actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2019, 19:38
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Unhappy Anderhalf jaar vastgebonden

Anorexiapatiënte (19) ligt al anderhalf jaar vastgebonden in ziekenhuisbed

Een 19-jarige anorexiapatiënte ligt al anderhalf jaar 24 uur per dag vastgebonden in een bed in een Nederlandse psychiatrische instelling. In een door haar gemaakt filmpje dat het tv-programma Zembla in bezit heeft, laat ze zien hoe ze met een ‘Zweedse band’ rondom haar middel, haar schouders, polsen en voeten gefixeerd ligt. De jonge vrouw, die met sondevoeding in leven wordt gehouden, ligt vast omdat ze een gevaar voor zichzelf vormt.

Rond haar elfde kreeg de patiënte - die anoniem wil blijven - last van een eetstoornis en haar situatie verslechterde in de jaren erna, zo vertelt haar moeder in de uitzending van Zembla vanavond op de Nederlandse televisie. “Ze begint zichzelf te snijden en glas te slikken.” De situatie werd op een gegeven moment zo nijpend dat de kliniek overging tot het vastbinden van de vrouw. Dit werd aanvankelijk als tijdelijke oplossing gezien, maar is inmiddels uitgelopen tot een periode van anderhalf jaar.

In het filmpje vertelt de 19-jarige over haar situatie in de instelling, die vanwege privacyredenen van de patiënte niet wordt genoemd: “Het is heel moeilijk, ik krijg nu anderhalf jaar sondevoeding. Maar het moet om mij in leven te houden. In mijn hoofd zit echt heel erg gewoon: ik moet afvallen, ik moet afvallen. Ik moet echt afvallen. En ja, dat kan gewoon niet. Ik wil zo graag los, maar ik kan het gewoon niet veilig houden. Dat is het hele probleem.”

Haar moeder vertelt dat bijna geen enkele kliniek haar wilde hebben. “We hebben heel Nederland afgebeld. Ze was te complex. Niemand durfde het risico aan.” Ook de kliniek waar ze op dit moment verblijft heeft gezegd dat ze daar weg moet “omdat het personeel het niet langer aankan”, aldus de moeder.

“Psychisch veel zieker”

Volgens de kliniek is ze er uitbehandeld, maar haar moeder is het daar niet mee eens: “Ze heeft nog helemaal geen juiste behandeling gehad. Wat ze doen, is haar somatisch opknappen en verder niks. Zij moest eten en drinken en kreeg sondevoeding. De strijd in haar hoofd is er alleen maar heftiger van geworden. En door de fixatie is ze psychisch veel zieker gemaakt.”

Deskundigen die het filmpje hebben gezien, reageren geschokt. Volgens psycholoog en onderzoeker Greta Noordenbos is deze behandeling “zelfs voor een dag al vreselijk, traumatiserend en schadelijk”. Verder geeft zij aan dat “je niet eindeloos kunt doorgaan met iets dat niet werkt”.

Het is niet voor het eerst dat een anorexiapatiënt wordt vastgebonden, in combinatie met dwangvoeding. Dwangvoeding wordt toegepast om levens te redden, maar uit het onderzoek van Noordenbos blijkt dat het toedienen van dwangvoeding juist zelfmoordneigingen in de hand kan werken. “Het kind raakt getraumatiseerd door de negatieve zelfbeleving en doordat de controle wordt afgenomen.”

Extra zorg
Begin dit jaar is door de Nederlandse minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) een stuurgroep ingesteld om de behandeling van de anorexiazorg voor de categorie moeilijkst te behandelen patiënten te verbeteren. Voorzitter van deze stuurgroep, psychiater Peter Dijkshoorn, wist dat er meisjes langdurig vastgebonden liggen. In Zembla spreekt hij zijn afschuw erover uit: “Het is een beroerde casus. Dat is niet menselijk.”
De Nederlandse premier Mark Rutte heeft onlangs aangekondigd 26 miljoen euro extra te gaan investeren in zorg voor deze groep.
De uitzending van Zembla is vanavond om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 2.

Bron: HLN, 16 oktober 2019
https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...isbed~aae5a766/

Eigen mening:
Het is verschrikkelijk dat een kind met psychische problemen zo’n traumatische ervaringen (langdurige fixatie en sondevoeding) moet meemaken; ze is echt alleen met haar donkere gedachten.
Ik besef dat het herstel van sommige patiënten voor hulpverleners als “uitzichtloos” bestempeld kan worden.
Doch denk ik dat het, zeker met het oog op de aankomende Rode Neuzendag, niet onbelangrijk is om stil te staan bij de psychische gezondheid van jongeren.

Deze aflevering van Zembla ging door merg en been.
Bekijk hier de documentaire: https://www.npostart.nl/zembla-spec...101395605#close
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.