actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2013, 16:39
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Belgische gezinnen spendeerden in 2012 gemiddeld 35.500 euro

Een Belgisch huishouden gaf in 2012 gemiddeld bijna 35.500 euro uit. Dat blijkt uit het nieuwe huishoudbudgetonderzoek dat de FOD Economie dinsdag heeft bekendgemaakt.





De grootste hap uit dat budget gaat naar de woning: 35 pct van de bestedingen van een huishouden gaat naar wonen. Aan de woning zelf wordt 28,7 procent (10.150 euro) besteed. Daar zit de huur in - voor eigenaars wordt een ‘geschatte’ huurprijs gebruikt, niet zomaar de afbetaling - maar ook kosten en energie-uitgaven, onderhoud en herstelling van de woning.

Daarbovenop komt 6,3 procent of 2.250 euro voor de de aankoop van meubels, huishoudtoestellen, huishoudproducten, gereedschap voor huis en tuin, enz...

Voeding vormt een andere grote hap uit het budget: 15,1 procent of 5.400 euro per jaar gaat naar voeding, alcohol en tabak. Voor voeding en niet-alcoholische dranken gaat het om 13,2 procent van de uitgaven. Alcoholische dranken zijn goed voor 1,3 procent van de bestedingen, en tabak voor 0,7 procent.

Andere belangrijke uitgaveposten zijn transport en communicatie (15 procent van de uitgaven), persoonlijke verzorging en diensten (10,9 procent), cultuur en vrije tijd (8,5 procent), horeca (6 procent), kleding en schoeisel (5 procent) en gezondheid (4,2 procent).

Vergelijking met vorig onderzoek is moeilijk

Het vorige huishoudbudgetonderzoek werd uitgevoerd in 2010. Vergelijken tussen 2010 en 2012 is niet makkelijk: sinds 2010 is het onderzoek immers volledig veranderd, om op Europees niveau te kunnen vergelijken.

Met een huishouden wordt iedereen bedoeld die onder hetzelfde dak leeft, dus zowel gezinnen met kinderen als alleenstaanden. De gemiddelde uitgave per persoon in 2012 bedroeg 15.045 euro.

Het onderzoek is niet onbelangrijk, want op basis daarvan wordt de indexkorf bepaald.

Bron: www.standaard.be

Mening:
Ik vind het interessant dat men zo'n onderzoeken doet want zo weet men beter hoeveel men effectief uitgeeft. Ik wist dat het leven duur is maar ik verschiet er toch wel van dat het zo duur is. In vergelijking met vorig onderzoek geeft een gezin nu bijna het dubbele uit. Misschien komt dit doordat men voortdurend prijsverhogingen doorvoert, ik weet het niet. Als het zo blijft doorgaan, de steeds verhogende prijzen, is het leven binnenkort misschien niet meer betaalbaar. Door deze prijsverhogingen gaat het gemiddelde van de uitgaven steeds stijgen, vermoed ik. Door dit te lezen, wat een gezin allemaal uitgeeft per jaar, verschiet ik er niet van dat sommige mensen in armoede leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.