actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 20:34
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Trump heeft gesproken: ”Jeruzalem is de hoofdstad van Israël”

De hele dag hield de Amerikaanse president Donald Trump de wereld in spanning. Zou hij het aandurven Jeruzalem als hoofdstad van Israël te erkennen. Trump heeft gesproken: “Jeruzalem is de hoofdstad. We verplaatsen onze ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem.”
Met die beslissing schept Trump duidelijkheid daar waar al decennialang onduidelijkheid heerst. Voor Israël is Jeruzalem de eeuwige en ondeelbare hoofdstad van de Joodse staat. Probleem echter: ook de Palestijnen zien Jeruzalem als de hoofdstad, maar dan die van hun toekomstige staat.

Door die tegengestelde visies erkent de internationale wereld Jeruzalem niet als hoofdstad. Tel Aviv is de hoofdstad van Israël. Oost-Jeruzalem is de officieuze hoofdstad van Palestina.

Maar zopas dus heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd: voor mij is Jeruzalem de hoofdstad van Israël. De Israëlische president Netanyahu is bijzonder tevreden.

De internationale diplomatieke wereld reageert minder blij. Didier Reynders (MR) onze minister van Buitenlandse Zaken, noemt de beslissing “ongelukkig. Het was beter te wachten tot Israël en Palestina samen een onderhandelde oplossing over Jeruzalem hadden uitgewerkt.

Nog meer aanslagen

De Turkse president Erdogan zegt dat Trumps beslissing koren op de molen is van moslimextremisten. Hij suggereerde dat het Westen zich aan een nieuwe golf van terroristische aanslagen mag verwachten.

Bron: Het Nieuwsblad
Vandaag om 19:18 door pom
Link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171206_03228445

Mijn mening: buiten het feit dat deze beslissing vrij gevaarlijk kan zijn en dit voor eventuele geweldpleging in de regio kan zorgen, wil ik hier liefst niet te veel uitweiden over het al dan niet positief zijn van deze beslissing (omdat ik met name niet te snel een oordeel wil vellen over deze kwestie), en de intersecties met de Verenigde Naties en de internationale gemeenschap. Ik probeer eerst kort het beeld te schetsen, daarna geef ik kort nog een eigen opinie.
Het Parlement van de Verenigde Staten had al in 1995 voorgesteld dat de ambassade van Amerika van de toenmalige hoofdstad van Israël Tel Aviv naar Jeruzalem zou komen en met de ambassade, dus ook Jerusalem als hoofdstad van Israël zou erkend worden. 6 maanden geleden was dit voorstel ook nog eens unaniem erkend door de Amerikaanse Senaat. Als ik Trump mag geloven zou geen enkele van de vorige presidenten noch het verstand, noch de moed hebben gehad deze beslissing daadwerkelijk uit/door te voeren; en dat verschil heeft hij dus wél gebracht, want hij heeft dit toenmalige voorstel goedgekeurd. Hij denkt dat de goedkeuring van Jeruzalem als hoofdstad van Israël vrede zal brengen, omdat de vorige Presidenten steeds het akkoord over de hoofdstad van Israël steeds hebben tegengehouden, omdat ze dachten dat dit het vredesproces ging verslechteren. Na ongeveer 20 jaar aan een stuk te hebben gezien hoe juist het omgekeerde zich voltrok, dus hoe Jeruzalem NIET erkennen als hoofdstad van Israël voor veel tussentijdse problemen heeft gezorgd in het Midden-Oosten, zegt Trump dat het tijd is voor verandering. En die verandering wil hij het liefst van al zélf doorvoeren. Nu dat gebeurt is, is Israël liberated volgens Donald Trump, en hij is de 'deliverer'. Vrede in het Midden-Oosten dringt zich nu op volgens hem.
Korte notie:
ik vind wel dat ik even mag zeggen dat ik denk dat dit gegeven vele moslims ten slechte zal komen, omdat hun Al-Aqsamoskee in het grondgebied van Oost-Jeruzalem ligt zal deze vrij plotse beslissing ongetwijfeld voor onrust zorgen. En ik begrijp ook dat dit nieuws voor moslims nogal direct kan overkomen; zo had ik zelf nog niet gehoord over dit nieuws; tot gisteren. En vandaag is de 'beslissing' al genomen... Ik kan ook begrijpen wanneer dat voor moslims op dezelfde manier is gebeurt, dit nieuws nogal als een bom kan inslagen. We zullen zien wat de toekomst brengt..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.