er zal strikt worden opgetreden, verzekert Berx. ‘We moeten nu doorbijten, houd afstand.’ Sneller optreden, kon volgens haar niet. Het besluit dat haar de macht geeft om dergelijke maatregelen in te voeren, is pas vorige vrijdag goedgekeurd.

Frustratie
‘Ik weet dat er veel frustratie is bij sommige burgemeesters, in het bijzonder in de Kempen, om zulke draconische maatregelen. Zij voelen zich vaak gestraft’, zei Berx.

‘We hebben ook nagedacht of er een verbod nodig was om Antwerpen te verlaten. We hebben dat om een aantal redenen niet ingevoerd’, vervolgde Berx. ‘Het is vooral zaak dat alle patiënten de verplichte quarantaine naleven, op risico van strenge straffen. Als dat lukt, hopen we dat we zo de curve kunnen ombuigen. Stel dat je Antwerpen zou afsluiten, dan zou de impact daarvan tot buiten Antwerpen te voelen zijn. Het zou disproportioneel zijn, met grote negatieve gevolgen. Om die reden hebben we dat niet gedaan.’

Bron:
De Standaard 29/07/2020
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.