actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2017, 19:36
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Puigdemont wil terug naar Spanje als minister-president

ARTIKEL:


De Catalaanse separatistische leider Carles Puigdemont heeft de Spaanse regering gevraagd om naar Spanje te mogen terugkeren voor de openingssessie van het Catalaanse parlement op 23 januari.

Puigdemont, tot oktober minister-president van Catalonië, dreigt in Spanje nog steeds gearresteerd te worden voor het organiseren van een illegaal onafhankelijkheidsreferendum. Hij verblijft momenteel in een zelfgekozen ballingschap in België.

Bij de regionale verkiezingen van afgelopen dinsdag behaalden de separatistische partijen een parlementaire meerderheid. Maar op dit moment is het onduidelijk of Puigdemont en de andere leiders van de onafhankelijkheidsbeweging de openingszitting van dat parlement zullen kunnen bijwonen.

‘Ik wil zo snel mogelijk terug naar Catalonië. Meer nog: ik wil eigenlijk nu meteen terug’, zegt Puigdemont aan het persagentschap Reuters. ‘Het zou goed nieuws zijn voor Spanje.’

Op de vraag of hij op tijd terug zal zijn voor de eerste zitting van het nieuw verkozen parlement, die ten laatste op 23 januari moet plaatsvinden, zegt Puigdemont dat zoiets niet meer dan logisch zou zijn. ‘Als ze mij niet toelaten om ingezworen te worden als minister-president, zou dat ongezien zijn voor de Spaanse democratie.’

‘Ik sta aan het hoofd van de regionale regering, en als de Spaanse staat het resultaat van de verkiezingen respecteert, zal dat ook zo blijven’, voegde de Catalaan er nog aan toe.

Puigdemont had de Spaanse regering eerder al opgeroepen tot een gesprek om de plooien tussen de turbulente regio en de autoriteiten in Madrid glad te strijken. Naar eigen zeggen is hij bereid om naar elk voorstel van premier Mariano Rajoy te luisteren, zelfs als het niet zo ver zou gaan als de onafhankelijkheid van Catalonië.

De Spaanse premier Rajoy zei op vrijdag open te staan voor een dialoog, maar verwierp impliciet de vraag van Puigdemont om elkaar snel te ontmoeten. Rajoy zei dat hij pas wou praten met de minister-president van Catalonië nadat die verkozen was door het regionaal parlement. Voor die tijd is Rajoys eerste aanspreekpunt Ines Arrimadas, wiens anti-onafhankelijkheidspartij het meeste stemmen wist te verzamelen bij de recente verkiezingen. Alleen heeft Arrimadas niet genoeg zetels of coalitiepartners om een regering te vormen - iets dat de onafhankelijkheidspartijen wel hebben.

De Catalaanse regeringsonderhandelingen gaan in principe van start na de kerstvakantie, op 6 januari. Het nieuw verkozen parlement moet voor 8 februari een nieuwe regering in het zadel stemmen.

BRON:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171223_03261183, De Standaard op 23/12/2017

EIGEN MENING:
Ik vind het belachelijk dat er politieke heisa is over het verblijf van Puigdemont hier in België. Ik zou graag hebben dat hij terug naar Spanje mag zonder arrestatie. Hij blijft een inwoner en daar bovenop een inwoner met macht. Hij zou niet moeten opgesloten worden. Ik hoop trouwens dat hij naar de opening zou mogen gaan want hij heeft er toch wel genoeg mee te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.