actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2013, 09:16
kato.d*pauw kato.d*pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 22
Wout Bru wil Vlaamse scholieren gezond leren eten

Wout Bru wil Vlaamse scholieren gezond leren eten


Sterrenchef Wout Bru gaat de Jamie Oliver-toer op. De topchef begint een kruisvaart om kinderen op school gezonder te laten eten. Dat melden De Morgen en Het Laatste Nieuws.


Bru wordt ambassadeur van organisatie De Kinderkok, die gezonde eetgewoonten wil promoten bij schoolgaande kinderen. De organisatie vraagt aan minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) om één lesuur per week aan 'gezonde voeding en gezond koken' te besteden.

Volgens Bru moeten we ingrijpen voor het straks te laat is. 'Op elke speelplaats vind je kinderen die louter door ongezonde voeding met overgewicht kampen. Kinderen denken bovendien dat eieren door het personeel van de supermarkt worden gemaakt. En het verschil tussen een aardbei, een framboos en een braambes is hen al helemaal vreemd. Dan kun je alleen maar concluderen dat er dringend nood is aan dit soort initiatieven', zegt Bru.

De chef pleit ervoor om scholen te verplichten hun leerlingen minstens één lesuur per week gezond te leren koken en eten.

Het lesuur 'gezonde voeding en gezond koken' is niet gratis. De Kinderkok vraagt aan de scholen 140 euro om de kok te betalen en 4,5 euro per kind voor de ingrediënten.

Eigen mening: ik sta er volledig achter om de kinderen hierover bij te schaven want hun kennis is duidelijk heel miniem. Maar het zijn de ouders dat eten maken thuis, geef hen bijscholing. De kinderen is een goei begin en al een mooi initiatief maar leer de ouders ook maar op. Wat ik absoluut niet vind kunnen is dat Wout Bru voor zoiets geld gaat vragen. Dan kunnen we het beter door leerkrachten zelf laten geven. Kosten voor ingrediënten daar kan ik nog inkomen maar toch niet voor het bijscholen van iets wat eigenlijk in het inderwijspakket zou moeten zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2013, 09:42
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Kinderen eten tegenwoordig meer en meer ongezond. Daarom ben ik het eens met kato, hier moet iets aan gedaan worden. Om de leerlingen te leren hoe je gezond moet koken is een begin, dit is zeer belangrijk in hun verdere leven. Maar de ouders zouden ook ingelicht moeten worden door bijvoorbeeld een brief mee te geven of een info-avond te organiseren. Het feit dat deze ingrediënten 4,5 euro per leerling zouden kosten is begrijpelijk, al zal het voor sommige kinderen financieel niet mogelijk zijn om ook dit nog eens extra te betalen. Tegenwoordig moeten sommige leerkrachten al potten choco en boterhammen meenemen naar de klas omdat de kinderen thuis niet hebben kunnen ontbijten. Ik denk niet dat gezinnen die het thuis niet zo breed hebben hiervoor gaan willen en kunnen betalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2013, 19:07
kato.d*pauw kato.d*pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 22
Citaat:
Orgineel gepost door kato.d*pauw
Wout Bru wil Vlaamse scholieren gezond leren eten


Sterrenchef Wout Bru gaat de Jamie Oliver-toer op. De topchef begint een kruisvaart om kinderen op school gezonder te laten eten. Dat melden De Morgen en Het Laatste Nieuws.


Bru wordt ambassadeur van organisatie De Kinderkok, die gezonde eetgewoonten wil promoten bij schoolgaande kinderen. De organisatie vraagt aan minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) om één lesuur per week aan 'gezonde voeding en gezond koken' te besteden.

Volgens Bru moeten we ingrijpen voor het straks te laat is. 'Op elke speelplaats vind je kinderen die louter door ongezonde voeding met overgewicht kampen. Kinderen denken bovendien dat eieren door het personeel van de supermarkt worden gemaakt. En het verschil tussen een aardbei, een framboos en een braambes is hen al helemaal vreemd. Dan kun je alleen maar concluderen dat er dringend nood is aan dit soort initiatieven', zegt Bru.

De chef pleit ervoor om scholen te verplichten hun leerlingen minstens één lesuur per week gezond te leren koken en eten.

Het lesuur 'gezonde voeding en gezond koken' is niet gratis. De Kinderkok vraagt aan de scholen 140 euro om de kok te betalen en 4,5 euro per kind voor de ingrediënten.

Eigen mening: ik sta er volledig achter om de kinderen hierover bij te schaven want hun kennis is duidelijk heel miniem. Maar het zijn de ouders dat eten maken thuis, geef hen bijscholing. De kinderen is een goei begin en al een mooi initiatief maar leer de ouders ook maar op. Wat ik absoluut niet vind kunnen is dat Wout Bru voor zoiets geld gaat vragen. Dan kunnen we het beter door leerkrachten zelf laten geven. Kosten voor ingrediënten daar kan ik nog inkomen maar toch niet voor het bijscholen van iets wat eigenlijk in het inderwijspakket zou moeten zitten.


oeps bron vergeten: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...eren-eten.dhtml
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th October 2013, 09:08
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind net zoals Kato het promoten van gezonde eetgewoonten bij schoolgaande kinderen een mooi initiatief. 18% van de kinderen heeft namelijk te kampen met overgewicht. Dit vind ik toch een hoog cijfer.
Ondanks het feit dat het een mooi initiatief is, vind ik toch dat er een aantal nadelen aan gekoppeld zijn.
Zoals Kato aanhaalt, zijn het de ouders die thuis koken. Ik vind persoonlijk dat de school voor hen ook een info-avond kan organiseren of eventueel hen ook kan bijscholen.
Hiernaast vind ik het een groot budget. Ouders die het moeilijk hebben op financieel gebied, zullen deze extra kosten niet kunnen betalen. Hierdoor wordt deze kans voor kansarme kinderen ook weer ontnomen.
Op mijn middelbare school te Geel, hadden ze een gelijkaardig initiatief. Zo werd er voor de zesde jaars een module aanbevolen waar je gezond kon leren koken op kot. Dit vind ik namelijk een goed initiatief, leerlingen leren op deze wijze gezond te koken op een korte tijd. Dit zal hen misschien in de toekomst toe weerhouden om bijvoorbeeld frieten te gaan halen. Bovendien was het budget minder hoog, met de reden dat het door een gewone leerkracht werd gegeven.
Hopelijk zal het in de toekomst toe nog andere scholen aanzetten om gezonde voeding bij de leerlingen te promoten, maar waarbij het budget minder hoog ligt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.